Lite bettips

Fd Diabetikern

Trådstartare
Kört fast lite. Rider för närvarande på ett pelhambett och skulle behöva lite tips på andra bett som kan fungera.

Detta bett har fungerat mycket bra tidigare men nu är det inte riktigt optimalt så behöver byta till ett nytt kan ju vara så att jag kan gå tillbaks till detta bett senare. Det får tiden utvisa

vanligt rakt gummitbett går inte samt vanligt 3 delat det blir hon alldeles för stark på. (fuxdam med egen vilja *s*)

Har testat kombinationsbett gillade jag inte alls, Alldeles för skarpt för min häst
hackamore/sidepull är inte heller något alternativ.

Någon som har någon ide?

Tänkte åka upp till ridsportaffären och höra lite vad de har att säga också.

Alla tips mottages tacksamt

Sv: Lite bettips

På vilket sätt funkar inte pelhamet längre? (hittade inte riktigt orsaken i ditt inlägg) Lättare att tipsa om man vet mer hur hästen fungerar.

Utgått från att tänder osv är kollat...

Kanske kan ett jaktkandar vara något? Om orsaken är för stark häst?

Vill du saftigare saker eller mildare?;)

Finns ju olika pelham också. RAka/delade osv

Ha ha ja det kan ju underlätta att skriva varför *s*

Munnen är helt ok på henne. Ibland är bettet ok men när hon blir taggad så "nyper" hon bettet och kan bli lite tjafsig.

Det är inte nödvändigtsvis ett starkare bett som behövs utan kanske bara något som är lite annorlunda.

Min tränare/tandläkare hade inget att rekommendera på rak arm men h*n såg att bettet inte var riktigt optimalt.

Min häst har alltid gillat raka gummibett så jag har valt de alternativen först, tog ett litet tag innan vi hittade pelhamet rakt med gummi.

Hmm blev det något klarare? *s*

Raka gummibett är ganska "lätta# att ta tag i för hästar (personlig åsikt för all del)

Testa ett rakt vanligt med tungfrihet.Som pelham då.

Ett annat litet trick (fördelen med stor häst i hoppning, det mesta är tillåtet inom rimliga gränser)
Sätt en extra snokrem över näsan och fäst i bettet. (skum förklaring) men så det blir lite som ett kombinationsbett.

Tja, lite förslag. Hade inte tränaren några ljusa ideer alls?

Jaktkandaren finns ju ocså som raka med tungfrihet.

Lycka till i bettdjungeln..

Vill då låna några och testa så hojta.;)

testat d-rings bett?

Som någon tidigare sagt skulle kanske jaktkandar kunna vara något att testa.

Pee Wee bett kanske skulle kunna vara något?

Stångbett ska aldrig vara delade.

TS:
Som älgen skrev, kanske jaktkandar? Vad säger hästen om novabett?

Tack alla för svar :)

Snyggve - har ett Novabett men upplever detta vara lite för skarpt. Jag har gjort lite ändringar på det själv för att mildra det hela men upplever det fortfarande aningens för skarpt.

D-ringsbett är testat vilket min donna inte alls tyckte om.

Pee Wee bett? ladrig hört talas om. Får jag söka lite på.

jaktkandar ska provas nu till helgen.

Det är tur att hästen är ganska tydlig med vad hon trivs med för bett och inte. Behöver inte provrida mycket

Älgen - Finns risk att jag hojtar till! Ha ha

Pee Wee saluförs av bla Hööks. Svindyrt samt att jag inte tror det passar bättre än billigare alternativ.

Det smartaste brukar vara att låna och prova sig fram innan, så slipper man lätta på plånboken i onödan. (snåla jag:p)

För skarpt? Novabett är ju bland det mildaste man kan ha :p På vilket sätt har du gjort egna ändringar?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM... 2
Svar
34
· Visningar
5 443
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 248
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Tillbaka