Lite skarpare bett

Okej, då är den kanske inte så farlig med rätt användning. Får nog läsa på lite mer om den men den är kanske ett alternativ, tack för att ni svarat :)

Kommer nog testa pelham eller kimblewick först dock, fungerar inte det får jag väl testa graman. Får hon inte gå framåt går hon gärna upp eller hoppar jämfota, så graman kanske är bättre :)

Det bästa är ju om du kan låna ett bett och prova först. Samma sak med låna en graman. Och prova på ridbana t ex.

Jag har haft flera som avskytt uppbetsling och det har kanske löst ett problem men skapat tre nya. Dock hittills ingen som misstyckt ang graman (rätt använd då givetvis men det gäller ju allt). Så idealiskt prova dina olika alt innan du köper något och välj det som fungerar bäst för dig och din häst. Provar du bara en grej och det fungerar får du inte veta om ett annat alt fungerat ännu bättre :)
 
Det bästa är ju om du kan låna ett bett och prova först. Samma sak med låna en graman. Och prova på ridbana t ex.

Jag har haft flera som avskytt uppbetsling och det har kanske löst ett problem men skapat tre nya. Dock hittills ingen som misstyckt ang graman (rätt använd då givetvis men det gäller ju allt). Så idealiskt prova dina olika alt innan du köper något och välj det som fungerar bäst för dig och din häst. Provar du bara en grej och det fungerar får du inte veta om ett annat alt fungerat ännu bättre :)
Håller med om att testa innan, det är dock tyvärr inte möjligt då hon bara ska gå på fast hårt underlag (grusväg). Det är bara vi i stallet och jag känner inga (vettiga) hästmänniskor att kunna låna från, annars hade jag gjort det.

Men nu siktar jag på att testa babypelham, kimblewick och graman, så märker jag vad som fungerar bäst (om något fungerar) :)
 
Bara att prova sig fram. Jag har testat det mesta under dessa 8 år. Mjuk som smör att rida så länge han inte blir för taggad. Det är så han fungerar trots alla timmar för tränare.
 
När min gamla häst var riktigt het, efter igångsättning vid fölning, använde jag ett tredelat jaktkandar men satte inte tygeln i ringarna utan utanpå. Det fungerade bra på henne och gjorde henne mer lyhörd och uppmärksam. Hade det när jag red ut under kanske en månads tid, sen hade jag fått igång henne så pass att vanligt tredelat fungerade igen.
 
Okej, då är den kanske inte så farlig med rätt användning. Får nog läsa på lite mer om den men den är kanske ett alternativ, tack för att ni svarat :)

Kommer nog testa pelham eller kimblewick först dock, fungerar inte det får jag väl testa graman. Får hon inte gå framåt går hon gärna upp eller hoppar jämfota, så graman kanske är bättre :)


Kimbelwick/jaktkandar har jag använt vid behov, som med alla bett ska det användas med respekt - men jag tycker det är funktionellt. Lite skarpare med viss stångverkan (beroende på hur du sätter tygeln), men tydligt och inte en massa rörelse i munnen på hästen.

Ska du testa graman så ha gärna med någon på marken som kan stötta dig om du inte är van att använda den. Ibland kan det vara till stöd en kort period, men du blir väldigt stark.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 060
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 002
Senast: Bri
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 097
Senast: AbCdE
·
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
1 902
Senast: user19728
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp