Warfang

Trådstartare
Har hittat perfect match till mitt sto, men då finns Don Schufro två ggr i 4 led, samt även Romancier i 4e och 5e.... Räknas detta öht som linjeavel, eller är det för långt bak? Hur går tankarna om en avkomma med såhär mkt av samma i sig?
 
Har hittat perfect match till mitt sto, men då finns Don Schufro två ggr i 4 led, samt även Romancier i 4e och 5e.... Räknas detta öht som linjeavel, eller är det för långt bak? Hur går tankarna om en avkomma med såhär mkt av samma i sig?

Det är såklart inavel eller linjeavel, men med så låga procentenheter att det är på snudd till försumbart.
Vissa tycler att man inte bör dubbla Don Schufro pga. pungbråck, men ingen av dessa personer har kunnat producera vetenskapligt stöd för detta. Sker dubblingen genom hans söner hade jag sett till att sönerna själva aldrig drabbats av pungbråck.
Jag kommer troligtvis dubbla på DS inom några år, så där har du min ståndpunkt :p
 
Det är såklart inavel eller linjeavel, men med så låga procentenheter att det är på snudd till försumbart.
Vissa tycler att man inte bör dubbla Don Schufro pga. pungbråck, men ingen av dessa personer har kunnat producera vetenskapligt stöd för detta. Sker dubblingen genom hans söner hade jag sett till att sönerna själva aldrig drabbats av pungbråck.
Jag kommer troligtvis dubbla på DS inom några år, så där har du min ståndpunkt :p


Tack för svar ♥️ Jag tycker också att det känns försvinnande lite och som sagt väldigt långt bak. På individnivå är de perfekta för varandra 😉 Intressant att höra om pungbråcket.
 
Som linjeavle brukar man räkna 3+3 eller 2+4,talet ska bli 6,så nej du linjeavlar inte,men individen är linjeavlad.
Räknar man alltid från fölet?
Dvs. om stot har en hingst i andra led, och hingsten en hingst i tredje led. Så blir det från fölet räknat 3+4?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: geting
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp