Lindor eller ej..?

Centaur

Trådstartare
Har en ganska ung, ganska klantig häst, han slår sig jättemkt på benen, främst i hagen. Boots runt om är ett absolut måste!!! Men han har även fått massor av skorpor högt upp på bakbenen, som måste komma från rätt rejäla sår. Dock har jag inte sett några sår! Han är fux, så benen är ju röda, och det är vinterpäls på dom också, och han går i snön och då försvinner väl blodet antar jag.... Dessutom är det oftast min mamma som tar in hästen på kvällen. Så såren blir aldrig rensade...

Är ganska säker på att det är i hagen han slår sig, jag kollar ju alltid benen efter att jag har ridit. Nu till frågan: Skall jag låta honom gå med lindor bak i hagen så länge han har broddar? Kan det på nåt sätt vara mera skadligt än att han slår sig hela tiden? Har haft en häst med lymfangit pga et litet sår som ej upptäcktes, och det är verkligen inget jag vill uppleva igen... :(
 
Har en likadan häst. Helt hopplös slår på sig jämt. Nu har han benskydd+boots runt om ute. Har köpt två uppsättningar så man alltid tar på torra och rena skydd annars så kan det bli skav av skydden. Lindor tycker jag är bökigt och sen blir dom jätteblöta och det är inte så bra. Hälst så vill man ju slippa skydd men vad gör man. Ska man träna och tävla så kan man inte hela tiden behöva ha små skavanker.
/M
 
Det är såpass långt upp att jag tror inte vanliga skydd kommer täcka det, därför måste det nog bli lindor isf...
 
jag skulle satt benskydd på honom i hagen o när man rider.
lindor i hagen verkar lite småfarligt, ifall de skulle gå upp..trassligt, snubbligt och ramligt...
men då måste man vara noga med att han inte går med blöta skydd för länge..o att de inte är skitiga...ja..hm..
så skulle jag göra :)
 
Har hatt lindor på gammelpållen i flera år, har aldrig gått upp, så det är inget problem, jag kan ju tejpa för säkerhets skull. Har inte sett några benskydd som går långt nog upp! Endast Proffeionals Choice, och dom ska hästen inte ha på mer än 4 timmar i sträck....
 
Räcker inte höga benskydd till bak??
De räcker ju praktiskt taget upp till hasen.

Lindor skulle jag ej använda ute pga de anledningar som de andra nämnt.
 
Visst kan du linda honom ute om du vill! Se bara till att ha bra, tjocka paddar så att det inte stasar och linda lagom hårt och jämnt. Lindar man rätt och riktigt så sitter det trots bus i hagen!
 
en häst som står i vårat stall verkar vara ganska lik din häst... den får gå med låga transportskydd på sig ute i hagen... och det verkar funka.
 
Har Eskadron höga strykkappor, och dom var inte långa nog.. Han slår sig ju inte bara på insidan, värst verkar det gå utöver skenbenen.

Jag är ju duktig på att linda (lång erfarenhet.... :smirk:),
så det ser jag inte som nåt problem, frågan är om det är farligt att "överskydda" en såpass ung häst? :confused:

Låga transportskydd kanske inte är så dumt. :idea:
 
Prova det....slipper du ju bootsen också.
De skyddar ju hela benet och är lätta att hålla på med...
:)
 
Men jag kan tänka mig att lindor sitter bättre kanske? Har dock inte provat transportskydd själv. :)
 
Tänkte också på det, man kan ju tejpa lite på dem också så att de inte går upp. Hööks t.ex. har billiga som sitter helt okej och är tåliga.
 
Ja precis!!! finns ju risk att det fastnar en massa snö eller annan smuts i kardborrefästena efter ett tag... :)
 
en kompis till mig hade ett sto som bara slog på sig hela tiden, Hon kunde knappt gå i hagen för hon gick omkull så fort hon kom ut :( , det konstiga var att hon var ren och fin när man red henne?! Hon hade skydd runt om i hagen eller lidor, Men som tidigare sagt, Kanske man ´ska tejpa eller nått så dom inte släpper. finns ju åxå lösa remar att köpa som man kan fästa lite här å var på lindorna så dom sitter ordentligt. :) :bump:
 
kom och tänka på att visa tävlings kuskar på travbanan jag prkatiserade på tidgare lät ALLA sina hästar gå med skydd i hagen, så att dom inte skulle skada sig inför tävling. Det kanske är lite och ta i men om så många gör det kan det väl inte vara skadligt
 

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 708
Senast: Lavinia
·
Hästvård Detta blir första vintern med min häst. Kom överens med hovis att bara sätta traktbrodd vid senaste skoningen (var halt ute just då)...
Svar
12
· Visningar
1 216
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 823
Senast: Hedwig
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp