Linoljefärg

SaraXX

Trådstartare
Jag ska måla om lite möbler inomhus och har fått tipset att använda linoljefärg. Grejar jag det som relativt nybörjare? Någon som kan berätta "allt" om linoljefärg? ☺

Jag vill ha en färg som inte släpper ifrån sig massa skit och gärna inte astronomiskt dyrt. Jag ska även måla lite grejer till trädgården, företrädesvis obehandlade, och tar gärna emot tips om det också.

Det är inga antikviteter det handlar om direkt så det behöver absolut inte vara "efter alla konstens regler".
 
Linoljefärg är trevlig att jobba med, och inte "svår", men kräver bra penslar och tid för att torka. Färgen målas i tunna skikt, och behöver torka emellan skikten. Färgen fäster på i stort sett alla underlag, utom plastytor eller på slamfärg.
Per liter är ofta linoljefärgen dyrare än massproducerade syntetiska färger, men en liter linoljefärg täcker i regel större yta än en liter standardfärg.
Det finns flera svenska producenter av linoljefärg av hög kvalitet. För attnämna några: Ottossons färgmakeri samt Engwall o Claesson. Färgen säljs ofta av byggnadsvårdsbutiker, mer sällan i vanliga färgaffärer, och ännu mer sällan i hos bygghandlare av billighetstyp.
Färgtillverkarna har tydliga arbetsinstruktioner för olika sorters målning. Googla gärna dessa.
Utomhusmöbler passar väldigt bra att måla med linoljefärg, liksom stallinteriörer, inredning inomhus och mycket annat.
 
Jag ska måla om lite möbler inomhus och har fått tipset att använda linoljefärg. Grejar jag det som relativt nybörjare? Någon som kan berätta "allt" om linoljefärg? ☺

Jag vill ha en färg som inte släpper ifrån sig massa skit och gärna inte astronomiskt dyrt. Jag ska även måla lite grejer till trädgården, företrädesvis obehandlade, och tar gärna emot tips om det också.

Det är inga antikviteter det handlar om direkt så det behöver absolut inte vara "efter alla konstens regler".

O sölar man färg på sig som jag gör tar jag matolja och torkar bort färgen med :)
Mvh
Pudlan
 
Linoljefärg är trevlig att jobba med, och inte "svår", men kräver bra penslar och tid för att torka. Färgen målas i tunna skikt, och behöver torka emellan skikten. Färgen fäster på i stort sett alla underlag, utom plastytor eller på slamfärg.
Per liter är ofta linoljefärgen dyrare än massproducerade syntetiska färger, men en liter linoljefärg täcker i regel större yta än en liter standardfärg.
Det finns flera svenska producenter av linoljefärg av hög kvalitet. För attnämna några: Ottossons färgmakeri samt Engwall o Claesson. Färgen säljs ofta av byggnadsvårdsbutiker, mer sällan i vanliga färgaffärer, och ännu mer sällan i hos bygghandlare av billighetstyp.
Färgtillverkarna har tydliga arbetsinstruktioner för olika sorters målning. Googla gärna dessa.
Utomhusmöbler passar väldigt bra att måla med linoljefärg, liksom stallinteriörer, inredning inomhus och mycket annat.
Åh, tack! Då kanske jag vågar mig på det ändå. Jag måste bara hitta någonstans att köpa den.
 
O sölar man färg på sig som jag gör tar jag matolja och torkar bort färgen med :)
Mvh
Pudlan
Bästa sättet enligt mig för att rengöra händer och penslar är vanlig såpa. Även spill "på fel ställe" eller på kläder kan tvättas bort med kallt vatten och såpa, innan färgen torkat. En del av trevligheten med linoljefärgen är att man jobbar med naturliga material, som är ofarliga. Förutom vissa av pigmenten då.
 
Jag ska måla om lite möbler inomhus och har fått tipset att använda linoljefärg. Grejar jag det som relativt nybörjare? Någon som kan berätta "allt" om linoljefärg? ☺

Jag vill ha en färg som inte släpper ifrån sig massa skit och gärna inte astronomiskt dyrt. Jag ska även måla lite grejer till trädgården, företrädesvis obehandlade, och tar gärna emot tips om det också.

Det är inga antikviteter det handlar om direkt så det behöver absolut inte vara "efter alla konstens regler".
Jag tror du kan få problem, linoljefärg torkar inte på samma sätt som vanlig lackfärg utan oxiderar vilket innebär att den "torkar" betydligt långsammare, blir inte lika nötningstålig och framförallt riskerar färga av sig på kläder vilket inte är så bra egenskap för möbler som stolar och bord. Andra typer av möbler och snickerier inomhus kan det fungera bättre med. Som träskydd och ur estetisk synvinkel är linoljan fenomenal.
 
Hm. Det var ju värre. Då låter det som bokhyllor som används till leksaksförvaring inte heller är så bra. Det behövs rejält tålig färg där.
 
Jag tror du kan få problem, linoljefärg torkar inte på samma sätt som vanlig lackfärg utan oxiderar vilket innebär att den "torkar" betydligt långsammare, blir inte lika nötningstålig och framförallt riskerar färga av sig på kläder vilket inte är så bra egenskap för möbler som stolar och bord. Andra typer av möbler och snickerier inomhus kan det fungera bättre med. Som träskydd och ur estetisk synvinkel är linoljan fenomenal.
???
Jag har målat inredning och möbler inomhus, likväl som allt möjligt utomhus med linoljefärg, i decennier, så jag skulle gärna vilja veta vad du baserar ditt uttalande på?

Att linoljefärg torkar annorlunda (långsammare, målas i flera tunna skikt) än t.ex. alkydoljefärg eller för den delen de giftiga "moderna" vattenbaserade lackfärgerna är jag väl medveten om, men färgar av sig?
Vad kommer det ifrån? När färgen torkat färgar den inte av sig. Däremot så tar det mer än ett dygn innan den härdat färdigt, men sällan mer än en vecka.
Dessutom så använder många hantverksmässiga möbeltillverkare linoljefärg till sina möbler, även sittytor eller bordsskivor.
Jag sitter just nu vid ett bord, målat i en ljusgrå nyans av linoljefärg för ca 10 år sedan. Kanten av skrivbordet är lite nött, annars är det i utmärkt kondition trots daglig användning.
 
???
Jag har målat inredning och möbler inomhus, likväl som allt möjligt utomhus med linoljefärg, i decennier, så jag skulle gärna vilja veta vad du baserar ditt uttalande på?

Att linoljefärg torkar annorlunda (långsammare, målas i flera tunna skikt) än t.ex. alkydoljefärg eller för den delen de giftiga "moderna" vattenbaserade lackfärgerna är jag väl medveten om, men färgar av sig?
Vad kommer det ifrån? När färgen torkat färgar den inte av sig. Däremot så tar det mer än ett dygn innan den härdat färdigt, men sällan mer än en vecka.
Dessutom så använder många hantverksmässiga möbeltillverkare linoljefärg till sina möbler, även sittytor eller bordsskivor.
Jag sitter just nu vid ett bord, målat i en ljusgrå nyans av linoljefärg för ca 10 år sedan. Kanten av skrivbordet är lite nött, annars är det i utmärkt kondition trots daglig användning.
Men, vad förvirrad jag blir :confused::p
 
???
Jag har målat inredning och möbler inomhus, likväl som allt möjligt utomhus med linoljefärg, i decennier, så jag skulle gärna vilja veta vad du baserar ditt uttalande på?

Att linoljefärg torkar annorlunda (långsammare, målas i flera tunna skikt) än t.ex. alkydoljefärg eller för den delen de giftiga "moderna" vattenbaserade lackfärgerna är jag väl medveten om, men färgar av sig?
Vad kommer det ifrån? När färgen torkat färgar den inte av sig. Däremot så tar det mer än ett dygn innan den härdat färdigt, men sällan mer än en vecka.
Dessutom så använder många hantverksmässiga möbeltillverkare linoljefärg till sina möbler, även sittytor eller bordsskivor.
Jag sitter just nu vid ett bord, målat i en ljusgrå nyans av linoljefärg för ca 10 år sedan. Kanten av skrivbordet är lite nött, annars är det i utmärkt kondition trots daglig användning.

Där ser man, jag har använt linoljefärg ända sen jag var liten och river själv färgen också och min erfarenhet är att det behövs en viss inblandning av harts för att få tillräcklig hållbarhet för slitytor på stolar och bord. Men används ren linoljefärg av andra till det och med gott resultat böjer jag mig för den kunskapen, man lär så länge man lever :)

Hur lång tid torkningen tar beror på olika faktorer, särskilt solljuset, sen tillsätter många sickativ (som inte är så bra kanske) i färgerna för att skynda på torkprocessen. En vecka är ganska kort tid för en linoljefärg för full hållbarhet.
 
Där ser man, jag har använt linoljefärg ända sen jag var liten och river själv färgen också och min erfarenhet är att det behövs en viss inblandning av harts för att få tillräcklig hållbarhet för slitytor på stolar och bord. Men används ren linoljefärg av andra till det och med gott resultat böjer jag mig för den kunskapen, man lär så länge man lever :)

Hur lång tid torkningen tar beror på olika faktorer, särskilt solljuset, sen tillsätter många sickativ (som inte är så bra kanske) i färgerna för att skynda på torkprocessen. En vecka är ganska kort tid för en linoljefärg för full hållbarhet.

Numera så blandar jag inte egen linoljefärg mera, det gjorde jag "förr i världen", en kombination av ålder, lathet, för många djur att sköta, och det faktiskt finns bra färg att köpa (det fanns det inte förut), gör att köper färg. Möjligtvis "bryter jag till den" för att få någon exakt kulör ibland, men inte mer än så.
Ibland gör jag ytterst små mängder lasyr/färg som används vid lagning av trämöbler, senast var det en stilkopia från 40-talet i valnötsfärgad björk, där ryggstödet gått av och behövde några tillskurna ilägg.

Den färdigköpta färgen (jag har en favorit leverantör) som jag brukar använda, har goda egenskaper och är lättmålad. Om man dessutom inte slaskar på med rå linolja, och hellre målar 4-5 ultratunna skikt, som får torka tillräckligt länge, så får man en god hållbarhet. Åtminstone för hyllor, skåp, hatthängare, stolar med mera.
Att lägga i ett harts på en väldigt utsatt yta som man vill ha extra skyddad kan väl vara en möjlighet, men det har jag faktiskt inte gjort.

Jag trodde själv att det ljusgrå skrivbordet (s.k. "damskrivbord" från förra sekelskifte, arv från mormor) med sin tillhörande nätta bokhylla, skulle slitas betydligt mer. Man "gnider" ju väldigt mycket mot just skrivbord. Vid renoveringen fick jag försiktigt ta bort många års tjocka skikt av Servalack, bl.a. 70-talets orange kulör, innan jag tog itu med själva målandet.

Vissa kulörer (pigmenten egentligen) torkar betydligt långsammare än andra. Det är solljuset som får färgen att torka, i mörker, så torkar färgen "aldrig".
 
Imorgon åker vi och hälsar på min syster i Linköping och då ska jag passa på att handla linoljefärg i en byggnadsvårdsbutik i gamla Linköping. :)
 
Gör egen äggoljetempera istället, det hårdnar på ett sätt som inte bara linoljan gör :)
Jag orkar liksom inte hålla på att göra.:o Jag vill köpa en burk! :p

Tro mig, det är stort att jag ens tar mig tid och ork att måla. Men det skulle kunna vara en helt egen tråd.

Någon gång i framtiden kanske jag kan göra själv :)
 
Den måste rimligen vara hållbar, dörrkarmarna i sommarhuset har såvitt jag vet inte målats om sedan 1923, ingen har målat dem de senaste 40 åren i alla fall, Och de ser tiptop ut.

Vi hade linoljefärg till fönsterkarmen och listerna i vårt rum för fyra år sedan. Man måste ha mycket lite på penseln! Tror folk målat för tjockt när det inte blir bra. Tog ett tag att torka men är finfint. Köpt kanske har allt för slityta. Färgen är mäkta dyr men väl värt det, dryg som sjutton. Ångrar väldigt mycket att vi har en plastfärg på vår kista innan, det luktade hemskt och färgen var hemsk att arbeta med. (De sa den var vattenlöslig och vänlig, pyttsan.)

Sedan linolja gulnar i visst ljus och går åt ett annat håll i annat ljus. Vi har oxblodsrött som gulnar fint. Andra färger kanske man ska reflektera över i vilket ljus de hamnar och om de kommer gulna eller mörkna eller hur det var.
 
Vi har målat en massa med linoljefärg men aldrig råkat ut för att den skulle färga av sig?!
Det är däremot jätteviktigt att du målar tunt. Du ska måla tunnare än vad du någonsin tror för att det ska bli snyggt, får du för tjockt lager torkar ytan men inte det innanför.... Ha en burk med såpa där du ställer dina penslar om du avbryter målandet och fortsätter en annan dag.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 231
Senast: startpompe
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 851
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 785
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 192
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp