Lite frågor från en nybörjare

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare Ewertsberg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 102
E

Ewertsberg

Nu kommer jag med lite "muppiga" frågor..:o, då vi ska starta i en "prova på".
När man startar i distans, galopperar alla iväg? Eller är det ok att bara trava?

Skall jag ha benskydd på hästen? Han slår sej bak, och har benskydd i vanliga fall, eller kommer han att få skav, på en så lång sträcka?
Kommer det att bli för svettigt i ett vanligt träns, eller ska jag skaffa ett i syntet?

Regnkläder, packar ni det i sadelväska? eller ska min medhjälpare komma med det ifall det blir dåligt väder?

Sv: Lite frågor från en nybörjare

Oftast skrittar/travar man iväg på en PP. Man har gott om tid på sig så det finns ingen anledning att rusa iväg.
Behöver hästen benskydd så ha det. Den är väl van att ha sina benskydd o då vet du att de sitter bra.
Köp inget nytt för att starta PP. Det går bra med er vanliga utrustning.

Regnkläder har man oftast bara om det regnar hela tiden. En skur fixar man o torkar igen. Ha med regnkläderna om det känns bäst men det räcker om de finns med i bilen.
// Linda

Hej och tack för ditt svar:). Kände mej lite osäker och tyckte frågorna kanske var lite dumma, men då man aldrig varit med, så är det inte lätt o veta:crazy:.

Vi kör de grejor vi brukar. Har haft de gamla vanliga på träning och då har vi inte märkt nåt skav eller så. Det enda nya jag köpt, är ett fårskinnsunderlägg, så att inte jag ska bli skavd i baken. Men det tänker jag provrida med innan. Han kan bli lite svettig i sitt läderträns och vill klia sej i tid o otid, så det var därför jag undrade om det kanske blir bättre med ett syntethuvudlag.

Är det något mer viktigt jag bör tänka på i utrustningsväg? Ska jag ha med mej vatten hemifrån på dunk, eller brukar vatten finnas?

Vatten smakar olika på olika platser, så därav brukar jag alltid ta med mig 50-75 liter vatten när jag åker iväg.

himla jobbigt om hästen skulle bestämma sig för att vattnet på tävlingsplatsen inte är gott :crazy:

Det brukar finnas vatten men som kimmis87 säger så är det bra att ta med dricksvatten. Tvättvatten kan man ju använda tävlingens.
På en kortare ritt dricker hästarna knappt om det inte är varmt så man behöver inte ta med massor.
För övrigt så ha gärna med extra av allt. Går något sönder är det bra att ha utbyte.
// Linda

Det enda nya jag köpt, är ett fårskinnsunderlägg, så att inte jag ska bli skavd i baken. Men det tänker jag provrida med innan.

Rid med den många gånger innan! Nya fårskinnsrumpvärmare orsakar skavsår :crazy: Det gjorde iallafall min... Tog ca 5-6 ridturer innan man plattat till ullen så det inte gjorde ont.
Rider med min året runt eftersom sadeln är så hård, första ridturerna när man bytt underlägg är hemska =S

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 657
Western Jag vill inte kapa ovanstående tråd angående ventilerande pad så startar en ny. *Jag letar efter en bra pad. Min häst har lite manke...
Svar
7
· Visningar
3 110
Senast: Monkie
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 385
Senast: As_Vegas
·
Hästhantering Jag har nu efter att vi skaffat eget släp tagit tag i hästens lastträning igen. Hon har alltid gått att få på när vi åker, dock har vi... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 711
Senast: skjona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka