Liniment? Blistring?

Emma2000

Trådstartare
Hej!
Har lite funderingar kring dethär med liniment.
Senaste året har jag bara använt arnika gel på min ponny, speciellt på ryggen när jag masserar men även lite på senor ibland efter hårdare träning. Igår köpte jag även radital (flytande) liniment, tänkte använda på senorna. Men efter att ha läst lite här på bukefalos blir jag osäker på om jag vågar använda det? Hur stor är risken för blistring?
Måste man Linda över det sen? Eller kan man bara massera in och låta det vara ?
Någon som enkelt kan förklara för mig hur blistring uppstår, har aldrig riktigt helt förstått det. Är radital tillräckligt starkt för att kunna blistra?
 
Radital är starkt och man ska inte linda över det!

Hästar reagerar olika på olika liniment så det är viktigt att testa ett nytt försiktigt, samt läsa på flaskan.

Min häst tål tex Radital, kamfer och andra starkare liknande liniment utan problem, men får rejäla blistringsreaktioner av arnika gel ! Mig veterligen är det inte vanligt med reaktion på arnika.

Viktigt ang liniment är ju också att förstå vad man vill med det. Tex vill man inte vanligtvis bara per automatik värma senorna efter arbete .
 
Skulle aldrig våga linda över liniment trots att det står att det går.
Testa på ett litet område för att se hur hästen reagerar på det.

Jag upplever bäst resultat när jag masserar in liniment innan jag ryktar, låter det verka under tiden jag fixar hästen eller annat och sen tvättar av. Tycker själv det blir obehagligt efter en stund om jag inte tvättar bort det från händerna.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en liten skada vid gaffelbandsfästet högt på VF. Vi var hos veterinär idag som stötvågsbehandlade, vilket vi ska...
Svar
12
· Visningar
1 341
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
952
Kropp & Själ Min ena höft protesterar just nu efter jag trampat snett och gått och felbelastat. Så liniment för lite lindring är bra, använder...
Svar
4
· Visningar
408
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 906
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp