Lite avelsfunderingar.

Lilljessicah

Trådstartare
Jag har nyligen gjort det officiellt på min hemsida att Iver eventuellt kommer att stå till förfogande i framtiden.
Det är något jag hoppades på redan innan han var född och för varje pusselbit som ramlat på plats eftersom vad gäller Ivers individuella egenskaper som golden, hälsa, mentalitet och funktion så har det bara känts bättre och bättre. :)

Vi har ögonlysningen kvar som ska göras till våren, och några personliga mål som jag vill ha uppnått först innan det kommer på tal dock. Vi har under det senaste året blivit tillfrågad av fyra personer, och även om bara en av hundarna känns intressant så är det såklart väldigt kul.

Utöver avelspolicyn är jag väldigt intresserad av att höra era egna erfarenheter kring ämnet och diskutera vidare.
Vad har ni till exempel för tips och råd och vad är enligt er extra tänkvärt?

Sv: Lite avelsfunderingar.

Intressant tråd som jag kommer att följa då jag har en liten hanvalp här hemma på halvfoder som förhoppningsvis också blir bra nog att gå i avel.

Vad trevligt att du har fått förfrågningar:banana:
Och ännu trevligare att du sätter ”krav” på de tikar han ska para.
Jag har stält krav på såväl på tiken och på den blivande uppfödarens kunskaper.
Tycker nämligen att även hanhundsägaren har ett ansvar för de valpar som förhoppningsvis blir resultatet även om man inte har det på ”pappret”
De valpar mina hannar blivit fader till har jag ”följt”
Till exempel genom deltagit på de valpträffar som tikägaren anordnat, hejat på ”ungarna” när de tävlat och så vidare.
Blivit jätteglad om valpköpare hört av sig och mer än gärna svarat på frågor och visat upp ”pappa” om de haft vägarna förbi.

Jag har ju haft turen att ha stöd och hjälp både från tikägaren och hanhundsägaren när jag köpte Hatjo. Det är guld värt! Att vara engagerad och komma med tips och råd är fantastiskt för den som köper valp - speciellt när det rör sig om arbetande raser.

Vi får se om Hatjo visar framtassarna så pass att han får sprida sina gener vidare så småningom. :D :p

Mitt "tips" som helt novis är - rucka inte på dina egna krav!
Givetvis ska du lyssna på och kanske ibland ta till dig av vad mer erfarana uppfödare säger. Men du är så pass duktig, och kunnig, att jag vet att dina krav på tiken och din egen hund är "fullt normala" ( ;) ), och det finns ingen anledning att släppa på gränserna. Det finns många tikar som är precis så bra som dom ska vara till Iver, och dom kommer hitta er :)

Jag håller med!
Och låt honom aldrig para en tik som du inte själv hade kunnat tänka dig att ta en valp efter :).
Av någon anledning tycks det ju dessutom "alltid" vara så att blir en kull bra så är det tikens och uppfödarens förtjänst, blir den dålig så är det hanhundens fel...

Och grattis, vad roligt det måste vara att få seriösa förfrågningar på sin hund :) (själv har jag bara råkat ut för typen "åh, vilken söt hund du har, skall vi para?":crazy:).

Mitt tips utöver de du fått är att använda skks parningsavtal. :) Och som nån annan skrev, det känns ibland som att om valparna blir skit så får hanen skulden. mkt underlig genetik det där :cool:

Har två av mina i avel och tycker det är oerhört roligt att försöka hålla koll på avkommorna, ska träffa en nu på hundmässan tex :)

Vad trevligt att du har fått förfrågningar:banana:
Och ännu trevligare att du sätter ”krav” på de tikar han ska para.
Jag har stält krav på såväl på tiken och på den blivande uppfödarens kunskaper.
Tycker nämligen att även hanhundsägaren har ett ansvar för de valpar som förhoppningsvis blir resultatet även om man inte har det på ”pappret”
De valpar mina hannar blivit fader till har jag ”följt”
Till exempel genom deltagit på de valpträffar som tikägaren anordnat, hejat på ”ungarna” när de tävlat och så vidare.
Blivit jätteglad om valpköpare hört av sig och mer än gärna svarat på frågor och visat upp ”pappa” om de haft vägarna förbi.

Ja precis, hanen är ju minst lika delaktig som tiken. Jag vill absolut följa valparna, jag uppskattar även allt stöd jag fått av Ivers pappas ägare.

Jag har ju haft turen att ha stöd och hjälp både från tikägaren och hanhundsägaren när jag köpte Hatjo. Det är guld värt! Att vara engagerad och komma med tips och råd är fantastiskt för den som köper valp - speciellt när det rör sig om arbetande raser.

Vi får se om Hatjo visar framtassarna så pass att han får sprida sina gener vidare så småningom. :D :p

Exakt. Samma här, och det är något jag vill göra själv också.

Mitt "tips" som helt novis är - rucka inte på dina egna krav!
Givetvis ska du lyssna på och kanske ibland ta till dig av vad mer erfarana uppfödare säger. Men du är så pass duktig, och kunnig, att jag vet att dina krav på tiken och din egen hund är "fullt normala" ( ;) ), och det finns ingen anledning att släppa på gränserna. Det finns många tikar som är precis så bra som dom ska vara till Iver, och dom kommer hitta er :)

Nej det ska jag ha i åtanke. Tack. :)

Jag håller med!
Och låt honom aldrig para en tik som du inte själv hade kunnat tänka dig att ta en valp efter :).
Av någon anledning tycks det ju dessutom "alltid" vara så att blir en kull bra så är det tikens och uppfödarens förtjänst, blir den dålig så är det hanhundens fel...

Och grattis, vad roligt det måste vara att få seriösa förfrågningar på sin hund :) (själv har jag bara råkat ut för typen "åh, vilken söt hund du har, skall vi para?":crazy:).

Där är jag lite tudelad. Först var jag enbart inriktad på kanontikar av jaktgoldentyp, men tänk så mycke han skulle kunna tillföra en bra dp-tik? Där skulle jag inte vilja ha en valp själv, men det skulle kunna bli ett riktigt lyft för de linjerna tex. Jag har en del att fundera på kring det där faktiskt. :)

Tack! Det känns verkligen roligt att fler gillar honom!

Mitt tips utöver de du fått är att använda skks parningsavtal. :) Och som nån annan skrev, det känns ibland som att om valparna blir skit så får hanen skulden. mkt underlig genetik det där :cool:

Har två av mina i avel och tycker det är oerhört roligt att försöka hålla koll på avkommorna, ska träffa en nu på hundmässan tex :)

Absolut! Det blir inget huffpuff här inte.

Märkligt med att hanen får skulden, det har jag aldrig hört. Men det kanske är något man får höra som hanhundsägare och inte allmänt (?), eller så har jag bara missat det helt.

Jag tycker personligen att man ska tänka ett par varv innan man ratar en tik. Alla uppfödare har inte exakt samma avelsmål och så länge tiken är frisk, testad, av god exteriör och uppfödaren har en bra orsak till varför h*n vill ha valpar från henne (och just din hane!) så skulle jag kunna tänka mig att tillåta parning.
Alla tikar behöver inte vara av stjärnämne för att få föra sina gener vidare.

Men hellre att du tar en valpkull för lite än för mycket. Känns det inte bra så säg nej. Din hane drabbas ju inte av att du nekar men valparna kan göra det om du säger ja men egentligen tvekar.

Jag skulle vilja tillägga; Gör en egen avelsplan på hur många kullar han max skall ha under sin livstid. Och sprid sedan ut kullarna över åren.

Det är så lätt att falla i fällan med många kullar när hanen är i ropet, men han gör bättre nytta med några få kullar första året och sedan vänta minst ett år, gärna 2, innan man tar fler. Då hinner hanen bli lite äldre och man kan få kvitto på att han håller sig frisk, och man hinner även utvärdera avelsresultatet något.

Finns det inget tak från avelsklubben över hur många gånger han får användas? Inom min ras får man bara använda hundarna 3 gånger, det gör ju att man måste tänka efter vilka kombinationer som ska göras.

Skulle vara kul att veta vad du har för krav på tiken? Vaför har du "ratat" tre av de tikar du fått förfrågningar om? Intressant att veta hur hanhundsägare tänker.

Har du tänkt att meritera honom jaktmässigt?
Vad har han som gör honom till en bra avelshane?

Enl rasklubbens krav så "går han inte igenom".

Jag tycker personligen att man ska tänka ett par varv innan man ratar en tik. Alla uppfödare har inte exakt samma avelsmål och så länge tiken är frisk, testad, av god exteriör och uppfödaren har en bra orsak till varför h*n vill ha valpar från henne (och just din hane!) så skulle jag kunna tänka mig att tillåta parning.
Alla tikar behöver inte vara av stjärnämne för att få föra sina gener vidare.

Men hellre att du tar en valpkull för lite än för mycket. Känns det inte bra så säg nej. Din hane drabbas ju inte av att du nekar men valparna kan göra det om du säger ja men egentligen tvekar.

Oja. Jag kommer lägga ner mycke tid på att granska. Och jag håller med dig i hellre en valpkull för lite, eller ingen istället för en för mycke. :)

Jag skulle vilja tillägga; Gör en egen avelsplan på hur många kullar han max skall ha under sin livstid. Och sprid sedan ut kullarna över åren.

Det är så lätt att falla i fällan med många kullar när hanen är i ropet, men han gör bättre nytta med några få kullar första året och sedan vänta minst ett år, gärna 2, innan man tar fler. Då hinner hanen bli lite äldre och man kan få kvitto på att han håller sig frisk, och man hinner även utvärdera avelsresultatet något.

Bra råd, det ska jag ta med mig om det blir något. Tack! :)

Finns det inget tak från avelsklubben över hur många gånger han får användas? Inom min ras får man bara använda hundarna 3 gånger, det gör ju att man måste tänka efter vilka kombinationer som ska göras.

Bra notis, tack. Oavsett så kommer jag isf att vara väldigt eftertänksam ändå. :)

Skulle vara kul att veta vad du har för krav på tiken? Vaför har du "ratat" tre av de tikar du fått förfrågningar om? Intressant att veta hur hanhundsägare tänker.

De tre var privatpersoner med hundar utan grundligt dokumenterad sjukdomsstatistik och då kände jag på en gång att det inte var aktuellt.

Har du tänkt att meritera honom jaktmässigt? Vad har han som gör honom till en bra avelshane?

OT men; Ja, och som svar på din andra fråga; han har både hälsan, mentaliteten och funktionen för sitt ändamål med sig som med många starka egenskaper skulle kunna göra en hel del för golden som ras.

Enl rasklubbens krav så "går han inte igenom".

Tänkte du på något specifikt? :)

Tänkte väl mest på att dom kräver 1a på utställning eller minst en 2a på jakt prov.

Men du tänkte ju jaktmeritera honom. :)

"Alla tikar behöver inte vara av stjärnämne för att få föra sina gener vidare"
Visst är det så! Jag anser att en bred avelsbas är ett av det vikigaste elementen inom en ras.

Utöver det vill jag påpeka vikten av att invänta hundens mentala mognad. Många avlar på alldeles för unga tikar och hanar, och egentligen vet vi inte särskilt mycket om dessa djur. Epilepsi till exemple kommer ofta vid 4-5 års ålder. Tänk vilken skada detta genererar om en hane visar sig ha epilepsi vid tex 5 års ålder och har då flera kullar bakom sig,,,

För ett par år sedan hörde jag en kompis som skulle köpa en jaktgolden, och hon berättade om en hane som lånades in från England eller var det nu var och genomgick en matadoravel under en vinter här i Sverige. Tik-ägarna stod tydligen på rad för att få para. Det är ju lyckat för rasen.... Måste jag nämna ovan rader om han skulle visa sig ha t ex epilepsi.

En kull, därefter invänta mentalbeskrivningen på valpkullen och utvärdera. Minst 2 gärna fler år mellan kullarna. Som hanhund kan man ju vara produktiv längre än tikarna.
Lycka till

"Alla tikar behöver inte vara av stjärnämne för att få föra sina gener vidare"
Visst är det så! Jag anser att en bred avelsbas är ett av det vikigaste elementen inom en ras.

Utöver det vill jag påpeka vikten av att invänta hundens mentala mognad. Många avlar på alldeles för unga tikar och hanar, och egentligen vet vi inte särskilt mycket om dessa djur. Epilepsi till exemple kommer ofta vid 4-5 års ålder. Tänk vilken skada detta genererar om en hane visar sig ha epilepsi vid tex 5 års ålder och har då flera kullar bakom sig,,,

För ett par år sedan hörde jag en kompis som skulle köpa en jaktgolden, och hon berättade om en hane som lånades in från England eller var det nu var och genomgick en matadoravel under en vinter här i Sverige. Tik-ägarna stod tydligen på rad för att få para. Det är ju lyckat för rasen.... Måste jag nämna ovan rader om han skulle visa sig ha t ex epilepsi.

En kull, därefter invänta mentalbeskrivningen på valpkullen och utvärdera. Minst 2 gärna fler år mellan kullarna. Som hanhund kan man ju vara produktiv längre än tikarna.
Lycka till

Instämmer i det mesta. Tack för tipsen! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka