Lite frågor om hinknissen!

Mysaan

Trådstartare
Groom eller vad det kallas. Vad gör en sådan mer än se till att hästen får vatten?

Hur hästkunnig bör en groom vara?

Kan man ta sin kära sambo till detta uppdrag? Han är bra med hästen från marken så den biten är inga problem.

Vad gör de mer?

Sv: Lite frågor om hinknissen!

Tja, det är ju upp till var och en & bestämma hur mkt hinknissen ska göra. ;) Men jag tycker det är bättre ju mer den kan göra så man själv kan ta det lugnt i grinden, hinna gå på toa, få i sig lite mat osv.

Jag har haft min fd sambo till hinknisse i flera år och det har fungerat ypperligt. :) Förrutom att vi alltid blev osams då, men det är väl så att ha med sig sin sambo gissar jag. :o
Har fungerat bäst då jag haft med mig en kompis som själv tävlat distans, hon vet ju exakt hur allt går till, hur man vill ha det och hon fixar allt utan att man behöver påminna henne hela tiden.
Glad att jag ska ha med mig henne då jag ska till Härjedalsritten om 3 veckor. :)

Gubben min är lättlärd så den biten blir inga problem. Bråka lär vi inte göra heller. Han är van vid mitt häftiga humör och lyckades han lära mig köra bilså ska jag nog lyckas skola om honom till hinknisse.

skälvfallet tycker jag att du kan ha din käresta som groom, skjälv
har min kära gubbe nu grommat mig i 6år han känner ju mig in och
utom, och kan ta om jag har dåliga vibbar. visserligen har han erfarenhet av hästar o distans han har skjälv tävlat men det finns ju inget som säger att inte din käresta kan lära upp sig, jag har även med mig goda vänner som hjälper till men den bästa av alla är nog erich nu talar jag om min egna erfarenhet.
prova på o lycka till.
mvh anne brückner

Min gubbe är erfaren med hästar men han är en smärre katastrof om jag sätter honom på hästryggen. Vilket jag iofs planerar att ändra på.

Men vad ska de då göra mer än ge hästen vatten?

Det jag tycker är allra bäst att ha groomen till är hålla i hästen. När man går på bangenomgång, toaletten, lämnar in nummerlappen, äter osv. är det så skönt att slippa släpa runt en häst. Och i vissa fall omöjligt.
När man rider för placering är det viktigt att ha en bra hinknisse direkt mellan anktid och puls, för att få så kort pulstid som möjligt. En drar av grejerna/kyler medan en håller och pulsar.
Om man vill kan groomen veterinärbesiktiga hästen. Personligen föredrar jag att göra det själv, jag har sånt kontrollbehov och vill se och höra veterinären med egna ögon och öron.
Sen är det alltid bra med en groom, för det är fruktanvärt mycket prylar som ska bäras hit och dit hela tiden. Och snabbt ska det gå!

Jag hade med min hästrädda sambo som groom på Nybygget. Han vågade hålla hästen, och bar bra (om jag sa åt honom precis vad som skulle bäras...) men det mesta andra fick jag göra själv. Lite irritationsmoment med en groom som inte kan distans, och således inte vet i vilken ordning allt ska hända. Men det visste jag ju innan, så det gick bra ändå. Vi red inte för placering, så det funkade bra med en groom som inte gjorde så mycket.

Jag och sambon är ungefär lika okunninga vad det gäller distans så det är lungt. Ska rida en PP först så får sambon testa vara groom så får vi se hur det går.

Galadriel skrev:
. Han vågade hålla hästen, och bar bra (om jag sa åt honom precis vad som skulle bäras...) men det mesta andra fick jag göra själv. Lite irritationsmoment med en groom som inte kan distans, och således inte vet i vilken ordning allt ska hända..

Ant därför jag och min samb alltid blev "osams", för att jag efter 5 år och x antal ritter tyckte att han borde ha lärt sig i vilken ordning allt änder och vad han ska göra, men icke heller. Jag fick påminna och tjata hela tiden & bara det gjorde ju att man blev irriterad. :smirk:
Även om han gladeligen gjorde allt jag sa åt honom & aldrig protesterade, så på så sätt var han ju bra. :)

CosmicQueen skrev:
efter 5 år och x antal ritter tyckte att han borde ha lärt sig i vilken ordning allt händer och vad han ska göra, men icke heller.

Jag känner igen det där. Morsan har inte heller lärt sig trots att det var 10 år den jag började med distans:crazy:
Och så säger man "Det alldra viktigase är att du har vattenhinken med dig" 10 gånger i bilen på vägen dit och 100 gånger hemma vid matbordet. Å så är det ritt och så säger hon "vadå vattenhink???"
Så undrar folk varför jag skäller på henne:eek: .
Hon är ju snäll som vill följa med men man blir lite trött på henne ibland:angel:

Min karl var inte så himla imponerad i början, men efter att vi en gång hade med en rutinerad tjej som drog med honom lite så har det funkat jättebra! Nu har han ganska bra koll (även om mat, regnkläder och sadelgjord ibland kan bli kvar i bilen :angel: ) och han tar det bra när ja styr runt med honom. De allra första gångerna kunde han bli sur när jag påpekade saker, men nu förstår jag ju att han bara kände sig vilsen och osäker stackarn.

Det verkar vara flera här som har liknande familj som jag :D Min familj är helt underbar på att backa upp mig och se till att jag kommer iväg på tävling, men väl på tävlingsplatsen är de mer roade av att se mig komma först i mål och resten av dagen se till att tävlingsplatsens cafeteria håller sig lönsam än att grooma :D

Senast ändrad:

Jag tävlade tidigare distans, men har ingen häst just nu.
Tycker att man kan lära upp i princip vem som halst som inte är skräckslagen för ens häst. Hade två groomar o tycker det funkade bäst. Min kära mor o min morfar. Mor kunde hästen o morfar kunde mej samt lästa karta åt mamma i bilen mellan hinknisseplatserna. Dock är det viktigt att åtminstone en av groomarna är allert då man behöver spara tid för att plocka placeringar.

Förutom att ge hästen vatten, bör dom kunna hålla hästen o gå med den i grind. Serva dej med kläder, dricka torra skor om du behöver. Möta upp under banan för att hålla koll så du o hästen har allt ni behöver, ta kläder när det blir för varmt osv. Hinknissen behöver åxå läras upp i hur det går till i grind så dom står redo att hålla i o har vattenhink pulsmätare/stetoskåp redo. Dom ska även hjälpa till med att hålla reda på starttid från grind så man kommer iväg i tid.
Jag som hade en häst med en massa skydd o grejjer hann i princip slita av grejjerna, testpulsa, pulsa vetbes, dricka lite o äta en banan, kissa, klä på hästen o sen iväg. då är det bra med en hinknisse som kan hålla hästen, serva dej byta vojlock om det behövs mm.

Jag kan förtå att man som ryttare blir frustrerad i sådana situationer, men jag skulle vilja ge en eloge för alla dessa hinknissar som faktiskt ställer upp i ur och skur för att ryttarna ska kunna tävla. Rider man längre ritter är man beroende av att ha någon som ställer upp för en, så var rädda om och uppskatta de som ställer upp för er skull!

I nyaste numret av Distansryttaren så skriver Mia Lindgren, som är en mycket erfaren distansryttare (och även medhjälpare/"hinknisse") om hur man kan förbättra groomningen under tävlingen.
Jag tror att det är roligare att vara medhjälpare på en distanstävling, särskilt om man inte är speciellt hästintresserad egentligen, än vid en hopp- eller dressyrtävling. Groomens insats på distanstävlingen spelar verkligen roll. Man är inte anvisad till att bara hålla hästen eller hjälpa upp ryttaren i sadeln, utan man ska kunna hitta runt på vägarna, räkna ut hastigheter, sitta och klura på förslag till taktisk ridning osv.
Om du ska försöka locka med dig en icke-hästmänniska så tryck på de bitarna som inte är direkt hästrelaterade men ändå väldigt viktiga.

Geshira skrev:
I nyaste numret av Distansryttaren så skriver Mia Lindgren, som är en mycket erfaren distansryttare (och även medhjälpare/"hinknisse") om hur man kan förbättra groomningen under tävlingen.
Jag tror att det är roligare att vara medhjälpare på en distanstävling, särskilt om man inte är speciellt hästintresserad egentligen, än vid en hopp- eller dressyrtävling. Groomens insats på distanstävlingen spelar verkligen roll. Man är inte anvisad till att bara hålla hästen eller hjälpa upp ryttaren i sadeln, utan man ska kunna hitta runt på vägarna, räkna ut hastigheter, sitta och klura på förslag till taktisk ridning osv.
Om du ska försöka locka med dig en icke-hästmänniska så tryck på de bitarna som inte är direkt hästrelaterade men ändå väldigt viktiga.
Oj tack för förslaget! Iofs är inte sambon jättehästintresserad men han gillar dem. Det där med att räkna ut hastigheter och räkna ut taktisk ridning skulle han nog gilla. Han är trots allt föredetta kartläsare inom rally. :) Så då är en uppgift som groom helt klart något för honom.

Tack alla för era svar!

Om jag nu fattar allt rätt så ska groomen i princip ta hand om hästen innan vetgrinden så att jag som ryttare kan fixa med toabesök osv.

Jaa då det håller jag med dig om!!

Jag är glad och tacksam att de följer med överhuvudtaget, annars skulle man ju inte haft nån som höll i hästen ens en gång och sen är det ju trevligt med deras närvaro :) ;)

Kartläsare i rally???!!!! När du tränat upp honom för distansgroomning kan du ju hyra ut honom till högstbjudande! :rofl:

Moheed skrev:
Kartläsare i rally???!!!! När du tränat upp honom för distansgroomning kan du ju hyra ut honom till högstbjudande! :rofl:
:rofl: Nä jag vill nog behålla honom själv.:love:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har för flera år sedan fått mitt ledbrosk i ena foten söndertrampat av min käre Kanalj som hade bråttom in från hagen en...
Svar
15
· Visningar
391
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
475
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 284
Senast: lundsbo
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
901
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka