Linfrö..?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Leroy Udsen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 346
L

Leroy Udsen

Har hört att linfrö ger ett skyddande slemlager in i hästens mage/tarmar. Men är det nödvändigt att ge det åt en frisk häst eller kan man ge det i förebyggande syfte? Har också läst och hört om hästar som fått för mycket linfrö och blivit sjuka av det.
Vet att förra ägaren gav linfrö till min häst. På stallet jag har min häst nu så ger stallägaren någon vitamin blandning som inehåller lite linfrö.
Ska snart flytta honom till eget stall och undrar om jag borde ge linfrö? Btw så är min häst 19 år och i lätt arbete.
Vad tycker ni? Finns det andra för och nackdelar med linfrö? Ger ni linfrö till era hästar, isåfall varför eller varför inte?
Vill inte ha några spydiga komentarer, bara era åsikter :)

Sv: Linfrö..?

Min häst får linfrö varje dag (ibland gör jag uppehåll)
Jag ger det för magen, jag ger även en müsli blandning med linfrö i.

Sv: Linfrö..?

Jag ger linfrökaka som tillskott (som jag blötlägger). Helt outstanding tycker jag när det gäller att få fint hull på hästen, blank och fin hårrem, välgörande för mage och tarm m m.
Suveränt till hästar som är svåra att få/hålla i hull.

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt sto har haft kolikkänningar två gånger det senaste halvåret. Först i somras när det var som varmast och sen för några dagar sedan...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Toudi
·
Foder & Strö Nu har jag läst en massa trådar här på buke och får ingen klarhet i följande: Linfrö är bra för magen och ska ge en slags skyddande...
Svar
10
· Visningar
1 986
Senast: Zandrah
·
Hästvård Min gamla dam fick förstoppningskolik i går. Vet var här sent i går kväll och gav henne kramplösande och slangade paraffinolja. Hon hade... 2 3
Svar
55
· Visningar
16 458
Senast: kolfinnur
·
Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 099
Senast: Tinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka