Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

Alexandra_W

Trådstartare
Kan börja med att tala om att japps, jag lider av grav fångnoja. Förlorat två i fång. Hav tålamod ;)

I alla fall, fbldonnan har ett tag haft 'till och från hälta'. Började med att hon ett par pass kändes diffust oren, men lika snabbt som det kom försvann det, dvs lagom när man tänkte 'vad fan var det där?' så var det borta igen. Hade i samband med detta ett sår + nytt överben på ena bak så tänkte det ng var det och ställde av henne en vecka.

När jag red igen var den diffusa orenheten ersatt av ett steg här och var då hon var ordentligt halt på VF. Ett ordentligt halt steg, och sen bra. Kanske 3 -4 på en ridtur. Tänkte att hon kanske klev på en sten eller något. Hittade ingen värme eller liknande 'yttre tecken'.

Sen såg jag de där enstaka hältstegen i hagen med, och oftare på mjukt (lera) underlag än hårt, men kunde linka till nåt steg på stallgången (gummimatta med).

Det var dags för skoning och hon skoddes om, snösulorna (huf grips) togs bort. Konstrade lite vid skoning av VF, men svårt säga om det var ont eller trams.

TRavade ut helt ren i hagen, kom in ren från hagen med, men ett sånt där linksteg på vägen. Började känna att vad fan, det här är ju skumt.

Nästa ridtur så i början nåt linksteg men sen helt bra. Tills slutet av turen, då hon i ett blötare/lerigare parti haltade flera steg i rad på VF, ordentligt aj aj. Ringde hovis som tyckte att hon kan ju vara sulöm, det stämmer med att det är värre på mjukt underlag. Fast då borde hon inte reagera på gummimattan.. Och inte bara på ena fram, men jag kommer på måndag och kikar på henne (det här var i slutet på förra veckan).

Lät henne vila i hagen, och hon kkunde gå helt rent, linka ett steg och sen fortsätta gå helt rent. Promenerade för han på plan, fin grusväg, ingen hälta. Haltade dock i vändning på stallgången. Ingen värme, puls eller annat.

Imorse var hon VÄLDIGT halt på morgonen, såg ut ungefär som ett akut fånganfall. Väldigt stapplig fram, inte så pigg på att röra sig över snigelfart. Nu reagerade hon båda fram, men fortf mest VF. örde sig spontant i hagen, men såg ut som sju svåra år där det var mjukt. Förstärkt digitalpuls alla fyra. Ingen värme.

Hovis kom,d rog skorna, konstaterade att alla söm satt fint, inga tecken på hovböld men att hon var sulöm, hela sulan sviktade lite, men värst var det under där huf gripsen suttit, och vid närmare, nogrann koll såg man att det var 'spår', fördjupningar, i sulan där huf gripsen suttit. De har antagligen tryckt och tunnat ur sulan. Och är troligen anledningen till 'till och från' hältan och att det var sämre på mjukt underlag. Men att de samtidigt skyddat lite, och när de togs av och det tryckte där så blev hon öm och halt (om de fått sitta kvar längre hade hon blivit halt även med hufgrips, men det var precis mitt emellan).

Fick hel sula på sig, först HF, som hon gärna lyfte, barfota inte ville stå på (bara tån i backen) och även med hel sula tyckte 'nä, ont'. Förvånande att hon valde att belasta VF som är den hon haltat på så hårt där. Med sula och sko på HF var det dags för VF, som hon först helt sonika vägrade lyfta, och sen tyngde och donade med för att få sätta ner och få ta upp HF. Trots att den nu va sulförsedd. Nåja, det kan ju ta ett tag innan de blir smärtfria och INSER att det inte gör så ont.

Hovis tyckte att troligaste teorin är sulömhet pga tryck från huf gripsen, men la ju till att i det här läget kan man inte utesluta fång, även om det känns ganska 'långt bort' att tänka sig fång på den hästen. Samtidigt så fång är lömskt så man ska aldrig säga aldrig..

Hon rörde sig bättre med sulor på, linkar fortfarande till då och då och ser lite kort och stapplig ut fram, men inte alls det där extrema som i morse, utan mer som det varit tidigare perioden efter skoning och fram tills idag.

Hon har rört sig mer och även spontant travat och brallat i hagen idag,är ju liet för tidigt säga så mkt än dock men ska bli intressant att se hur hon ser ut imorgon. Har noterat att hon vilat bakben ganska frekvent, i övrigt inget anmärkningsvärt.

Men, bör man (jag fick inte tag på vet idag, ska ringa imorgon) behandla med NSAID för säkerhets skull? Kan man inte på något vis 'i fält' säkert säga att det är sulömhet och inte fång i det här läget (eller kan bara rtg avgöra det)? Kan sulömhet ge belastningsfång?


I korthet - hur nojig ska jag vara att det är mer än 'bara' sulömhet?
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

Om man vill måla fan på väggen så visst kan hälta ge belastningsfång men sulömhet brukar normalt inte ge belastningsfång.
I de fall jag springer på en häst som visar på rejäl sulömhet/läderhudsinflammation så brukar jag smida ur suldelen på en 25x12 aluminiumsko rejält, behandla sulan uttorkande/härdande med terpentin eller aceton. Sen spikar jag i första hand dit skon utan sula.
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

Okej, då menar du att jag inte behöver noja att det ska ge/ha gett fång om det är 'bara' sulömhet då?

Men avgöra om det är fång kontra sulömhet då, kan man på något sätt utesluta fång mer säkert 'i fält'? (Det känns ju betydligt troligare med just enbart sulömhet än fång, men blotta omnämnandet av fång får matte att gå i spinn och börja känna 'NSAID, röntgen, sandbädd' osv.. *s* Så vore skönt att kunna utesluta det och slippa noja för det?

Ang val av beslag så bad jag iofs om just slå på sula, nnu fattar jag iofs inte riktigt hur du menar med att 'smida ur suldelen' på skon (förklara gärna *nyfiken*), men det hade inte funnits tid att smida idag i alla fall, och prio ett var ju att ta bort sultrycket för hästen så fort som möjligt. Dessutom så med tanke på att det är blött i markerna (dvs packas in/trycks in lera/jord i hoven) och hagen har en hel del steniga partier kändes ett 'heltäckande' skydd bäst för att få hejt på det hela.

Men jag är ju lite 'rädd' att jag nu ska sitta med en häst som kommer behöva hela sulor året om. Hon har aldrig haft problem med sulömhet förr, men har aldrig haft huf grips innan heller. Och det var ju inte så himla lyckat i långa loppet på henne =/ Men nu när hon får hel sula, och omd et hjälper, så är jag ju lite bekymrad att man sen inte kan ta av sulorna, för då blir hon öm igen eftersom sulan inte belastas. Hon har ovanligt bra hovar för att vara fbl, men är ju ganska plattfotad. Och visst går det att leva med att ha hel sula, men jag är inte så förtjust i det och slipper det gärna. Så du får gärna utveckla tankar om ev andra lösningar, som om inte annat kanske kan göra en övergång från hel sula till ingen sula lättare. (För innan jag är motbevisad tänker jag fortsätta att optimistiskt drömma om att hon ska kunna gå utan hel sula igen i framtiden)
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

Anledningarna till att jag smider ur en ALU-sko är: Det går fort, den är lätt och jag behöver ingen värme. Det enda sättet som jag vet att med hjälp av ett beslag utesluta fång gentemot rejäl sulömhet är att avlasta sulan helt. Detta är lätt att göra med en ALU-sko men kan vara problematiskt med en helsula. Du har själv bett om helsula. Just denna begäran kan göra det svårt att bedömma om din häst har fång eller är sulöm. Om sulan buktar ner i isättningen så lär sulömheten fortgå tills plastsulan är borta.

Att du använder en sula under en eller par skoningar skapar inget beroenden hos hoven att alltid ha en sula så du kan sluta att oroa dig om den biten.
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

Det låter precis som en ponny hos oss. Rejäl nordsvenskmodell, inte behöver den skos för att bara gå på tur med barn samt hagen? Jojo, det kunde vi i vår enfald tro... hon ömmade erbarmligt så när det frös på skodde vi upp henne med helsulor och hästen vart glad och nöjd. Nu i det blötaste, mjukaste var det dags att sko om och någon ridning var inte planerad så ägaren beslutade att bara plocka av skorna och se om hon kunde klara sig utan, men icke, hon stapplar till och med i lervälling... bara att sko om och se glad ut! Vi testar dock utan sulor denna gång. :smirk:
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

Jag tycker tyvärr det låter som fång. Har haft liknande symptom i början av fånganfall. Alltså först bara märkt att hästen snubblar till och markerar lite ibland för att sedan halta något steg och sedan vara ohalt. Det har sedan gått några dagar till någon vecka och sedan kom stapplighet och puls.

Har hästen försämrats så den går stappligt, har förstärkt puls osv skulle jag nog behandla det som fång. Om du vänder tvärt, hur vänder hästen då? Avlastar den fram? Du kan ju också palpera kronranden för att känna ev ömhet och ev sänkning av vävnaden där. Visar den smärta för visitertången på sulan framför strålen?

Det behöver ju inte alls vara belastningsfång (som ju inte är speciellt vanligt)

Håller tummarna att det trots allt inte är fång!
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

HUR smider man ur en sko alltså? Och iom att hovis inte har aluskor i sortimentet, och de inte går att köpa nästgårds hade det inte fungerat ändå tyvärr rent 'tidsmässigt'. Men det jag inte begriper med just det är hur man 'smider ur' den? Och hur sultrycket försvinner? *nyfiken*

Hovis ansåg iofs redan på tfn att det var prova med hel sula om han inte hittade böld eller liknande, fast det var jag idag som sa att 'slå på hela sulor då' när hon visade sig vara sulöm. Men jag hade nog sagt exakt samma sak i och med tidsaspekten och att hon var så jämrans halt i morse, iom att inga aluskor fanns 'i bilen'.

Och hur kan man vara säker på att hästen inte kommer behöva sulor sen? Om sulan i 14 veckor är helt fri från tryck, borde den ju bli känsligare än om den hela tiden varit 'oskyddad'? Förhoppningsvis anpassar den sig ju, men om hon blir lika halt vid övergången känns det ju inte riktigt görligt att vänta?

Och med tanke på att jag mött hästar som efter en skoperiod fått rejäla ömhetsbesvär när de skotts av igen, så är jag faktiskt inte övertygad om att det utan problem går att 'sula av'. Hovis tyckte mest att 'svårt att säga, vissa klarar utmärkt att gå utan sula sen, andra klarar det med övergångsperiod, och ytterligare andra är det bara fortsätta sätta sula på för de har för ont under övergångsperioden om man försöker ta av den'. Men att han tyckte hon skulle ha sula iaf två skoperioder, men sen kunde vi prova ta av den.

Sulan är i hårplast, och buktar inte minsta lilla nu iaf (hon klev rakt på en spetsig sten med den, gäller prova grejerna noga), men hovis åkte och köpte andra sulor än de han brukar ha, som han ansåg att det var risk för att de blev lite för mjuka och just sviktade. Fast det är möjligt att även hårdplastsulan kan svikta i vissa lägen?

Men om hon blir symptomfri nu av sulorna, då kan man med gott samvete helt utesluta fång? (och om hon inte blir symptomfri så kan det vara att sulan ändå trycker, fång eller annat..)
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

Har en häst i stallet, inte trodde man att han skulle få fång...började med lätt hälta vf precis som du beskriver för att sedan blir väldigt halt och sedan stapplig bf lite diffust, förstärkt digitalpuls alla fyra, han hade dock värme 3 hovar, vilade bakbenen ofta, för att sedan även se diffust halt även bak!! Så visst KAN det vara fång, hoppas att du får tag på veterinären imon så att du kan kolla upp det...
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

Jag tycker tyvärr det låter som fång. Har haft liknande symptom i början av fånganfall. Alltså först bara märkt att hästen snubblar till och markerar lite ibland för att sedan halta något steg och sedan vara ohalt. Det har sedan gått några dagar till någon vecka och sedan kom stapplighet och puls.

Mm, har ju förlorat två i fång, en i akut fång, en i kronisk. Båda med tämligen atypiska symptom. Det är ju dock fullt rimligt både utefter symptombild, symptomutveckling och spåren i sulan efter hufgripsen att det är just 'bara' sulömhet. Men jag skulle vilja veta att det INTE är fång liksom, för symptomen är ju tämligen likartade liksom, och konstigare saker har ju hänt än att en häst lyckats få två åkommor samtidigt (dvs att hon skulle vara både sulöm och få fång). Det som talar emot fång är att hon är ung, att hon inte är i överhull, det är inga förändringar/annat i foderstaten och inga tecken på magtarmstörning. Å andra sidan har jag haft fånganfall på kroniska fånghästen under just de förutsättningarna (förutom att hon var i överhull och gammal). Så nojan finns ju där..

Har hästen försämrats så den går stappligt, har förstärkt puls osv skulle jag nog behandla det som fång. Om du vänder tvärt, hur vänder hästen då? Avlastar den fram? Du kan ju också palpera kronranden för att känna ev ömhet och ev sänkning av vävnaden där. Visar den smärta för visitertången på sulan framför strålen?

Inte provat vända henne sen sulorna kom på. Innan skoningen i tisdags (då hufgripsen togs bort) så var det olika, hon kunde vända helt prickfritt, och hon kunde också vara ordentligt halt. Hon sätter dock inte fram framdelen och in bakdelen. Efter skoningen så försämrades det eg inte, men det var oftare hon vände illa, och färre gånger hon vände ua.

Imorse vände hon med väldigt stort besvär, dock så satte inte fram framhovarna och/eller under sig bak, och vände inte på bakdelen. Men ordentligt besvärad och kraftigt öm båda fram (mest VF) och stapplade ordentligt, oc vände 'tungt'.

Det behöver ju inte alls vara belastningsfång (som ju inte är speciellt vanligt)
Nej var mer om de kunde få det av överbelastning om sulan är öm och inflammerad.

Håller tummarna att det trots allt inte är fång!
Jag med, jag tycker ju inte det borde det, men jag vågar inte just nu tycka att 'äsch då, det är säkert bara sulömhet'.
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

Har en häst i stallet, inte trodde man att han skulle få fång...började med lätt hälta vf precis som du beskriver för att sedan blir väldigt halt och sedan stapplig bf lite diffust, förstärkt digitalpuls alla fyra, han hade dock värme 3 hovar, vilade bakbenen ofta, för att sedan även se diffust halt även bak!! Så visst KAN det vara fång, hoppas att du får tag på veterinären imon så att du kan kolla upp det...

Hovis kan inte göra mycket mer än att i så fall skriva ut NSAID. Vilket är det jag vill höra med honom om han tycker, och isf får han ringa in ett recept (ja jag vet det är fy fy och aj aj.. ). Men han kan ju inte göra speciellt mycket mer 'på plats' så att säga än om han anser vi ska behandla det som ett fånganfall eller ej. Avgöra om det är fång eller ej är ju knepigt just nu utan röntgen. Och just nu är jag väldigt osugen på att transportera henne om jag inte måste..
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

Jag blev för cirka ett år sedan uppringd av en förtvivlad fd. kund som berättade att hennes häst hade fått fång, denna diagnosen hade ställts av en duktig hästveterinär. Jag kände mig redan från början tveksam till att just denna vältränade välmående häst skulle ha fått fång.
Kunden bad mig komma och fångsko hästen. Hästen i fråga uppvisade all klassiska tecken på att ha fång. Väl på plats så ryckte jag skorna och såg en del tecken på sultryck mellan sula och sko. Jag bad hästägaren om att få sko på det sätt som jag redovisat för i ovan inlägg. Hästen i fråga galopperade lyckligt ut i hagen direkt efter skoning och har aldrig förr eller senare visat några som helst tecken på fång.
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

Vill bara säga att jag nu bara läst ditt huvudinlägg och inga svar...*lat*

Men jag var med om "samma" sak här i veckan! Hästen skoddes i onsdags och snösulorna (såna där vanliga....) togs bort. Dagen efter, torsdags, hade hästen puls i båda framkotorna och var lite "stel". Eftersom jag innan skoningen red ett duktigt träningspass på utebanan tänkte jag att nu har hon blivit överansträngd.
På fredagen var pulsen värre och hon hade även blivit lite tjock och varm i båda framkotorna. Började tänka tanken på fång även om det kändes orimligt! Tempade henne, men ingen feber.

På lördagen vill hästen inte gå från hagen. Letade underlag där det kändes bättre och gick med myrsteg! Det syntes även på hennes ansiktsuttryck att hon hade ONT! Ringde hovis som kom ut och kände igenom framhovarna. På båda fram hade hon tjock och bra sula från strålens spets rakt ut till tån men bakom skon, där snösulan suttit, var det urgröpt och rejält mjuk/tunn sula! En blödning, början till hovböld, hittades även i vänster fram. Den öppnades och hästen skoddes om med mjuka helsulor fram. Dagen efter var värmen och pulsen borta från framkotorna och hästen var mkt pigg och glad igen!
Igår red vi och hästen var väldigt fräsch!

Det låter precis som om det är samma sak du beskriver....

//Alice
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

Utan att säga något om symptomen i övrigt så har jag ju behandlat mitt fullblod, sprutat med kortison ett par gånger då sa veterinären: Normalt sett vill man ju inte ge det (kortsion) pga fångrisken men jag har aldrig hört talas om fång på ett fullblod.
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

Men hur är det med det egentligen?Trodde att fångrisken bara ökade om man behandlade hela kroppen med kortison och inte att man bara sprutade i en led eller något?
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

Jag vet faktiskt inte men det måste väl bli någon spridning till resten av kroppen, inte bara stanna i leden så att säga.
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

*KL*

Svarar flera:

Alice - ja låter väldigt likt, förutom bölden. Hoppas det slutar lika likt med =)


Jane_Done - jag vet iofs fbl som fått fång, men är ju inte direkt den vanligaste rasen man tänker på i samband med fång.

Skjona - det är vid allmänbehandling ja som det är fångrisk, oralt eller sprutat, inte vid intraartikulär behandling.

Alla - ja jag vet inte jag, det blåser halv storm så kan ju bero på det, men ett litet urval bilder från imorse:

https://lagring.storegate.se:443/user/share.aspx?id=12448337-a602-481c-b967-fdaccd3ac7b0
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

Är hon helt ohalt i dag? Vad bra i så fall! Om inte borde du kanske inte släppa ut henne i hage före du uteslutit fång.
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

Den där damen ställer du inte på boxvila utan tunga droger i kroppen tyvärr.

Kan ju inte garantera att hon är ohalt, tillräckligt uppspelta springer de ju ändå. Men hon mötte mig med ett pip imorse när jag öppnade dörren, bockade och studsade i boxen och var allmänt 'glad i hatten'. Ser väldigt mycket bättre ut än igår iaf, men ska gå ner och kika hur hon rör sig när hon rör sig lite mer kontrollerat sen när det lugnat sig därute.

Men fång eller sulömhet - hon är betydligt bekvämare idag! :bow:
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

En i vårt stall har fått samma problem med sin häst. På Ultuna har de sagt att de tror att de ömma sulorna (båda fram) beror på hovgripsen och de rekommenderade till nästa säsong de som heter Huf grip. Hennes häst blev skodd på Ultuna med silikoninlägg i ena hoven. Hon pulsar nu hästen och får skritta och trava om inte pulsen ökar. Hon ska tillbaka i slutet på månaden så får vi se vad de säger då.
Hon märkte att hästen vid ridning inte tog för sig lika bra med ena frambenet och åkte då in på klinik för att undersöka vad det var. Hon var på en annan klinik först men bokade sedan tid på Ultuna och där sa de att de trodde i första hand att det var ovanstående. I värsta fall trodde de att det kunde vara något fel på hovleden (om jag minns rätt).

//Anette
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 451
Senast: Meglio
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 761
Senast: Ida94
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 572
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp