Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

En i vårt stall har fått samma problem med sin häst. På Ultuna har de sagt att de tror att de ömma sulorna (båda fram) beror på hovgripsen och de rekommenderade till nästa säsong de som heter Huf grip.


Den här damen har haft just huf grips. Så för hennes del, om det nu inte visar sig vara något annat, så blir det hela sulor nästa vinter och inga snösulor. Iom att det är just huf grips som inte fungerat, däremot så om de reagerar på kopiorna kan det ju fungera bättre med hg, de är mjukare än många av kopiorna.
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

Jag måste säga att jag tycker i så fall att det är egendomligt att samma person får tre fånghästar.
Skulle se över foderstaterna samt hovvården och betesutsläppsvanor osv om jag hade sådan otur att få fång på mina hästar hela tiden.

Tycker du verkar vara en vettig hästmänniska av det jag läst så ta nu detta inte som ett påhopp utan mer som en fundering. Det finns rön som kommer från USA som menar att det är kraftfoder som är en stor faktor. Kanske tåls att tänka på?
Eller kanske är det bara så att omständigheterna varit olika så att det finns en annan förklaring?

Mumin
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

Jag måste säga att jag tycker i så fall att det är egendomligt att samma person får tre fånghästar.
Skulle se över foderstaterna samt hovvården och betesutsläppsvanor osv om jag hade sådan otur att få fång på mina hästar hela tiden.

Tycker du verkar vara en vettig hästmänniska av det jag läst så ta nu detta inte som ett påhopp utan mer som en fundering. Det finns rön som kommer från USA som menar att det är kraftfoder som är en stor faktor. Kanske tåls att tänka på?
Eller kanske är det bara så att omständigheterna varit olika så att det finns en annan förklaring?

Mumin

Det finns en 'annan' förklaring eller hur man ska säga.

Den första jag förlorade i fång hade jag inte vården om vid tillfället (sen är det inte sagt att jag sluppit fång för det dock). Han var 28 år gammal, smällfet (det var han iofs alltid, helt hopplös hullmässigt). Gick i samma hagar som han gjort sen han var 2 år. Stora hagar med gräs året om, så invänjningen blev prickfri, den kom ju naturligt från snösmältning till bete. Fick väldigt asmptomatisk fång, som vet missade trots två besök, tredje besöket fanns fortfarande inget som pekade på fång egentligen, men fångbehandling sattes in för det var det enda som det ens kunde tänkas vara (lång story, kan dra den om du vill).

Han avlivades akut 3 veckor senare, långt bortom all räddning. (Jag hade tagit bort två veckor tidigare om jag vetat hur illa det var).

I hans fall var det mest troligt åldersrelaterad fång, magen blir ju sämre när de blir gamla, och det hela förvärrades av att han var såpass överviktig.

Andra hästen var 18 år gammal, lätt överhull. På samma mark och faktiskt samma DAG, men ett år senare, som den ovan nämnda. Hon var invänjd på gräs sen i april, dvs hade vant sig med gräset sen snön smälte. Jag bytte sen hage åt henne, det var lika mycket/litet gräs i den hon fick, men det räckte. Troligen spelade ålder in där med. Honf ick samma väldigt luddiga, minimala och atypiska symptom som ponnyn ovan, men 'tack vare' honom så kände jag ju igen dem och satte in behandling omedelbart.

Hon fick sedemera fyra till anfall, alla vääldigt lindriga och behandlade direkt, innan jag tog bort henne 20 år gammal. Det första kom i juni när hon var 18. Det andra kom i oktober samma år, troligen beroende på att hon åt 'gammalt skräp' i hagen. Sen var det lugnt till juni året efter, då det tredje kom, TROTS att hon gick i jordhage, men hon fick väl tag i grässtrån nog kan tänkas? Sedan var det lugnt igen, tills hon helt utan förklaring fick fång i slutet av januari efterföljande år. Det förstår inte ens veterinärerna vad det kom av (men de får in en liten 'våg' fånghästar i jan/feb, men har inte lyckats räkna ut varför).

Båda de hästarna var alltså gamla/äldre, fick fång trots invänjning enligt konstens alla regler, ingen av de fick kraftfider. Däremot var båda i varierande grad av överhull. Bägge hade exemplariskt skött hovvård (skodda båda två). Båda hade gått på markerna tidigare utan minsta problem eller ens fångkänning. (Även andra hästar har i många år före och efter gått på samma marker, och det inkluderar en hel del tvärfeta ponnyer & kallblod, som inte fått fång).

Det man rent teoretiskt hade kunnat göra, som kanske hjälpt, kanske inte, hade varit om man kunnat få ner hullet på dem. Lättare sagt än gjort dock, ponnyn hade varit vanvårdad som liten och hade ett sällan skådat födogeni efter det. Han var fet även när han reds 2 *1 h per dag, dvs var i hård träning, det var vinter och hans foderstat bestod av 5 kg hö med låga värden. Likförbannat var han smällfet. När han fick fång var han pensionär och tränades inte alls.

Stoet var inte fet, men i överhull. Hon gick som yngre bra att hålla i hull med rejäl träning och kraftigt begränsad foderstat. Ju äldre hon blev dessto svårare blev hon att hålla hullet på dock. Vid tillfället när hon fick fång var hon i full träning dock.

Troligen är det kopplat till åldern deras fånganfall, sett det hos andra med, hästen lever ett helt liv på samma gård, samma bete, samma rutiner etc. När den blir gammal får den 'plötsligt' fång.

Som du nog vet så är jag en stor vän av grovfoderbaserad foderstat, och målet är alltid 'inget kraftfoder'. Av mina nuvarande så är det bara fbldonnan som får kraftfoder (okej, bararberna får en näve), hon får ca 1½ kg totalt, av krafft rehab och hestekraft (dvs inget stärkelserikt) för att täcka upp sitt behov. Hon får utöver det fri tillgång på hösilage, men äter inte tillräckligt av det för att täcka behovet (inte än iaf, det ökar stadigt). Ett hösilage med högre värden skulle göra att jag kunde slopa kraftfodret, men skulle inte fungera med de andra två, dvs det är tyvärr inte ett alternativ.

Jag förlorade ponnyn 1998 och tog bort kallblodsstoet (mot veterinärs inrådan) 2001. POnnyn fick fång 1998, stoet första gången 1999. Hästen innan det blev 33 år och togs bort av hög ålder, inga andra hästar i min vård har fått fång. Ponnyn hade vi haft sen 1972, stoet hade jag haft sen 1993. Så jag skulle inte vilja kalla det 'fång hela tiden'. Även om det mot förmodan skulle vara fång fbldonnan fått (dock tyder det inte på det nu, men vill inte blåsa faran över just nu)

Betessläppsvanor så det kommer gräs i vinterhagarna, dvs naturlig invänjning. Alla hästar innan nu har haft så stora hagar att de kunnat gå i samma hagar året om. Numera kommer det gräs i vinterhagen som de vänjs in automatiskt på, sen vänjer jag in på betet (har extremt kraftigt turbobete sen 2001), med början 30 minuter/dag och sakta ökandes, och understöd av magtarmbalans.
 
Senast ändrad:
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

Damen rör sig avsevärt mycket bättre. Inte ridit än, men har inte sett henne halta/linka en enda gång igår eller idag.

Dock pulsa hon fortfarande bara fram, men ringde och hörde med vet som tyckte att pulsen kan kvarstå länge, och man KAN ge NSAID, men att hon skulle ha haft is i magen ett tag sålänge hästen är ohalt och rör sig normalt. Men blev det minsta dubbelslående steg så in direkt (för då är det risk det är fång)
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

Damen rör sig avsevärt mycket bättre. Inte ridit än, men har inte sett henne halta/linka en enda gång igår eller idag.

Dock pulsa hon fortfarande bara fram, men ringde och hörde med vet som tyckte att pulsen kan kvarstå länge, och man KAN ge NSAID, men att hon skulle ha haft is i magen ett tag sålänge hästen är ohalt och rör sig normalt. Men blev det minsta dubbelslående steg så in direkt (för då är det risk det är fång)

Underbart att höra!

Min är helt ohalt nu, dock kvarstår lite värme i vänster hov, krona och kota. Inget att hetsa upp sig för enl hovis och jag har is i magen då hästen är glad (mkt gott tecken då hon blir på fruktansvärt humör när hon har ont), pigg och ohalt! Ohalt är ett gott tecken då hon inte har någon smärttröskel öht....

Håller tummarna för att pulsen ger sig efter någon dag!

//Alice
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

Min travmärr som är stor och tung i kroppen är platttfot bägge fram och gick med helsulor från 3 års ålder till sjuårs ålder och då kunde jag sko av dem. Hon hade inga som helst problemn efter det.
Jag var orolig att det långvariga användandet satt spår men inte då. Vi provade ju emellanåt att ta av dem o testa en månad men det gick inte förrän då.
Så det behöver inte bli problem sen. testa med sulor ett tag nu och prova att ta av dem framemot sommaren när det är torrare
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

*KL*
Vad tror ni om att använda Polarpad-tillverkarens nya snö-utkastarsula?

alltså en som man spikar fast o ser helt annorlunda ut.
vet fler som har reagerat av ringen.
Det finns ponnyhufgrips som har en tunnare o smalare ring.
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

Vad skönt att höra att det kan gå att 'sula av'. Vi får väl se sen då, hovis rekommenderade ju två skoperioder med sulor innan vi provade ta av, så sulan får återhämta sig helt. Och det blir ju 'i sommar'.
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

*KL*
Vad tror ni om att använda Polarpad-tillverkarens nya snö-utkastarsula?

alltså en som man spikar fast o ser helt annorlunda ut.
vet fler som har reagerat av ringen.
Det finns ponnyhufgrips som har en tunnare o smalare ring.

Tänker du på den snowflapsulan?

Jag har funderat i de banorna, en mer 'hel' sula, men som man kan vika undan. Frågan är om den där 'kammen' kan ge sultryck?

Jag tycker inte det för ögat & fingrarna är så stor skillnad på ponnyhufgripsen och de vanliga att jag törs prova nästa vinter faktiskt. Möjligen då att lägga sådana bak, och någon annan helsulelösning fram?
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

Den där nya har en spolformad sak över strålen.

Men om man inte har så mkt snö eller inte rider ut så ofta kan man ha den där Flapsulan. Den funkar även i skritt, vilket jag inte tycker att de vanliga gör.
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

Den här damen har haft just huf grips. Så för hennes del, om det nu inte visar sig vara något annat, så blir det hela sulor nästa vinter och inga snösulor. Iom att det är just huf grips som inte fungerat, däremot så om de reagerar på kopiorna kan det ju fungera bättre med hg, de är mjukare än många av kopiorna.

Hoppas att det ordnar sig med din häst!
Jag har inte använt snösulor mer än ett par vintrar och har haft två olika sorter. Finns det många olika sorter? Vad är huf grips? Jag blir lite fundersam när jag läser den här tråden för min ponny har haft en del problem under vintern. Hon är bra nu och jag har bestämt mig för att inte oroa mig mer. Men man vill ju gärna veta. Nu undrar jag om det kan ha något med snösulorna att göra. Det var ju dessutom inte någon snö och då är det kanske ännu värre att ha dem. Det jag funderar över är om hon pga snösulorna som bara satt på fram kan ha belastat bakbenen fel.
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

Har inte läst allt så kanske upprepar nåt nu.

Fulllblod har tyvärr ofta känsliga sulor. DET i sej har inte gett fång på nån jag känt. Det enda fullblodet med fång jag har känt var min gamla valack som vid häg ålder fick det som följd av cushing, dvs inifrån, ämnesomsättning osv.


Däremot har många varit sulömma. Mjuka sulor är inte det allra bästa (som slås på innanför skon) om dom är riktigt ömma. Den buktar inåt av tryck och blir kvar där (förklarade en hovis) och trycker i sej, efter ett tag. Det finns hårda, men även de kan ge efter när de gått på dem ett tag i värsta fall. De har ju ofta så platta hovar att sulan ligger mkt nära hovens sula.

Det han rek var plåtsulor, som dom skär till efter skon på Solvalla.

Man fäster dem med brodd, tex blindbrodd. Går att ta av och göra rent under då.

Det är inget man kan ha i längden och det LÅTER men akut om det är riktigt ömt. Vi hade det på en häst en period när han var öm pga en skada i ena hoven.

Sen får man tänka på underlag jämt när man rider. När det är hårt ute kan det ändå vara bättre med hårda plastsulor eller vad det är, för att skydda om hon är riktigt känslig. Men jag har inte behövt ha det.

Sen behöver det inte ha blivit böld, det räcker med en blödning för att trycka och då får du ingen puls eller svullnad men kan göra rejält ont ändå. Sen kan blödningen BLI en böld men har man tur blir det inte så.

Jag kan aldrig säga att det INTE är fång, självklart, men tror snarare på plattfotat, ömfotat fbl. :smirk: Kanske är det stenar i hagen hon smällt i? Kan gälla båda eller att hon avlastat ena osv.:crazy:

Du vänjer dej, man tänker inte på det, det blir självklart med att vara extra noga med underlag, mm.
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

Undrar om dina gamlingar med fång hade cushing? Det är ju rätt vanligt på äldre hästar. Ju äldre de är. Vår hade en del symtom men inte jättetydligt förrän på slutet. Det kom smygande sista året, med underliga krämpor som han aldrig haft förr, i huden och överhull plötsligt, o lång päls. Sen kom kraftiga fångattacker. Han var 23.

Pigg och glad och välmusklad in i det sista, man tror att cushinghästar magrar men det gör inte alla. Vi tog bort honom pga det inte fanns någon garanti att medicinen skulle hindra fånganfall och vet ansåg att risken var före stor med plågan det innebär. Han hade då dessutom börjat få problem med ögonen som kan höra till också.

Lite OT, men eftersom du beskylldes av Mumin för att ha fånghästar så ville jag skriva det. Cushingfång kommer av ämnesomsättningsrubbningar mm och man kan inte hindra det.
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

Undrar om dina gamlingar med fång hade cushing? Det är ju rätt vanligt på äldre hästar. Ju äldre de är. Vår hade en del symtom men inte jättetydligt förrän på slutet. Det kom smygande sista året, med underliga krämpor som han aldrig haft förr, i huden och överhull plötsligt, o lång päls. Sen kom kraftiga fångattacker. Han var 23.

Pigg och glad och välmusklad in i det sista, man tror att cushinghästar magrar men det gör inte alla. Vi tog bort honom pga det inte fanns någon garanti att medicinen skulle hindra fånganfall och vet ansåg att risken var före stor med plågan det innebär. Han hade då dessutom börjat få problem med ögonen som kan höra till också.

Lite OT, men eftersom du beskylldes av Mumin för att ha fånghästar så ville jag skriva det. Cushingfång kommer av ämnesomsättningsrubbningar mm och man kan inte hindra det.


Första kan man nog utesluta cushings på, däremot så kan kallblodsstoet haft det, lite otypiskt då iofs, men hon fick verkligen ett plötsligt överhull, och iaf viterpälsen var betydligt längre än innan. Men i övrigt inga som helst synliga cushingsrelaterade symptom.
 
Sv: Lite funderingar (och oro) - sulömhet kontra fång?

Den där nya har en spolformad sak över strålen.

Men om man inte har så mkt snö eller inte rider ut så ofta kan man ha den där Flapsulan. Den funkar även i skritt, vilket jag inte tycker att de vanliga gör.


Det var den spolformade saken jag menade med 'kammen', dens er iaf på bilderna ut att gå ända ut till 'tån', dvs förbi strålspetsen. Men är ju svårt sia på bilder.

Polar padsen fungerar inte alls här, går hyfsat för ridning, men bara bröts sönder i tåfästet i hagen. Synd, för det är en väldigt trevlig ide det med att man ska kunna göra rent ordentligt.
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 451
Senast: Meglio
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 761
Senast: Ida94
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 572
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp