Lite avelsfunderingar.

Sv: Lite avelsfunderingar.

Meh, ta inte bort det du skrev tidigare, tyckte det var bra ju :D

Haha! Jag är så jäkla dålig på att formulera mig bara, men här kommer det igen:

Jag är nog väldigt kritisk i frågan och kommer fortsätta att vara det. Golden är ändå en väldigt stor ras så jag tycker absolut att man kan sålla allt som inte "håller måttet". (vilket man iofs kan definiera på tusen sätt)

Vi får se hur det blir i framtiden, det blir spännande. Jag har som sagt personliga mål vi ska nå först och så vill jag vänta in mer statistik och så har vi ögonlysningen kvar. :)

Senast ändrad:

Du har fått bra tips här, men jag vill tillägga något som inte tagits upp.
Du o jag har diskuterat förut, så detta är inte riktat till dig specifikt, utan rent generellt till alla som funderar på att använda sin hanhund i avel - ta reda på så mycket som möjligt om tikägaren/uppfödaren, så att du är säker på att han/hon är seriös! Jag känner ju tyvärr till flera oseriösa uppfödare (massproducenter) som riktar in sig just på nya hanhundsägare, som inte känner till deras dåliga rykte. Att bli sammankopplad med oseriös avel, det vill man definitivt inte som hanhundsägare. Har man en gång ställt upp med sin hanhund på sådan avel, då får man väldigt svårt att att få seriösa parningar längre fram - det är, som man brukar säga, kört...

Har man en gång ställt upp med sin hanhund på sådan avel, då får man väldigt svårt att att få seriösa parningar längre fram - det är, som man brukar säga, kört...
Jag håller med!

Sen måste man alltid enligt mig fortsätta att hålla sin hanhund i topp rent fysiskt, men även med meriter. Det är många hannar som får sina meriter och som ägarna sedan låter totalhaverera så när man tittar på dem vill man inte para med dem längre. Det går inte att leva på gamla meriter hur länge som helst liksom.

Du har fått bra tips här, men jag vill tillägga något som inte tagits upp.
Du o jag har diskuterat förut, så detta är inte riktat till dig specifikt, utan rent generellt till alla som funderar på att använda sin hanhund i avel - ta reda på så mycket som möjligt om tikägaren/uppfödaren, så att du är säker på att han/hon är seriös! Jag känner ju tyvärr till flera oseriösa uppfödare (massproducenter) som riktar in sig just på nya hanhundsägare, som inte känner till deras dåliga rykte. Att bli sammankopplad med oseriös avel, det vill man definitivt inte som hanhundsägare. Har man en gång ställt upp med sin hanhund på sådan avel, då får man väldigt svårt att att få seriösa parningar längre fram - det är, som man brukar säga, kört...

Nej precis. Det där har vi ju pratat om och eftersom jag ser det som ett samarbete mig och uppfödaren imellan så är det otroligt viktigt.

Jag håller med!

Sen måste man alltid enligt mig fortsätta att hålla sin hanhund i topp rent fysiskt, men även med meriter. Det är många hannar som får sina meriter och som ägarna sedan låter totalhaverera så när man tittar på dem vill man inte para med dem längre. Det går inte att leva på gamla meriter hur länge som helst liksom.

Instämmer. :)

Får jag fråga varför detta egentligen är viktigt enligt dig? Varför kan man inte leva på gamla meriter, för bevisat är ju bevisat? Har hunden klarat sitt prov/tävling med glans så ändras inte det?

Att han inte fortsätter lär ju inte påverka det genetiska materialet du vill åt?

Jag förstår att man inte ska låta hunden bli en fet sunkboll (det påverkar parning och hälsa negativt) men heller inte att han måste vara i fysisk topp som när han tävlades? :)

Jag förstår inte heller varför man inte kan leva på gamla meriter.
Det hunden har presterat har den ju presterat även om det är 10 år sedan, och den blir ju inte sämre mentalt för att man slutar tävla med hunden.

Jag uppfattade det först som att man fortsätter hålla sin hund i fysiskt bra form och fortsätter att meritera?

Ett exempel på hur jag menar med att hålla meritlistan "fräsch": När man har ett lydnadschampionat så kan man tex fortsätta satsa/meritera genom att börja samla SM-poäng.

Men nu när jag läser Ramonas inlägg igen så blev jag också lite fundersam faktiskt.

Jag kanske missförstod vad hon menade?

Men för mig, att fortsätta meritera om hunden redan har toppmeriter och man kanske känner att man vill satsa på de yngre man har i kenneln så vet jag faktiskt inte varför det är viktigt att hålla hunden i toppform och fortsätta meritera.
Den ska självfallet vara i bra grundkondition för att kunna para och hålla sig frisk och fräsch men mer än så skulle jag inte bry mig om. Hunden har ju redan bevisat sitt liksom.

Fast då ska ju hanen ha uppnått en ålder också enligt mig, så att jag kan se att han orkat med x antal års träning utan att gå sönder.

Nu är det ju skillnad på raser. Det är ju ingen idé att fortsätta tex i lydnad eller i utställning hur länge som helst. Men tyvärr ser jag som tikägare många hannar med massa fina meriter, men där ägarna anser att hunden har gjort sitt i tex utställningsringen och då slutar liksom allting med hunden. Muskelmassan försvinner, tänderna blir dåliga eftersom de inte underhålls, pälsen är oborstad, etc. Det ger ett mycket oseriöst intryck helt enkelt.

Då väljer jag hellre en hanhund vars ägare är måna om hunden hela tiden, inte bara när den tävlas. Jag har bara detta året valt bort i alla fall 6-7 st hanhundar pga detta. Då har jag parat två tikar av olika raser.

Ah, men då är vi helt enkelt oeniga. Jag har ju till stor del en utställningsras och jag skulle inte rata en ovårdad hanne om han nu har bra stam och bra meriter. En hund för mig är inte sämre genetiskt bara för att ägaren struntar i att borsta honom som en utställningschampion. :)

Däremot är det inte ok att försumma tandvård. Det är närmast djurplågeri för mig.. Samma gäller om han är så pass ovårdad att han får tovor, mår dåligt o.s.v.

Jag vill bara tillägga så jag inte får ett sketet rykte, att jag personligen inte skulle ha en ovårdad hane eller ens en ovårdad tik.

Men jag skulle heller inte rata en hane för att han inte var vårdad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka