Linda upp över halva framknät?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fälttävlansnörd
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 55
  • Visningar Visningar 4 390
Sv: Linda upp över halva framknät?

Jag har blivit lärd att man ska linda ner och max runt sporren och aldrig högre än ärtbenet.

Oj, vad högt Briar var lindad, det är verkligen halva knät:eek: . högt tänkte inte jag mig.

Här har jag lindat frambenen:

2006_0620Ridning0021.jpg

Jag har aldrig märkt att det skulle hindra hästen på något vis. Det är ju bara sista varvet på lindan som är runt knäet så det är ju inget som kan ta emot.

de kan ju störa hästens rörelser o linda så långt upp..:( tycker de ser bättre ut om man har under knät :) inte så klumpigt heller

Senast ändrad:

brukar också linda en bit över framknät.. dels är det snyggare, och det verkar inte störa hästen.. vissa lindor från tex. h**ks som e till för att ha när man rider är ju typ 3m långa, var ska man göra av alla metrarna om hästen har korta ben?? slutar man under knät blir det jätteklumpigt.. det är iaf vad jag tycker..

Horsefreak_ skrev:
brukar också linda en bit över framknät.. dels är det snyggare, och det verkar inte störa hästen.. vissa lindor från tex. h**ks som e till för att ha när man rider är ju typ 3m långa, var ska man göra av alla metrarna om hästen har korta ben?? slutar man under knät blir det jätteklumpigt.. det är iaf vad jag tycker..

ehh. man klipper av lindorna så att de passar den individuella hästen....`?

Precis, man kan ju klippa av dom. Själv har jag problem med att få paddar och lindor att räcka till!! Min häst har väldigt långa ben.

Brukar linda typ ett halvt varv upp på knät, dock bara med lindan, padden stannar ju under knät. Gör man så är det inga problem, men om man däremot har padden över knät så lär det vara obehagligt.. :crazy:

Jo, jag lindade runt kotan på min förra h'st. På veterinärs inrådan för hennes senors skull, stöd för hela kotan. Hon hade aldrig några problem med rörelserna.

Massa olika svar på hur ni gör och vad ni tycker är snyggt :p
Men ingen som faktiskt VET varför ffa dressyrryttarna lindar så?
Ingen hästskötare till någon elitryttare som har en bra anledning?

Exakt så lindade jag ja, och hästen störde sig inte på det elelr fick hämmade rörelser.

Nej jag har ju användt PC och hästen gick finfint. Tror det är värre att linda för långt upp, eftersom knät ju ska lyftas mer, samt att det är en "rak" led.

Vad fult ser ju ut som att man släppt en hästgalen 8 åring på hästen... även om det inte stör rörelserna, är det nog inte bra! knäleden är ju uppbyggd av flera små ben delar, och ett tryck mot dessa för ofta för mycket borde påverka....

tråkigt att folk ska härma dom "stora" utan nån annan anledning än att det är snyggt!

Centaur skrev:
Fast linda ned över kotan är det väl ingen som gör när dom rider? :confused:

inom reiningen (western) gör man det för att stabilisera kotan och skydda den från slag vid spinn och slide stops, främst som skydd tror jag!

Emelie som sköter Briar har kommenterat sin lindning såhär:

- På tävling ska det se snyggt ut så då brukar jag linda en liten bit upp på framknäet. Eftersom det är en skönhetsgrej lindar jag inte riktigt lika hårt här uppe.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 523
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
548
Senast: Edla
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka