Lite longerfrågor......

C

Cia

Funderade, alla vi hästmänniskor har ju olika uppfattningar om alla saker.

Nu är min stora fundering.
Brukar du longera din häst?
Hur ofta?
Hur länge?

Jag brukar longera min häst om jag inte riktigt har tid att rida, för med mina arbetstider så händer det ibland att jag inte hinner rida och brukar då longera hästen så den får röra sig litegrann i alla fall. :bump:
 
Har man inte tid att rida tycker jag det är bättre att "jaga" runt lös på ridbanan så hästen slipper slita på benen så mkt på volt.

Ponnyn ska på order av veterinären linlöpas en eller två gånger i veckan så det har jag gjort under sommaren.

Alltså, jag gillar det inte.
 
jag ställer mig i mitten av paddocken sedan får hon springa och bralla hur mycket hon vill... funkar bra för mig och hon älskar det...
 
Jag brukar longera min häst ca 1 ggr månadeb beroende på lite vad som ska göras. MAX 30 min(7-8 min varv) ska man longera och på rätt sätt(har gått Hästhållning). Longarar man fel så ger det mer skada en nytta. Så att låta hästen springa "vilt" omkring dig i en volt är inte så bra. :bump:
 
jag brukar longera "min" unghäst en gång i veckan, max 20 min.
 
Jag longerar mkt sällan mina hästar.
Jag tycker det sliter för mkt att de ska jobbas på en volt så pass länge.
Jag önskar att jag vore bättre på att tömköra, då skulle jag göra det ofta.

Longering brukar vara runt 2 ggr/år.

Jag brukar longera (förutom fram och avskrittning) i mellan 5 och 10 minuter/varv.
Jag longerar i alla tre gångarterna.
 
Till Joyride.

Hmm, jag är intresserad. Hur ska man göra för att longera på rätt sätt. Just nu longerar jag inte alls eftersom jag är rätt dålig på det men skulle vilja göra det oftare eftersom jag tycker att med genom longering kan träna dressyr utan att stackars pållen ska behöva bära mig runt hela dagarna. Dålig menar jag att visst är det inte så svårt att hålla i repet och titta på när hästen springer men jag menar att verkligen arbeta från marken.
Jag har fått tipset att longera med löst spänd gummisnodd fastspänd i longeringsgjord på sidorna. Alltså inte mellan benen. Och sedan helst kapson.
Frågan är om det är ett bra sätt att träna hästen på?!
Är det tycker ett alternativ till tömkörning?
 
Jag longerar min unghäst lite då och då. Speciellt då det är något nytt hon ska få lära sig eller då hon har varit dålig på att lyssna. Jag tycker jag kan rama in henne ganska bra när jag longerar. Jag försöker dock longera så sällan som möjligt och så kort tid som möjligt.

Jag brukar också släppa henne på ridbanan men det svåra är att man måste ha hela ridbanan för sig själv.

Jag är inte heller så bra på att tömköra men jag håller på att lära mig och det är skitkul och jag tömkör hellre än longerar! :) Det är bara till att lära sig! :)

/Snorpan
 
Jag longerar ca varannan vecka. Brukar då skritta fram/av genom att leda omkring en liten stund och sen longerar jag ca 20 min. Tycker att det är bra omväxling till ridningen eftersom man inte belastar hästens rygg, det gör min ioför sig i tömkörning oxå (tömkör ungefär lika ofta).
När jag tävlar longerar jag gärna 10 min innan andra klassen och så rider jag den sista kvarten innan start, hästen känns oftast bättre om jag lägger upp andra framridningen så.
 
När man Longerar så ska man "stå" vid saddelläget när du longerar(svårt att förklara) Du skall "trampa" runt ett av dina ben, altså du ska stå helt stilla på samma ställe och inte "springa" med hästen runt i en egen volt. Försöka/ha linan sträkt(inte släpa i marken) och det är du som bestämmer takt och tempo. Vill du att han travar sakta så skall han göra det osv. Använd samma komandon varje gång: Från skritt till trav Traaava från trav till galopp Gaaalopp. Vill du att han ska sakta fart eller byta gångart Saakta eller hoo hoo och öka fart Öööka. Man ska inte galoppera med unghästar bara med väl skolade hästar.
Inspänning beror lite på hur hästen är. Vanliga inspänningstyglar är oftast bäst(fästes på sidorna)
Jag brukar jobba min häst över bommar och små hinder men då har jag ingen inspänning.
Undrar du mer så bara att fråga :bow: :bump:
 
Vi har "Rund Corall" och där tränar jag hästen ibland.
Men det är mest för att hon ska lyssna på rösten och resten bara lek.
Longering sysslar jag ALDRIG med. Både jag och hästen vantrivs med det.

Unghästar longerar jag däremot. Men inte varv efter varv på en volt utan mer för att hästen ska lyssna på mina signaler, stoppa, backa och öka tempo osv.Några minuter några dagar i veckan.....
 
Jag longerar också unghästar.
Just longering är ju outstanding för att lära dem kommandon innan man sitter upp! :bow:

Jag funderar på att försöka hitta en tömkörningskurs.
Eller nu i vinter åka till min dressyrtränare som är självlärd expert på tömkörning, och be henne lära mig.
 
De förespråkade för delta istället för att fästa linan enligt ovan...
Personligen tycker jag inte om delta, bara skramlar och drar ner bettringarna...men jag hör nog inte till målgruppen för programmet (är oftast i stallet när det sänds)
;)
 
Pucko-Nina har naturligtvis lagt in svar i fel tråd :o!
F-låt
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
243
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Hundhälsa Min vovve Strider har ett sår vid ögat som kommer och går. Den här gången har det varit där i över en vecka utan att läka. Det brukar...
Svar
3
· Visningar
469
Senast: Kilauea
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp