Linjeavla på Donnerhall?

Lickety

Trådstartare
Har ett sto där farfarsfar är Donnerhall.
Är det lämpligt att linjeavla på denna fina hingst? Och hur nära i så fall? Jag ska inte ta föl på stoet nu, utan det är mer en teoretisk fråga.
 
Sv: Linjeavla på Donnerhall?

Hej!

Jag har sett några som är linjeavlade på Donnerhall. Det närmaste jag sett är 2 x 3 (andra och tredje ledet), den hästen var rätt lång och tung. Sedan har jag sett några 3 x 3 Donnerhallare, vilka har varit helt OK men min rekommendation är isåfall att se till att det kommer in lite ädlare blod också.
Donnerhall är i mitt tycke en otrolig förärvare men kanske inte den bästa att linjeavla på. Sedan beror det även på vilka linjer det går över. Tex Donnershwee har inte det bästa temperamentet samt lämnar gärna lite längre hästar. En del Donnerhallsöner lämnar normal långa avkommor - så det är mycket att tänka på!

Vad är det för stam på din häst?

A
 
Sv: Linjeavla på Donnerhall?

Stammen är E. D-Day, UE Alexander DLE 492 (50 % xx)
Stoet är väl normallång i ryggen, men ett längre kors vore önskvärt. Korrekt i ben och röntgad ua (med tanke på att lösa benbitar kan nedärvas från Donnerhall enligt vissa?) Ganska lätt modell. Hon är bra i temperamentet, väldigt trygg i sig själv. God ridbarhet. Dock inte helt lätt som unghäst, med fel hantering hade det gått aldeles åt pipsvängen...
Funderade lite på Don Primero (E Donnerhall), den ska ju nedärva ett bra temperament? Men blir det för mycket "samma blod" tro? Vill inte ha en längre rygg på fölet... Fördel om det blir en liten häst. Vill ha en bättre trav, därav Donnerhall funderingarna...
 
Sv: Linjeavla på Donnerhall?

Hej ser att du är ute på samma spår som jag!
Jag ska betäcka mitt sto nu om 2 veckor ungefär.
Hon är e. Bernstein-Davignon-Chirac. I Bernstein finns en hel del fullblod och hon är mkt nätt. Hon betäcks med Sandakan som är e. Sandro hit-Donnerhall. Det betyder att jag linjeavlar också på Donnerhall men förhoppningsvis inte får en så tung avkomma.

Många säger ju att de flesta topphästarna får man genom linjeavel. Men det kan ju också bli en helt vanlig häst. Värt och prova! Jag tror inte de blir för mkt med Don Primero. Fast det skulle nog inte göra ngt med en hingst som har i tredje led.

Mvh Michaela
 
Sv: Linjeavla på Donnerhall?

Tack för ditt svar! Ska lägga in en bild, ingen bra exteriörbild men ändå... :D
 
Sv: Linjeavla på Donnerhall?



Här är en dålig exteriörbild, men man kanske ser något iaf. Hon är 1,63 hög, och som ni kan se på bilden behöver jag inte en större häst än så... :D
 
Sv: Linjeavla på Donnerhall?

Hur långt bak ligger Donnershwee? Syns inte i mitt pass... :confused:

Edit: Jag är bara blind på ena ögat, såg nu att det var D-Days far... ;)

Men hur är den släkt med Donnerhall?
 
Senast ändrad:
Sv: Linjeavla på Donnerhall?

Donnerschwee är en son till Donnerhall.
 
Sv: Linjeavla på Donnerhall?

Jo, det fattade jag senare *förvirrad* :p .
Om jag förstod det rätt så lämnade Donnershwee långa avkommor, så det var dumt att korsa in mer Donnerhall? Kommer långheten från Donnerhall i fallet Donnershwee eller från mödernet?
 
Sv: Linjeavla på Donnerhall?

Nja, det är väl så att Donnerhall är känd för att lämna långa avkommor.

Donnershwee däremot är känd ( I Tyskland ) för att lämna tuffa hästar med mycket humör i. Vad jag vet har Donnerhall inte några "problem" med tuffa avkommor, glöm dock inte att det är tävlingshästar vi pratar om. (Om Donnershwees tuffhet kommer från mödernet vet jag inte, men rent personligen tror jag att det kan rent logiskt)

Det var därför jag undrade vilken hingst Donnerhall "gick genom" då vi haft Donnershwee sonen D-Day i svensk avel.

Gud vad jag svamlar. Orkar knappt läsa det själv. Sorry!

A

PS Vill man linjeavla på Donnerhall linjen tror jag att man bör försöka få in lite "kortare" blod med hög ridbarhet. Jag såg en fin häst i Tyskland efter DiMaggio (e: Don Primero) - Rubinstein - Donnerhall - Aarking xx, som var otroligt fin.
 
Sv: Linjeavla på Donnerhall?

Kan det vara möjligt att få Dimaggio blod till Sverige vore det ju helt fantastiskt! Jag skulle inte tveka en sekund.....berätta om du vet något!!!

barb
 

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 160
Senast: Teilani
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 837
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp