Lite hjälp

Sv: Lite hjälp

*puttar upp*
Nyfiken på forsättningen här. Hoppas kompisen är nere hos polisen nu? /Jezz

Hoppas det löser sig. Håller tummarna för din kompis.

Eftersom nu anmälan är gjord och hela processen kan dröja, så om alla papper är klara i ok skick. Dvs finns köpehandlingar, och annat som styrker ägarbytet med köpeskilling så kan man begära handräckning av kronofogden. I de flesta fall går detta mycket fortare än att bara vänta in polisens utredning, dvs man hämtar helt enkelt tillbaka sin egen häst med hjälp av myndigheten.

När detta sker skall din kompis samtidigt tillkalla veterinär för en omedelbar besiktning med intyg, detta intyg skall ligga till grund för ev anklagelser som din kompis ev kan drabbas av från tidigare ägare.
Fortfarande gäller den tidigare anmälan (skall ej tas tillbaka), men det kan även bli tal om förtal då ingen är dömd förrän rätten har sagt sitt. Det är också ett sätt att visa myndigheterna på en felaktig anklagelse, och alla uppkomna kostnader genom detta förfarande kan åläggas gamla ägaren i ett senare skede.

Man kan också prova handräckning bara genom polisen, då skall giltiga dokument finnas till hands och polis följer med för att hämta hästen.

Boj skrev:
Eftersom nu anmälan är gjord och hela processen kan dröja, så om alla papper är klara i ok skick. Dvs finns köpehandlingar, och annat som styrker ägarbytet med köpeskilling så kan man begära handräckning av kronofogden. I de flesta fall går detta mycket fortare än att bara vänta in polisens utredning, dvs man hämtar helt enkelt tillbaka sin egen häst med hjälp av myndigheten.

När detta sker skall din kompis samtidigt tillkalla veterinär för en omedelbar besiktning med intyg, detta intyg skall ligga till grund för ev anklagelser som din kompis ev kan drabbas av från tidigare ägare.
Fortfarande gäller den tidigare anmälan (skall ej tas tillbaka), men det kan även bli tal om förtal då ingen är dömd förrän rätten har sagt sitt. Det är också ett sätt att visa myndigheterna på en felaktig anklagelse, och alla uppkomna kostnader genom detta förfarande kan åläggas gamla ägaren i ett senare skede.

Man kan också prova handräckning bara genom polisen, då skall giltiga dokument finnas till hands och polis följer med för att hämta hästen.

Det var ju jättefina tips du lämnar här. Hoppas verkligen det löser sig fort. /Jezz

Hoppas det löser sig nu när polisanmälan är gjord.
Hade det varit jag hade jag nog åkt och hämtat hem hästen igen..

Hambo skrev:
precis vad jag tänkte !
Hämta hästen innan den försvinner !!
Hej från Hambo

Att den gamla ägaren har betett sig klumpigt är en sak, vad denna situation INTE behöver är att detta sker på fel sätt. Så när hämtning ska ske av hästen är det inte bara att åka dit själv för att plocka hem pållen, gör man det så är cirkusen i gång på allvar och sen kan det ta hur lång tid som helst innan hästen kan vara på plats igen.

Följer man bara lite enkla myndighetsregler tar det inte fullt så lång tid, ev kan det bli så att den tidigare anmälan snabbas upp från polisens håll om handräckning sker genom dem. Tyvärr kan det ibland vara svårt att få hjälp den vägen, oftast pga de har så mycket annat att göra. Men jag skulle helt klart pröva den vägen först, om man inte fick hjälp där så blev det kronfogden. Har man tur så sker handräckningen av polisen, eftersom den ändå kan komma på tal vid en utmätning från kronofogden, kvittar det ju vem som får den handräckningen.

Liknande trådar

S
Hästvård Jag har en halvblodsvalack som är född -06, jag har haft honom sen han var tre år. Jag har ett stort problem med honom, och det är att...
Svar
11
· Visningar
1 442
Senast: Midnight
·
A
  • Låst
Hästmänniskan hejhej .:) Min farmor och farfar flyttade till en villa 1km ungefär från ett litet stall. Men jag visste inte att det var ett stall... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
24 451
Övr. Hund Vänder mig hit för att få hjälp, har åtagit mig att för en tid (en dag eller ett år vet vi inte) att ta hand om kompisens hund. Det är...
Svar
6
· Visningar
1 678
Senast: Glimfeather
·
C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 594
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka