Lite avelsfunderingar.

Sv: Lite avelsfunderingar.

Förutom det som nämnts så vill jag råda dig att hålla koll på stamtavlan så att det inte inavlas för mycket. Inte bara att procenten ska vara låg, utan också att det inte är samma hundar som förekommer för många gånger i stamtavlan. Det är vanligare än man tror! Och se till att utavla lite. Visst, man vet inte alltid vad som finns i generna på importer eftersom de inte testas på samma sätt som här i Sverige. Men när det gäller en relativt snäv avelsbas (jaktgoldens paras ju normalt bara med andra jaktgoldens) så bör importprocenten ändå hållas relativt hög. Har dock ingen aning om vad som finns bakom din hund, han kanske har mycket utländskt blod redan?

Förutom det som nämnts så vill jag råda dig att hålla koll på stamtavlan så att det inte inavlas för mycket. Inte bara att procenten ska vara låg, utan också att det inte är samma hundar som förekommer för många gånger i stamtavlan. Det är vanligare än man tror! Och se till att utavla lite. Visst, man vet inte alltid vad som finns i generna på importer eftersom de inte testas på samma sätt som här i Sverige. Men när det gäller en relativt snäv avelsbas (jaktgoldens paras ju normalt bara med andra jaktgoldens) så bör importprocenten ändå hållas relativt hög. Har dock ingen aning om vad som finns bakom din hund, han kanske har mycket utländskt blod redan?

Absolut. Jag tycker alltid man ska sträva efter det.
Min mentor inom området har vädligt bra koll på linjer också så där känner jag mig trygg.

Tack för tipset, jag instämmer. :)

kl

Nu har jag antecknat allt ni kommit med hittills så har jag en lista att kolla tillbaka på för att minska risken att det inte blir att något viktigt omedvetet faller bort i framtiden.

Senast ändrad:

Märkligt med att hanen får skulden, det har jag aldrig hört. Men det kanske är något man får höra som hanhundsägare och inte allmänt (?), eller så har jag bara missat det helt.

Jag har inte hane själv men känner en del uppfödare eller hanhundsägare och ja, det är tämligen ofta man får höra antingen att det är hanens fel eller att det i vilket fall inte kan vara tiken som gett dåliga avkommor.
"Min" uppfödare menar tex att Leias kroksvans absolut stammar från pappans sida medan jag snarare tror att det var han som inte passade hennes linjer (det var inte bara Leia som fick kroksvans).
Samma sak med hennes njurfel, nu VET vi inte om det är medfött och/eller ärftligt men från tiklinjerna kan det ju inte komma:cool:... Är det PNP som jag misstänker så kommer det från båda sidor, inget snack om saken.

Sorry för OT...

Har förresten kikat runt lite på jakt- och dpgolden, det suger lite i valptarmen;).

Jag tror det handlar om att man har såååå bra koll på sin tiks linjer, där har ju detta problem aldriiiig kommit upp tidigare. Måste vara hannen då ;)

Vissa uppfödare är.. jag skulle inte vilja säga arroganta men jag hittar inte ett annat ord just nu. De tror de kan allt om genetik, mer än utbildade genetiker själva kan dessutom. Och de bestämt förkastar att det är deras linjer som kan vara fel på (eller kanske bådas) eftersom de kan minsann sina linjer.

Har förresten kikat runt lite på jakt- och dpgolden, det suger lite i valptarmen;).

Oh, valpbilder på jaktgolden. Du är inne på farligt område! :love:

Jag har inte hane själv men känner en del uppfödare eller hanhundsägare och ja, det är tämligen ofta man får höra antingen att det är hanens fel eller att det i vilket fall inte kan vara tiken som gett dåliga avkommor.
"Min" uppfödare menar tex att Leias kroksvans absolut stammar från pappans sida medan jag snarare tror att det var han som inte passade hennes linjer (det var inte bara Leia som fick kroksvans).
Samma sak med hennes njurfel, nu VET vi inte om det är medfött och/eller ärftligt men från tiklinjerna kan det ju inte komma:cool:... Är det PNP som jag misstänker så kommer det från båda sidor, inget snack om saken.

Intressant det där med "vems fel" det är. Man tycker ju att tikägaren ska granska hanen lika mycket som sin egna tik innan ev. parning också?

Jag tror det handlar om att man har såååå bra koll på sin tiks linjer, där har ju detta problem aldriiiig kommit upp tidigare. Måste vara hannen då ;)

Vissa uppfödare är.. jag skulle inte vilja säga arroganta men jag hittar inte ett annat ord just nu. De tror de kan allt om genetik, mer än utbildade genetiker själva kan dessutom. Och de bestämt förkastar att det är deras linjer som kan vara fel på (eller kanske bådas) eftersom de kan minsann sina linjer.

Intressant det där med "vems fel" det är. Man tycker ju att tikägaren ska granska hanen lika mycket som sin egna tik innan ev. parning också?

Det gör folk säkert. Men generellt funkar ju människor så att positiva saker tillskrivs en själv och negativa saker tillskrivs andra. Därför, om det trots granskning blir fel, skyller man gärna på någon annan = hanen.

Det gör folk säkert. Men generellt funkar ju människor så att positiva saker tillskrivs en själv och negativa saker tillskrivs andra. Därför, om det trots granskning blir fel, skyller man gärna på någon annan = hanen.

Ja jag är inte korkad. ;)

Men det blir så motsägelsefullt egentligen eftersom det är tikägaren som väljer hanen i första hand.

Ja jag är inte korkad. ;)

Men det blir så motsägelsefullt egentligen eftersom det är tikägaren som väljer hanen i första hand.

Fast om du tittar på det såhär:

Du har kollat upp precis allting du kan kolla upp om din tik, du tror du kan linjerna utan och innan. Så väljer du en hane, som du kollat upp noga men som du inte har mer info än vad ex. Avelsdata kan etbjuda. Då är det lätt att tro att ägaren till hanhunden måste ha undanhållit något från dig.

Hundvärlden Fungerar genom hörsägen och anekdotisk information väldigt ofta. SKK registrerar inte alla sjukdomar i en linje, bara de som anses relevanta. Finns fler saker man vill veta om en hane än det som reggas och där är man utlämnad till hanhundsägarens våld :devil:

Fast... Varfär skulle man para en tik som inte var ett "stjärnämne"??

Målet med ALLAS avel bör väl ändå vara att valparna skall vara minst lite bättre än medel inom rasen, eller??

Jag hade garanterat tackat nej till alla tikar som inte är bra nog för att jag personligen skulle vilja köpa en valp efter henne.

/Swat

Fast det är ett ganska stort glapp mellan "minst lite bättre än medel inom rasen" och "stjärnämne". :) Skulle man bara avla på stjärnämnen ökar risken med inavel istället. Lite beroende på hur stor rasen är numerärt förstås.

Det jag reagerade på var följande rader:
(Citat med min fetstil)
"Alla uppfödare har inte exakt samma avelsmål och så länge tiken är frisk, testad, av god exteriör och uppfödaren har en bra orsak till varför h*n vill ha valpar från henne (och just din hane!) så skulle jag kunna tänka mig att tillåta parning.
Alla tikar behöver inte vara av stjärnämne för att få föra sina gener vidare."

Som jag tolkar detta så "bör" jag som hanhundsägare kunna "släppa till" min hane till vilken tik som helst bara den uppfyller minimikraven typ...

Någon som inte skulle vara aktuellt för mej personligen i alla fall!

Att få "föra sina gener vidare" med en hane jag äger är bara genomförbart om tiken är riktigt, riktigt bra. Även om det är tikägaren som har allt ansvar för valparna och deras försäljning osv så ger ju jag mitt bifall till parningen om jag låter någon av mina hundar användas. Och att då producera valpar för att en medelmåttlig tiks gener skall få "föras vidare" känns som en allt för dålig motivering för mej!

/Swat

Alla tikar behöver inte vara av stjärnämne för att få föra sina gener vidare."

Som jag tolkar detta så "bör" jag som hanhundsägare kunna "släppa till" min hane till vilken tik som helst bara den uppfyller minimikraven typ...

Och jag tolkar det som att även medelmåttiga tikar kan tillföra aveln en hel del bra och att de inte behöver vara supermeriterade för att avlas på och att personen som skrev det kunde tänka sig att släppa till sin hane på en sådan tik.

Kan inte se hur du kan tolka det till att alla hanhundsägare bör släppa till sina hanar till alla som vill använda dem på sina tikar?

Nej så tolkar inte jag det inlägget. Snarare att den tilltänkta tiken inte behöver vara ett stjärnämne enligt hanhundsägaren. Och lets face it, definitionen på ett "stjärnämne" är lika bred som antalet uppfödare i en ras....

Jag läste alla de raser som du inte fetmarkerade och de sa något helt annat och verkligen inte "vilken tik som helst".

Och jag tolkar det som att även medelmåttiga tikar kan tillföra aveln en hel del bra och att de inte behöver vara supermeriterade för att avlas på och att personen som skrev det kunde tänka sig att släppa till sin hane på en sådan tik.

Kan inte se hur du kan tolka det till att alla hanhundsägare bör släppa till sina hanar till alla som vill använda dem på sina tikar?

Precis det jag menar. Jag tycker personligen att alla hundar som går i avel inte alls behöver vara över medel. Hundar som är över medel producerar inte alltid friska eller ens bra valpar. Även mediokra tikar kan få riktigt fina barn. Genetik är ju inte direkt så enkelt.
Dessutom begränsar det avelsmaterialet vi har otroligt mycket och tillför risker med inavel, med sjukdomar som resultat. Genetisk variation är något vi bör ta tillvara på och även SKK talar om att man ska använda fler djur i aveln, även de som inte är super duper.

Man bör se till helheten av hunden (stamtavla, prestationer, fysik o.s.v.), en tik med en bra stam men utan meriter kan få valpar som är kanon fina!

Jag skrev också till TS att om hon känner sig det minsta tveksam så ska hon heller inte behöva säga ja. TS får ju självklart välja vilken tik hon vill, precis som att jag också kan ge rådet att alla tikar inte behöver vara meriterade upp till tänderna utan att, om tiken har bra stam, är frisk och fin, så ska man kanske fundera på att tillåta parningen.

I slutändan är det ändå TS beslut och mitt råd var ju bara ett råd :)

Fast om du tittar på det såhär:

Du har kollat upp precis allting du kan kolla upp om din tik, du tror du kan linjerna utan och innan. Så väljer du en hane, som du kollat upp noga men som du inte har mer info än vad ex. Avelsdata kan etbjuda. Då är det lätt att tro att ägaren till hanhunden måste ha undanhållit något från dig.

Hundvärlden Fungerar genom hörsägen och anekdotisk information väldigt ofta. SKK registrerar inte alla sjukdomar i en linje, bara de som anses relevanta. Finns fler saker man vill veta om en hane än det som reggas och där är man utlämnad till hanhundsägarens våld :devil:

Jo jag förstår precis vad du menar. :)

Jag skrev också till TS att om hon känner sig det minsta tveksam så ska hon heller inte behöva säga ja. TS får ju självklart välja vilken tik hon vill, precis som att jag också kan ge rådet att alla tikar inte behöver vara meriterade upp till tänderna utan att, om tiken har bra stam, är frisk och fin, så ska man kanske fundera på att tillåta parningen.

I slutändan är det ändå TS beslut och mitt råd var ju bara ett råd :)

Jag tar tacksamt emot allas råd och erfarenheter. :)

Senast ändrad:

Ja det beror nog mest på hur man definerar det. Jag tycker att en frisk, stabil och sund hund på alla vis är det viktigaste. Meriterna är ingenting som hunden nedärver och finns det en bra stamtavla bakom så kan bara valparna tala för sig själva.

Alla vi har ju olika avelsmål och det viktigaste är att du tillför det du vill tillföra med din hane. :)

Tillägg: jag kanske ska säga att ett MH är viktigt för mig. När jag skrev meriter menade jag tävlingsmeriter, typ.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka