Lite ångest

Tack för era tankar! Nej, jag får nog inse att någon hundägare som tävlar kommer jag nog inte bli. Däremot så springer jag mycket i skogen och kan absolut tänka mig att lära mig mer om hur jag kan fortsätta vara ute men mer på en hunds villkor (finns kurser har jag sett). Jag tänker bara att jag kanske kan vara en hundägare som trots att hund inte är mitt primära intresse så kan det kanske funka om hund är något jag kan och vill prioritera. Men jobba måste jag, och ibland handla, se på film, plantera om i trädgården, gå till läkaren osv. Detta bör väl ändå en hund klara av att leva med? Jag är inte ensam om hund, men det klart att jag tar en stor del och det är jag 100% inställd på. Men jag är som person en som letar fakta och när man letar runt, då framstår hundägande som nästan omöjligt att kombinera med ett "vanligt svensson liv".... Det är nog det som ger mig lite ångestkänsla.
Läser man bara på forum eller grupper på fejjan där det finns många som tränar hund mycket, så kan det säkert verka så.
Men glöm inte att det finns jättemånga hundägare som har hunden som sällskap och som aktiverar på ett helt annat plan.
Välj bara ras efter dina behov. :)

Ett bra första tips är att först och främst att ta och ignorera vad andra gör. Sluta titta på dem, och titta istället på dig själv och din egen hund.

Jag var också ett helt nervvrak med en massa ångest och nästan sömnlösa nätter innan grabben skulle komma hem och de första veckorna. Saker och ting gick mycket bättre än vad jag trodde och man blev van vid de nya rutinerna.

1) Foder är en svår grej. Läs lite själv och se vad du vill ge och hur din hund mår. Jag föredrar färskfoder men har han van vid alla sorts fodertyper.

2) Jag lämnar Håkon hemma ett par timmar utan problem. Normalt så sover han om han har tråkigt och enligt grannen så är han tyst. Går det så lämnar jag helst honom hos en familjemedlem, förstås. Hunddagis, rastgård, allt är upp till dig och vad din hund skulle trivas med.

3) Ang. träning så gör det DU tycker är kul med din hund. Inom min ras gör folk gärna äggsök/ägghämtande, spår, agility, osv. Många här kör med bruks. Jag kör just nu mest lite vardagslydnad, godissök och långa promenader, och min grabb är nöjd. Har lite planer på agility men det är inget brådskande. Ta bit för bit, se vad både du och hunden tycker är kul (och vad ni har tid med).

4) Och kanske mest utav allt: du känner din hund bäst. Alla hundar är individer, och du kan inte använda andra folks hundar som en sorts mall, även andra hundar av samma ras som din.

Och som det sades så bra ovan:

Det som är värt att tänka på är att på hund buke är det hundägare som till största del har hund som sitt största intresse och som lever och andas hund.

Liknande trådar

Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 506
Senast: ufot
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 531
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 360
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 108
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Ridskoleryttare