• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Nazazel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 3 160
N

Nazazel

lite nyfiken på om det är fler än jag här som kör linux på heltid?

har kört linux i ca 1år nu och hunnit testa en hel del dist's
som t,ex: fedora core 4, SuSe 9, debian, DSL 1.5, Delilinux, featherlinux, slackware 10.1 mm..

fastnade för det sisst nämda.. vilken dist kör du/ni eller använder ni nåt annat OS isf vilket?

Sv: Linux

det har jag inte hunnit med och testa ;)
men har hört att det ska va nåt i stil med fedora och suse..
stämmer det?

Nja Ubuntu är i grunden byggd på Debian.

Ubuntu är ett av världens populäraste Linux dist just nu.
Speciellt när det är såå enkelt att installera program

Snart kommer det en ny version av Ubuntu med bättre stöd och snyggare upplägg.

Sedan finns det ju Kubuntu (KDE) medan Ubuntu är GNOME
Fast det går köra båda på samma dator

ok..
byggd på debian..
är det lika rörigt som debian eller är ubuntu bättre på den fronten?

tyckte debian hadde för mycket med i grund installationen.. men jag körde iof net install om det nu har betydelse!?

gnome och kde i all ära men jag fastnade för fluxbox själv ;)
tycker om enkelheten i det.

Jodå Flux är inga problem vad jag vet att få in den i Ubuntu. Många som kör med det.

Tja visst det följer med en massa program fast för att installera behöver man en dator kopplad mot internet för den hämtar en del filer därifrån (bra för då får man det mesta)

Att avinstallera i Ubuntu är väldigt lätt, bara markera så de ska avinstallera och det gör det.

När jag körde in på min bärbara så fungerade allt direkt.
Ljudet, grafiken, kortet t.o.m snabbtagenterna fungerade.

http://www.ubuntu.com/testing

Just nu är det Beta flight 6 som är aktuell.
Finns att ladda ner som Live CD om man bara vill testa och inte installera.

Finns en del bilder att titta på.

nice.. fler dist's borde erbjuda live cd's :bow:
så slipper man alla formateringar..

det var det som va bra med DSL det är en live cd som går att installera på hårddisken
problemet jag hadde med dsl var att det va lite krångel om man ville installera program från src

det är därför jag sitter fast i slackware inte så mycket krångel då..

De flesta dist erbjuder Live nuförtiden.

Vet inte om jag ska köra KDE eller GNOME när den nya versionen kommer ut. Har bara kört GNOME

vad jag vet så är den enda skillnaden mellan gnome och kde
att kde är mer packad med "hjälp program" till inställningar osv

personligen så käns gnome mer som en lättvicktare jämfört med kde
fast då är ju iof xfce4 änu "lättare" ...

men borde det inte gå att installera båda
då kan du ju alltid byta mellan dom som du känner för..

Jovisst går det men känns onödigt

KDE är flashigare och mer grafik en GNOME

Jag kör Ubuntu på laptopen och free BSD på webservern. Båda sköter sitt jobb. :) (och Red Hat på skolan)

KDE på skolan, Gnome på lappisen och ografiskt på webservern. :)

Jag kör 100% ubuntu och 100% fritt på mina tre burkar. En stationär med Kubuntu, en laptop med ubuntu och en server med ubuntus serverinstallation (ickegrafisk).

Jag började med Gentoo, men tyckte att kompileringarna tog för mycket tid, övergick och testade suse som jag inte gillade, bytte till debian som strulade en del och till slut till ubuntu - där allt jag ville göra fungerade från början! Jag gillar att ha en dator som Just Works, så jag slipper lägga flera veckor på att få igång mail, chatt och surfning. Sen får gärna tweakandet ta längre tid för att få det EXAKT som jag vill ha det, men grundläggande saker vill jag ska tuffa på.

Om du är nyfiken på ubuntu kan du läsa mer på http://ubuntu-se.org

Nazazel skrev:
vad jag vet så är den enda skillnaden mellan gnome och kde att kde är mer packad med "hjälp program" till inställningar osv

Gnome och KDE har ungefär samma mängd grafiska hjälpprogram, de stora skillnaderna ligger i hur de anser att en skrivbordsmiljö ska vara. Jag har skrivit en bloggpost om detta.

Jag ska se om jag ska köra GNOME eller KDE.

Har kört GNOME så länge så det känns mer roligare att testa KDE på min bärbara (AMD Athlon-M 2800+ med 512 internminne)

Jag kör Windows XP på min stationära och även på den bärbara

Har gjort en basic sajt bara för skoj skull http://ubuntu.cazz.se

Senast ändrad av en moderator:

Kör inte *nix på min huvuddator; gör för mycket som windows är bättre på, men har netBSD på brandväggen. Inte mycket på den dock. Minimalt kompilerad kärna med ipf och snort för själva brandväggsdelen.

har som mest haft gentoo på dualboot med win2k, men, det föll mig inte riktigt i smaken, jag är för mycket multimedia användare för att klara av att köra det på heltid. jag lade av för typ 2 år sen. (droppen rann över dagen jag försökte installera ut2k3 när jag köpt det, och försökte peta in nvidia grafikdrivrutiner i systemet.... tog mig 3 veckor att få det klart.)

Baka_kun skrev:
jag lade av för typ 2 år sen. (droppen rann över dagen jag försökte installera ut2k3 när jag köpt det, och försökte peta in nvidia grafikdrivrutiner i systemet.... tog mig 3 veckor att få det klart.)

nvidia drivrutiner har blivit mycket enklare att installera nu..
än för 2år sedan.. kör själv med nvidia kort.

NeaNott skrev:
Gnome och KDE har ungefär samma mängd grafiska hjälpprogram, de stora skillnaderna ligger i hur de anser att en skrivbordsmiljö ska vara. Jag har skrivit en bloggpost om detta.

bra blog :)
men jag håller mig nog till fluxbox ;) varken kde eller gnome är någon favorit har kört båda.
så finns ju xfce om man vill ha en snabbare men snygg desktopmanager

har läst på lite om ubuntu.. men jag håller mig nog till slackware enkelhet i all ära.. men personligen gillar jag när det kräver lite jobb att få in program o.s.v

vill tro att jag lär mig mer om linux då :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka