Linoljefärg

Den måste rimligen vara hållbar, dörrkarmarna i sommarhuset har såvitt jag vet inte målats om sedan 1923, ingen har målat dem de senaste 40 åren i alla fall, Och de ser tiptop ut.

Vi hade linoljefärg till fönsterkarmen och listerna i vårt rum för fyra år sedan. Man måste ha mycket lite på penseln! Tror folk målat för tjockt när det inte blir bra. Tog ett tag att torka men är finfint. Köpt kanske har allt för slityta. Färgen är mäkta dyr men väl värt det, dryg som sjutton. Ångrar väldigt mycket att vi har en plastfärg på vår kista innan, det luktade hemskt och färgen var hemsk att arbeta med. (De sa den var vattenlöslig och vänlig, pyttsan.)

Sedan linolja gulnar i visst ljus och går åt ett annat håll i annat ljus. Vi har oxblodsrött som gulnar fint. Andra färger kanske man ska reflektera över i vilket ljus de hamnar och om de kommer gulna eller mörkna eller hur det var.
Min erfarenhet är att linoljefärgen slits, men på ett vackert sätt, med tiden ser man att möblerna använts (tex på framkanten av stolssitsen kommer träet fram lite grand) och det är väl egentligen inte så fel (tycker jag).
Linoljefärgen gulnar i frånvaro av dagsljus (tänk baksida av sänggaveln, insida av stängd låda), men det gula försvinner när ytan utsätts för dagsljus igen.
 
Min erfarenhet är att linoljefärgen slits, men på ett vackert sätt, med tiden ser man att möblerna använts (tex på framkanten av stolssitsen kommer träet fram lite grand) och det är väl egentligen inte så fel (tycker jag).
Linoljefärgen gulnar i frånvaro av dagsljus (tänk baksida av sänggaveln, insida av stängd låda), men det gula försvinner när ytan utsätts för dagsljus igen.
Ah! det var så det var. Gulnar utan dagsljus. Jo man ser kanterna titta fram på dörrkarmarna men det är mest fint, slitet glansigt trä.

Btw, du råkar inte veta vilken gammal färg som folk har målat med i ett par hundra år som blir en tjock yta som är ganska matt och hård men som samtidigt är seg och flyttar sig när man torkar av bordet (utan att fastna på wettexen), behöver fylla i ett par ställen på ett gammalt bord och den färgen är lustig, om det blivit ett märke så flyter det igen på några år. Någon har gnagt i ett hörn och det är för stort för att det ska flyta ihop, om jag målar över kanske någon slutar gnaga.
 
Ah! det var så det var. Gulnar utan dagsljus. Jo man ser kanterna titta fram på dörrkarmarna men det är mest fint, slitet glansigt trä.

Btw, du råkar inte veta vilken gammal färg som folk har målat med i ett par hundra år som blir en tjock yta som är ganska matt och hård men som samtidigt är seg och flyttar sig när man torkar av bordet (utan att fastna på wettexen), behöver fylla i ett par ställen på ett gammalt bord och den färgen är lustig, om det blivit ett märke så flyter det igen på några år. Någon har gnagt i ett hörn och det är för stort för att det ska flyta ihop, om jag målar över kanske någon slutar gnaga.
Nej det vet jag faktiskt inte vad det kan vara, men de färger som är gamla är ju förutom linoljefärgen, äggoljetempera och olika limfärger. Om du vänder dig till en byggnadsvårdsbutik som säljer färg, tex Gysinge, så kan du säkert få bra tips och råd!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 225
Senast: startpompe
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 851
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 774
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 188
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp