Lippo dressyrsadlar/sadlar

Cesar

Trådstartare
Hej!

Jag letar ny dressyrsadel till min 5-åriga halvblodsvalack. Jag har nu en Wellington Greenline som jag haft till mina tidigare hästar, men jag tror att den är för svängd i bommen för honom och eventuellt för smal i bommen. Efter ridning kan jag se att pälsen på ryggen uppemot länden har ruggats upp, vilket ju borde tyda på glapp baktill. Inte bra. Nu har jag en mattespad under sadeln. Ska även prova att ta bort den för att se om den är bättre då, han har kanske ändrat sig lite sedan han kom till mig för sex veckor sen.

Nu har jag fått erbjudande av hästens förra ägare att köpa en Lippo Maranello som hon hade till honom tidigare. Hon tycker att den passar honom bra. Den är inte utprovad av proffs, men hon är instruktör/ridskolechef/beridare och har många års erfarenhet. Jag har ridit honom i den när jag provred och jag tyckte den var lätt och skön och hade ok läderkvalitet. Hästen trivdes i den. En fördel är att den kändes mjuk för mig som ryttare i sätet (har taskig rygg) och att den inte var alltför uppbyggd med för mycket stöd så man liksom "sitter fast". Det kan jag tycka att min Greenline är ibland.

En annan fördel är att det är utbytbara koppjärn. Min häst är ganska "penig" i kroppen och kommer garanterat att bredda sig. Bra då att kunna ändra sadelns bomvidd och inte behöva köpa ny sadel stup i kvarten.

Nu till frågan: Vilka erfarenheter har ni som har/har haft Lipposadlar. Är de bra eller dåliga? Andra synpunkter?

Tacksam för svar! /C.
 
Sv: Lippo dressyrsadlar/sadlar

Jag kan inte svara på huruvida den kan passa eller ej, men det är trevliga sadlar och mycket för pengarna,
 
Sv: Lippo dressyrsadlar/sadlar

Det låter jättebra! Kan ni berätta mer om VAD det är ni gillar med sadlarna? Varför är det mycket för pengarna tycker du?
 
Sv: Lippo dressyrsadlar/sadlar

Jag har en sån, har också ryggproblem till och från. Jag får inte längre ont av själva ridningen efter jag köpte sadeln. Tycker lädret är ok. Har haft den i 2år nu och haft den på många olika hästar (har i snitt ridit ca 3-4hästar om dagen) och den ser relativt ny ut.

Super skön att rida i och tycker den "hjälper till" med sitsen också :)
 
Sv: Lippo dressyrsadlar/sadlar

Jag har bara haft min en månad. Bra sits får man mjuk och skön dessutom ser snygg ut. Jag är nöjd med läder. Och framförallt priset tycker inte man ska behöva lägga ut mycket mera för en bra sadel. Den ja har går ändra åt alla håll o kanter.
 
Sv: Lippo dressyrsadlar/sadlar

Skriver under på de andras åsikter. :) Men nu har min breddad sig :( Ny sadel måste köpas - igen :/ SUCK. (En annan modell än den som TS tittat på så det är ingen annons.
 
Sv: Lippo dressyrsadlar/sadlar

Har en Lippo Angelina som är ungefär 1,5 år gammal. Den är skön att rida i och ligger bra på hästen, vilket är de enda två saker jag bryr mig om egentligen. Dock kan jag inte hurra så mycket för läderkvaliteten, men det spelar inte så stor roll för mig när sadeln passar så bra:)
 
Sv: Lippo dressyrsadlar/sadlar

Jag har en Lippo Fazzino.

Tänkte fråga lite om koppjärnen. Skiljer det mycket mellan vidderna? Rosa järnet sitter i nu men måste byta upp mig men är osäker på om jag ska ta ett järn vidare eller två järn vidare....
 
Sv: Lippo dressyrsadlar/sadlar

Det beror ju på hur sadeln ligger. Rosa är det smalaste och inte så vanligt att man har. Är sadeln bara lite för smal räcker det säkert med 1 vidd extra men om du är osäker är det bäst att ta hjälp av någon så ni kan prova ut det riktiga.
 
Sv: Lippo dressyrsadlar/sadlar

Har bara haft sadel i två dagar. Reagerade också med att det såg smalt ut. Jag testade att köpa det gröna järnet idag (vid) får se om det känns bättre, annars går jag ner en storlek.
 
Sv: Lippo dressyrsadlar/sadlar

En inackordering hade en sådan sadel. Jag red i den ibland och jag säger bara jäklar vilken skön sadel. Mjukt och smalt säte och perfekt för mina långa ben. Hon hade sadeln till två hästar. Båda med ganska rak rygg och relativt mycket manke. (manke normal + kan man säga). Den första hästen var rätt bred, ca 110 grader och den andra hästen lite smalare så ett järn smalare sattes i den då. När hon gjorde sig av med hästen skulle jag absolut köpt sadeln om jag haft råd.
Trivs du i sadeln så köp. Väldigt prisvärd också skulle jag säga. Det känns som om man får mycket kvalitet för pengarna. Sadelmakare som vi haft mycket kontakt med menade att Lippo och Kentaur är sadlar som egentligen borde vara dyrare om man ser till vad man får.
 

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 324
Senast: Oknytt
·
Utrustning Är det någon som har erfarenhet av att skicka sin Passiersadel till Tyskland. Jag har en Passier Comet till min unghäst bomvidd 27,5...
Svar
2
· Visningar
935
Senast: lizzie
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 509
Senast: ylvalill
·
Utrustning Jag behöver lite erfarenheter från allvetande buke här. Unghästen har explosionsväxt de senaste månaderna och sadeln är nu en katastrof...
Svar
6
· Visningar
2 916
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp