Lite hjälp här av mat och träningskunnig!

Hundbloggerskan

Trådstartare
Jag har en tik på lite över 2år. Hon är rättså smal men inte underviktig utan ser normalviktig ut fast man känner ryggraden rättså rejält men revbenen känns som de ska.
Nu till frågan. Vi har i vinter inte gått så långa rundor då det varit sjukt kallt plus att min mormor (som jag oftast går långrundor med) har haft inflammation i hälsporren så hon har inte kunnat gå mer än typ en gång i veckan. Så det har inte blivit så mycket.
Men nu till frågan, om jag får börjar gå långrunda (1-3h) med min hund en gång om dagen nu när det blir varmt igen (redan börjat gå långrundor) så börjar hon ju bygga muskler igen. Men det finns inget att bygga muskler på enligt mig. Hon äter Ekanuba för German Shepherd och hon är 50% Schäfer, 25% Jämthund och 25% Kungspudel så det är inga "tjocka" raser direkt. Men jag oroar mig lite för att hon kommer bli för smal. I nuläget har hon fri tillgång till mat, hon äter rättså stora mängder godis (tränar mycket när vi är ute så det blir mycket godis) och hon får lite rester då och då om det inte är något farligt i maten. Så det är inte det att hon inte får mat, hon får även matolja på maten (tar ingen mängd utan bara häller lite över den) en gång om dagen för någon sa att det kunde hjälpa lite, ett ägg i veckan får hon också.
Några tips på att få henne att gå upp lite i vikt eller är det inget att oroa sig för? Vill ju inte att hon ska blir för tunn!
 
Sv: Lite hjälp här av mat och träningskunnig!

Du säger att hon har fri tillgång till fodret. Hur mycket väger hon? Om du tittar på fodersäcken så står det en rekommendation hur mycket foder en hund med den vikten ska äta per dag. Äter hon ungefär den mängden? Det kan ju skilja lite upp eller ner. Väg upp mängden och se hur många deciliter det blir. Äter hon upp eller lämnar hon hälften? Det kan vara så att hon äter för lite foder = hon vet att hon kommer få godis och annat gott.
 
Sv: Lite hjälp här av mat och träningskunnig!

Ser hon normalviktig ut och revbenen känns som de ska (dvs utan att pressa med fingrarna ska de kännas under ett tunnt fettlager) så är hon troligen inte för smal. Ryggraden ska kännas på en normalviktig hund.
De flesta hundar man ser är för tjocka.
 
Sv: Lite hjälp här av mat och träningskunnig!

Din hund har väl inte precis raserna i sig för att bygga korta bulliga muskler, och sen är kanske inte långpromenader det optimala träningsupplägget för det heller. Är målet att hon ska bli "biffigare" är det kanske lämpligare med kortare pass där hon får springa i skogen över stock och sten, simning och (försiktig) träning i sandtag.
Vi har en hund som gärna blir för "biffig" och henne fick vi slankare genom att ta långa koppelpromenader i skritt/långsam trav.
 
Sv: Lite hjälp här av mat och träningskunnig!

Jag hade inte oroat mig, inte heller låtit en sån vikt hindra motion. Mkt möjligt att hon kommer äta mer också ju, när hon får röra sig mer.
 
Sv: Lite hjälp här av mat och träningskunnig!

Min hund (leonberger/schäfer) blev bredare när han var runt 3 år.
Innan dess var han lite tunn.
Samma med min schäfer jag hade.
Så innan hunden är 3 år skulle jag nog inte vänta mig att den breddar på sig.

Vissa hundar äter sämre vid fri tillgång tillgång på mat. Jag har en sådan hemma som passar bäst att mata en gång om dagen och äts det inte upp inom 20 minuter så blir det ingen mer mat förrän nästa dag. Får han fri tillgång småäter han bara lite och får i sig hälften av vad han behöver.
Min schäfer jag hade fungerade utmärkt på fri tillgång och mina greyhounds hade sett ut som stora köttbullar på fri tillgång. De fick mat tre gånger om dagen då ena hunden hade känslig mage.
Man får anpassa mat och ur den skall ges efter hunden.
 
Sv: Lite hjälp här av mat och träningskunnig!

Det är såklart lite beroende på hur hundens kroppsform ser ut, men bredvid ryggraden ska det finnas stora och fina filéer. Jag vill helst inte känna ryggraden på mina hundar, då är de för dåligt musklade. Men på raser som har en väldigt krökt rygg så skjuter ju ryggraden upp ändå mellan filéerna. Revbenen ska dock kännas direkt under huden, där vill jag inte ha någon kudde med fett mellan.

Om du inte ser revbenen så är hunden inte för mager. Den kan vara i tunnaste laget, visst, men någon hälsofara är det inte (har för mig att din hund har lite silkig päls typ flatte och då är det lätt att se). Om du ändå är orolig för att din hund inte får i sig tillräckligt med energi så råder jag dig att byta till ett fetare foder för arbetande hundar.
 
Sv: Lite hjälp här av mat och träningskunnig!

Jag ska börja på Agility i sommar och ska börja jogga en gång om dagen nu när det blir varmare (inte kunnat då det varit ishalt överallt, sen fick mamma lunginflammation och sen var jag sjuk haha) så vi ska börja igen.
Våra långpromenader är då och då över stock och sten och aldrig enbart på asfalt. De får även springa lösa mycket så det är inte det att vi går med hundarna i kort koppel hela tiden.
Enda gången hon var riktigt fin var när hon åt Royal Canin. Men det blev nog för bra för henne då hon kräkte upp hälften (fast vi gav henne mindre än vad de rekommenderade redan från början), men då var hon riktigt fin i hullet och då var hon bara runt 1år.

Ja hon har typ flattepäls :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har förslag på vad man kan ge för att hunden ska lägga på sig lite och som samtidigt är snällt mot magen? Harry är väldigt...
2
Svar
34
· Visningar
2 566
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 538
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 174
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp