Bukefalos 28 år!

Lite bilkrångel...

Jag tycker att skatten är såpass mycket dyrare (1500 på Volvon och 3400 på Toyotan jag tittat på) och bränsleförbrukningen verkar inte skilja så mycket så att det känns som om det skulle göra så stor skillnad. Vad hade du för bil innan och hur mycket skiljer i förbrukning på den gamla och den nya? Just nu är väl dieseln något billigare än bensin.
Nu vet jag ju inte exakt hur mycket drivmedel de drar de bilar du tittat på. Men generellt så är förbrukningen lägre på diesel.

Med enkel matematik kan man ju räkna på bensinkortsfakturorna :). Med Sonatans 1 liter bensin per mil i blandad körning och nuvarande Peugeots 0.55 i diesel så sparar jag minst en tusenlapp i månaden. Det gör 12000 om året.
 
Men menar du att den ätit upp tre liter olja på fem dagar? Eller kollade du aldrig oljan före du satte dig bakom ratten första gången.
Nej, jag kollade inte, jag köpte ju bilen nyservad och nybesiktigad. Så det tyckte jag inte att jag skulle behöva göra.
 
Nu vet jag ju inte exakt hur mycket drivmedel de drar de bilar du tittat på. Men generellt så är förbrukningen lägre på diesel.

Med enkel matematik kan man ju räkna på bensinkortsfakturorna :). Med Sonatans 1 liter bensin per mil i blandad körning och nuvarande Peugeots 0.55 i diesel så sparar jag minst en tusenlapp i månaden. Det gör 12000 om året.

Jo, min förra bil drog 1,4 och den här 0,7 så redan där har jag ju gjort en bra besparing. :) Men jag tycker inte att Volvons 0,7 mot Toyotans 0,62 gör så stor skillnad och skatten är som sagt 1500 mot 3400.
 
Nej, jag kollade inte, jag köpte ju bilen nyservad och nybesiktigad. Så det tyckte jag inte att jag skulle behöva göra.
Du har inte skyldighet att kolla att de gjort sitt jobb,det har du betalt för.Verkstaden har glömt att fylla olja ingen tvekan om det.
Antagligen tagit sista litern ur en dunk,och sedan skulle hämta en ny ,men gömt det,är min teori.
 
Du har inte skyldighet att kolla att de gjort sitt jobb,det har du betalt för.Verkstaden har glömt att fylla olja ingen tvekan om det.
Antagligen tagit sista litern ur en dunk,och sedan skulle hämta en ny ,men gömt det,är min teori.
Fast de fyller olja ur en slang i taket ;). De tre litrarna jag fyllde i på onsdagen var i princip borta på en vecka.
 
Nope, inte ett dugg blå rök. Märks ingenting. Men motorn ska bytas i början av nästa vecka.
 
Alltså, har du ingen blå rök ur avgasröret så finns det faktiskt ingen teknisk möjlighet att oljan gått genom motorn och ut genom avgasröret. Inte ens om det varit en gasturbin i bilen hade det varit möjligt, dricker motorn olja så blåryker den och med dom mängderna så ska avgaserna vid gaspådrag se ut som en mindre skogsbrand.

Se till att verkstan verkligen sätter på pränt vad som hänt och gärna en bild på felet för jag har aldrig hört talas om detta tidigare.
 
Är du verkligen säker på att Volvon ligger på 0,7 i realiteten. Vår V50 skulle ligga nånstans där (större motor än din), men den låg betydligt högre.

Och skatten är säkert hög på Toyotan för att den är nåt år för gammal, om du kollar nån årsmodell nyare borde skatten ligga betydligt lägre.
 
Är du verkligen säker på att Volvon ligger på 0,7 i realiteten. Vår V50 skulle ligga nånstans där (större motor än din), men den låg betydligt högre.

Och skatten är säkert hög på Toyotan för att den är nåt år för gammal, om du kollar nån årsmodell nyare borde skatten ligga betydligt lägre.
Japp, jag har kört den till och från jobbet i en vecka och då ligger den på 0,7 och ibland 0,72. Skatten blir billigare på en nyare bil men inköpspriset blir ju betydligt högre. Det har jag inte råd med just nu, den är egentligen för dyr den också, drygt 30 000 dyrare än Volvon. :(
 
Alltså, har du ingen blå rök ur avgasröret så finns det faktiskt ingen teknisk möjlighet att oljan gått genom motorn och ut genom avgasröret. Inte ens om det varit en gasturbin i bilen hade det varit möjligt, dricker motorn olja så blåryker den och med dom mängderna så ska avgaserna vid gaspådrag se ut som en mindre skogsbrand.

Se till att verkstan verkligen sätter på pränt vad som hänt och gärna en bild på felet för jag har aldrig hört talas om detta tidigare.

Okej! Ja, egentligen bryr jag mig inte så mycket om vad som har hänt, huvudsaken är att de byter motor, att jag får en som är väldokumenterad, med kompressionsprov etc från skroten, så jag vet vad de sätter i för nåt och att bilen funkar efter det! Och att jag inte behöver betala ett öre för det hela, såklart. :banana:
 
Okej! Ja, egentligen bryr jag mig inte så mycket om vad som har hänt,
Du får ursäkta men just det där resonemanget och att "nån annan" får fixa är jag gravt allergisk mot. Sånt resonemang betyder i min värld "dom får skörta upp mig bäst dom kan för jag bryr mig inte", men jag kanske sett för mycket av "auktoriserade" verkstäders inkompetens?
 
Du får ursäkta men just det där resonemanget och att "nån annan" får fixa är jag gravt allergisk mot. Sånt resonemang betyder i min värld "dom får skörta upp mig bäst dom kan för jag bryr mig inte", men jag kanske sett för mycket av "auktoriserade" verkstäders inkompetens?
Vad menar du nu? Det som har hänt har ju hänt, de bytte in en bil som hade något fel på motorn, de uppmärksammade inte det, de sålde bilen till mig, de får stå för reparationen. Hur tycker du att jag skulle ha gjort?
 
Jo jag menar såhär, om jag köper en bil tex. av en bilfirma (har aldrig hänt och kommer aldrig att hända visserligen) och den visar sig vara felaktig så kräver jag dokumentation på vad som hänt, hur felet åtgärdades och hur felet uppkommit. Jag fick in en bil som påstods vara nyrenoverad motor i, den motorn hade fått en tvätt, lite ny färg och SAE 50/90-olja istället för 10/30-olja eftersom motorn var slut. När garantin var utgången (en månad bara) så fyllde ägaren på den olja som skulle vara och då uppdagades det att den blårök som en gammal Öststatslångtradare som tankat fartygsdiesel.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 676
Senast: alazzi
·
Trädgård & Växter Nu åker gräsklipparjäveln ut, jag blir galen på den. Har tidigare haft billiga gräsklippare, tänk 2 - 2500 kr nya. Fungerat över...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 882
Övr. Hund Jag blir galen. Vet inte vad jag ska ta mig till. Känns som jag har testat allt. Min dalmatiner gnäller/piper/ylar/skriker i bilen. Den...
2
Svar
29
· Visningar
11 785
Senast: Migo
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 402
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp