Bukefalos 28 år!

Lite allmäna frågor om föl.

Oðinn

Trådstartare
Hej! För en månad sen fick jag hem mitt nya sto och även en liten hingstbebis! Jag som inte kan så mycket om föl har pluggat på en hel del, men tänkte kolla med er om ni kunde lämna lite tips från era egna erfarenheter och hur ni brukar göra med era föl.

Han är två månader gammal. När brukar ni släppa dom på vallack/hingstbete? (Bete över huvudtaget!). När brukar ni skilja dom totalt?


Han är inte särskilt mammig. Han är väldigt tuff och håller sig häldre till hagkompisarna än mamma. Så det kommer inte bli några problem att börja vänja ifrån han från henne.

Tacksam för svar! ;)
 
Sv: Lite allmäna frågor om föl.

Tidigast 6 månader, men helst längre mot 8 kanske 10 månader i varje fall. Jag tar ju inte hem ett sto med ett så litet föl, utan skulle nog se mig efter en flock med ston som har föl. Det är ju här de får lära sig grunderna för hur man ska bete sig i en flock, de kan få det tufft om det är en lära som de missat i tidigare skede och sedan ska in i en unghingstflock.

Det är ingen vinst att vänja av tidigt, fölets mage är inte färdigutvecklad och behöver dia för att täcka den näring som den inte får i sig även fast den äter grovfoder.
 
Sv: Lite allmäna frågor om föl.

Kul med sto och föl!

Bara för att de inte är särskilt mammiga nu betyder inte att de med automatik är jättelätta att avvänja sen.
Vi avvänjer vid åtta månader, inte tidigare, och då brukar de få gå in i hingstflocken. Men precis som Boj skriver så är det viktigt att de har blivit tuktade av en flock och lät sig regler redan som föl.
för övrigt brukar vi undvika att hålla på med fölen så mycket, det räcker med hantering utav mamman när fölet är med. Klängiga föl är kanske gulligt när de är små, men rentav farligt när de är stora. Det är väldigt ovanligt med svenskfödda föl som är för skygga..

Lycka till!
 
Sv: Lite allmäna frågor om föl.

Tidigast 6 månader, men helst längre mot 8 kanske 10 månader i varje fall. Jag tar ju inte hem ett sto med ett så litet föl, utan skulle nog se mig efter en flock med ston som har föl. Det är ju här de får lära sig grunderna för hur man ska bete sig i en flock, de kan få det tufft om det är en lära som de missat i tidigare skede och sedan ska in i en unghingstflock.

Det är ingen vinst att vänja av tidigt, fölets mage är inte färdigutvecklad och behöver dia för att täcka den näring som den inte får i sig även fast den äter grovfoder.

Tanken är ju såklart att dom ska gå i flocken med dom andra stona naturligtvis.
 
Sv: Lite allmäna frågor om föl.

Kul med sto och föl!

Bara för att de inte är särskilt mammiga nu betyder inte att de med automatik är jättelätta att avvänja sen.
Vi avvänjer vid åtta månader, inte tidigare, och då brukar de få gå in i hingstflocken. Men precis som Boj skriver så är det viktigt att de har blivit tuktade av en flock och lät sig regler redan som föl.
för övrigt brukar vi undvika att hålla på med fölen så mycket, det räcker med hantering utav mamman när fölet är med. Klängiga föl är kanske gulligt när de är små, men rentav farligt när de är stora. Det är väldigt ovanligt med svenskfödda föl som är för skygga..

Lycka till!

Självklart inte och det var inte så jag menade heller för den delen.
Han är inte klängig av sig, utan bara väldigt självständig och det tycker jag faktiskt är bra. Som du säger, det är inte roligt att ha en för klängig häst men det är heller inte roligt att ha en asocial häst som inte bryr sig för fem öre. Vet mycket väl att man inte ska hålla på med fölen när dom är såppas små som han är. Hade inte direkt tänkt och sadelvänja han nästa vecka.. :crazy:
 
Sv: Lite allmäna frågor om föl.

Hästar blir inte asociala, om det finns en minsta antydan till att de är extremförsiktiga (det finns sådana) och att de någonstans upplever det obehagligt så kan de blir svårare när de blir större. Därför är det ofta bättre att strunta i fölet och bara bry sig stoet, fölet lär sig genom stoet.

Mer eller mindre alla våra föl har varit väldigt blyga, utom det sista. Men det har löst sig genom den hantering man haft med stoet, så när det blev dags att behöva hantera fölet så var det inga stora problem längre.
 
Sv: Lite allmäna frågor om föl.

Vi brukar vänja av dem ungefär i mars-april.. hingstar beror det ju mycket på när de börjar betäcka osv,..
Men vi låter de (mamma+föl) alltid gå i storflock, och då med andra avelsston, föl och ungston.

och sen som sagt vänjer vi av fölen ungefär i mars-april. Då tar vi bort mammorna ifrån flocken för att fölen ska få vara kvar i sin flock där de är mer trygga. Plus att mammorna brukar tycka att det är skönt att slippa alla föl och unghästar ett tag! :) de som ev. ska gå ur aveln sätts igång.

Efter ca 1månad flyttar vi hingstfölen till hingstflocken.
 
Sv: Lite allmäna frågor om föl.

Jag tar ju inte hem ett sto med ett så litet föl, utan skulle nog se mig efter en flock med ston som har föl. Det är ju här de får lära sig grunderna för hur man ska bete sig i en flock, de kan få det tufft om det är en lära som de missat i tidigare skede och sedan ska in i en unghingstflock.

Precis! jag har gjort praktik/jobbat på en större gård med mycket unghästar, avelsston osv. De föl som inte har fått växt upp i flock utan bara med sin mamma eller i små flockar brukar ha det jätte tufft när de ska in i hingstflocken!
-De vet helt enkelt inte hur de ska bete sig och blir jagade länge. Har hänt att nån inte klarar av att gå med hingstflocken för de blir helt enkelt skadade av de andra hingstarna/vallackarna pga. de kan inte vanligt "hästvett".

Är fölet/unghästen inte uppväxt i flock så är skaderisken stor.. både under unghäst perioden och även när den blir äldre. Det är oftast de hästarna som slåss (som inte är uppväxta med många andra hästar). Det är under den här tiden från föl till ridbar häst som är de allra viktigaste i hästens liv! Unghäst perioden får man aldrig tillbaka och den lägger grunden för hela hästens fortsatta liv.
 
Sv: Lite allmäna frågor om föl.

Hej! För en månad sen fick jag hem mitt nya sto och även en liten hingstbebis! Jag som inte kan så mycket om föl har pluggat på en hel del, men tänkte kolla med er om ni kunde lämna lite tips från era egna erfarenheter och hur ni brukar göra med era föl.

Han är två månader gammal. När brukar ni släppa dom på vallack/hingstbete? (Bete över huvudtaget!). När brukar ni skilja dom totalt?


Han är inte särskilt mammig. Han är väldigt tuff och håller sig häldre till hagkompisarna än mamma. Så det kommer inte bli några problem att börja vänja ifrån han från henne.

Tacksam för svar! ;)

Tycker du kan ha honom med stoet sålänge det går, mitt hingstföl började dock klättra på mamma redan som 5-månaders...

I år hade jag dock turen att få ett stoföl så hon kommer gå sålänge det går med stoet innan nästa föl ska komma :)
Mitt föl är absolut inte mammig heller, haha hon är inte som alla andra...

Jag tycker man ska hantera fölen en del som små, så att dom är hanterbara iaf :)
Underlättar väldigt när man som jag tex ska och ultraljuda stoet för ny dräktighet :)
Är man bara noga med NH och språket gentemot hästen så blir dom inte klängiga, fick ton av beröm från ditriktaren som var här i förrgår och Chippade,ID-kontrollerade 3 mån gamla Díva som inte gjorde ngt dumt utan stod som ett ljus när hon pillade och även ryckte tagel från svansen!
Ingen reaktion alls, duktiga lilla väluppforstrade häst!
 
Sv: Lite allmäna frågor om föl.

Jo men det går väldigt bra med hästar som går i flock också, de brukar vara väldigt odramatiskt att chippa och ta tagel.;)
 
Sv: Lite allmäna frågor om föl.

Tack så jättemycket för bra svar! Det underlättar en nervös "Mormor". :crazy: Till Mars är han 8 månader, så till våren kanske det blir lagom. Rätt perfekt egentligen så hinner man få igång stoet mot hösten. :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 237
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 995
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I självmedkänslearbetet finns det två saker som jag har stannat upp kring för att fundera extra på för närvarande. Först så gäller det...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag skulle vara så tacksam för lite tips och råd! Det är så att jag flyttat till ny ort för ett par månader sedan. Kom överens med...
Svar
6
· Visningar
3 381
Senast: Aionee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp