Lite sponsor (loggor) frågor..

ZanMiguel

Trådstartare
PÅ shabraket så får loggan vara 20*10 eller 200cm2 eller hur?
Täcken är det väl ingen regel på hur stor loggan får vara?
PÅ kavajen får man ha loggan där? Finns det några regler?
Tror det var allt! Hoppas någon med TR kan svara på mina frågor:)

Sv: Lite sponsor (loggor) frågor..

På kavajen får det vara "80cm2 en gång i höjd med bröstfickan" (samma gäller för fritids/klubbjacka osv)
samt "16 cm2 på vardera sidan av skjortkragen"

täcken får se ut hur som helst, de får man ju ändå inte ha inne på tävlingsbanan.

Står detta i TR?
Nån som har all info angående loggan på alla grejer?
Alltså det som står exakt

Dessa regler gäller endast på tävlingsbanan, utanför får du ju ha vilken reklam du vill, sponsortäcken mm. Men en sak som många inte tänker på är att man får ju inte gå banan med en reklamjacka, du får e.g inte ens ha en jacka med något märkesnamn på som tex adidas el liknande när du är inne på banan, om det nu inte ligger inom ramarna för vad som är tillåtet då.

Vill du kopiera det som står exakt :) Vore superschysst

Mom 151 Sponsorskap, reklam
En hästägare eller ryttare kan skriva avtal om reklamexponering med sponsorer. Ryttare har rätt att bära reklam (logotype) på klädsel, vojlock eller vagn enligt nedan specificerade ytmått.

Ryttare som tävlar internationellt måste ha sponsorkontrakt godkänt av Svenska Ridsportförbundet. Rättigheten gäller inte Olympiska Spel eller andra tävlingar under IOC:s beskydd. Om personlig sponsor ska användas vid VM och EM fordras speciellt tillstånd från Svenska Ridsportförbundet.

Tillåten reklamyta innefattar även bakgrundsfärg eller annat färgfält. Som reklam räknas inte hästens namn, ryttarens eller ägarens namn, klubbens namn eller emblem.

På tävlingsbanan och i samband med prisutdelning får sponsorns namn och/eller logotype exponeras på en maximal yta av:
400 cm2 på vardera sidan av tävlingsvagnen i dressyrmomentet och i precisionskörningen eller på voltigevojlock (backpad).
200 cm2 på vardera sidan av vojlock.
100 cm2 en gång på voltigeklädsel.
80 cm2 en gång i höjd med bröstfickan på ridjacka/frack eller tävlingsjacka med undantag för klädseln på fälttävlans uthållighetsprov och vid distansritt.
16 cm2 på vardera sidan av skjortkragen, gäller ej fälttävlans uthållighetsprov och vid distansritt.
200 cm2 på en ärm av tävlingsjackan vid fälttävlans uthållighetsprov och vid distansritt.

I körningens maratonmoment får reklam från sponsorn visas på vagnens sidor och framstammen. De får inte överstiga 2 520 cm2 på vardera av de tre reklamplatserna.
På tre medhjälpares/grooms ryggar får reklamen inte överstiga 1 260 cm2 på vardera rygg.

För att en ryttare ska kunna ha personlig sponsor (utföra reklamtjänster mot ersättning, som utlämnande av sitt namn, person, fotografi eller häst till annonsering el.dyl.) måste Svenska Ridsportförbundet skriftligen godkänna sponsorkontraktet.
Reklamrätten vid internationella tävlingar som VM, EM och Nations Cup tillhör Svenska Ridsportförbundet.

På fritidskläder/överdragskläder är det tillåtet med reklam. All reklam på hästtäcke inne på tävlingsbanan är förbjudet på alla tävlingar inom eller utom Sverige. Undantaget är överräckande av sponsortäcke vid prisutdelning.
Vid Nationella tävlingar får häst och/eller ryttare bära nummerlappar med reklam, men Svenska Ridsportförbundet förbehåller sig rätten till denna reklam.

Sponsoravtal
Klubbar och distrikt får sluta separata avtal med företag som kan gynna Svenska Ridsportförbundets olika verksamheter. Dessa avtal ska godkännas av Ridsportförbundet.
Rikstäckande avtal är förbehållet förbundet. Som rikstäckande avtal räknas avtal som företag tecknar med fler än två distrikt eller med klubbar från mer än två distrikt. I det fall företag önskar teckna avtal med flera distrikt eller klubbar ska avtal slutas med Ridsportförbundet.

ur TR I, mom 151
Finns även att läsa här!

Tänkte på det där att man inte får gå banan med sponsor kläder, det kan inte jag se att det skulle vara förbjudet enligt det som står här ovan. Är det verkligen så? Vart står det?

*kl*

Får även ponnyryttare ha t ex agriaschabrak på tävling? Har sett det vid ett par tillfällen (lokala dressyr o hopptävlingar). Blev väldigt förvånad efter som på "min" ponnytid fick man sprätta bort allt som kunde tolkas som reklam! :D

Skönt när det är samma regler så slipper man oroa sig! :D

Förr var det hårdare, och reklamytan fick vara lite mindre men dom har släppt lite på det nu...

Tänkte på det där att man inte får gå banan med sponsor kläder, det kan inte jag se att det skulle vara förbjudet enligt det som står här ovan. Är det verkligen så? Vart står det?

När du går banan befinner du dig på tävlingsbanan, utanför går det bra...

Jodå.. klart du får gå banan i sponsorkläder!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
541
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
895
Senast: Oknytt
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
466
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 999
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31