Linfrökaka?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Naggur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 183
N

Naggur

Min pålle har lite känslig mage och har drabats av sandkolik 1 gång förrförra vintern. Har provat i fler omgångar att ge han loppfrö men det går bara inte, har testat allt som går tror jag. så nu har jag gett upp.

Fick tips om att ge linfrö förut me många sa att de inte alls hjälpte mot sanden och det var väldigt krångligt med att koka osv.

Förra vintern stog han på lösdrift och reds ingenting pga att jag va gravid. Sen lånades han ut på foder.

Igår inhandlades linfrökaka till ridskolan jag jobbar på just pga risken för sandkolik. Så jag funderar på att testa ge det till pålle.

Men vad säger ni?
Hjälper det eller är det bara loppfrön som gäller???

Sv: Linfrökaka?

Jag har alltid gett linfrö till mina hästar och aldrig (peppar peppar ta i trä) haft en häst med kolik. De går i en stor lerig hage och gräver efter rötter så jag antar de får i sig en hel del jord. Men magarna funkar utmärkt

Okej=)

Ja de kan ju knappast skada och hjälper det så är det ju bra=)

Det är ju inte speciellt dyrt heller=)

Linfrö sägs ju smörja tarmarna. Jag har som sagt dock aldrig haft någon kolikhäst så jag kan ju inte säga att jag sett någon förbättring eftersom jag aldrig haft just de problem

Jag vet inte vilket som är bäst mot just sandkolik, men linfrökaka hjälper ju magen att komma i bra form så det borde ju kunna hjälpa mot sandkolik, tänker att mår magen riktigt bra är ju risken för kolik mycket mindre.

Jag ger mina linfrökaka och magarna mår bra och hårremmen riktigt bra:D

Jag köpte det eftersom vår arab tyvärr får regnskållor så fort hösten kommer och han sätter "vinter päls" (han ser ut nästan som på sommaren och sätter alltså ingen björnpäls)

I år har han inte haft speciellt mycket:banana: men när linfrökakan tog slut tänkte jag att undra om det verkligen är den som hjälper...gav inget på fyra-fem dagar och stackaren hade fullt med nya regnskållor:(

Även min nya häst hade regnskållor när jag köpte henne, hennes försvann de med:banana:

Hur mycket ger du din häst per dag? *nyfiken*

Mvh Tessan

Vart kan man köpa linfrökaka och hur ska man göra innan fodring?
köper man det i 25kg säckar?
skall de blötläggas?

tacksam för svar snarast

Jag köper på den lokala kvarnen i 25 kilos säckar.

Du kan blöta det som med all annan pellets eller ge det torrt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 185
Foder & Strö Vilka foder/ tillskott är kan man ge som är bra för magen?:) Jag har 2 shettisar som just nu bara äter hösilage. Ponny 1 äter mellan...
Svar
9
· Visningar
1 679
Senast: Amha
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 160
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår... 2
Svar
21
· Visningar
3 072
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka