lite täckes logik

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fjordinghanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 956
F

fjordinghanna

Har tänkt en hel del, vi har en fjording som har lätt att gå ner i vikt o hon är äldre så hon tar inte åt sig näringen så lätt, men har dock hittat en bra foderstat nu åt henne. Nu fundera jag på. Till att hålla värmen behövs energi. hum

kan denna ändå rätt långpälsade häst spara lite av den energi den äter till annat om vi använder varmt täcke på vintern när hon är ute.
Det krävs ju energi för att hålla sig varm.

är jag helt ute o snurrar till det? :smirk:

Sv: lite täckes logik

Ja, det kan hon. Det du ska tänka på är att det lär vara just ett varmt täcke. Att lägga på ett ofodrat regntäcke t ex fungerar såtillvida att det skyddar mot vind och väta MEN samtidigt 'plattar det till' pälsen så att hästens effektivaste sätt att hålla värmen, näst efter att äta, förstörs, nämligen att resa hårstråna ut från kroppen så det blir ett isolerande luftlager mellan häst och 'uteluften'.

Men ett varmt (dvs fodrat) täcke hjälper till att hålla värmen nu. Och den ABSOLUT bästa värmekällan är att ÄTA, så fri tillgång på grovfoder.

Pappa, som är en inbiten TÄCKESHATARE, började faktiskt täcka 33-åriga ponnyn han sista två vintrar i livet (dvs som 32 och 33-åring) just för hullet, på vets inrådan, och det gav positiv effekt.

men kombinera med fri tillgång på grovfoder, äta sig varm är oslagbart!

okey . fri tillgång på hösilage har de ej men jag tror nog hon får ca 15 kg hösilage i sig per dag iaf sammanlagt. Vi håller på med en ny grindfunktion som ska göra att de ska få ensilage i hagen en gång om dagen förutom morgon o kvällshösilaget.

Blir väl till att köpa ett varm vintertäcke till gammel märren.

Funderar på att köpa ett flecefodrat täcke till mitt fölsto, hon har dock lätt att hålla hullet men hon har hittils inte fått mycket till päls för att vara fjording.

Visste du nåt om knights bomlösa sadlar föresten har för mig att du skrev nåt om dem i någon annan tråd? funderar på o köpa bomlöst

Håller med! :) Har också en gammling, han har extra täcken och får massa mat annars faller han ur

Nej.
Om man inte har en frusen häst så går det utmärkt med ett ofodrat täcke - det blir varmt under täcket även om det är tunt! Mitt fullblod är klippt om vintern och går med ofodrat ända tills det går ner mot minus grader, det funkar JÄTTEBRA och han är varm och go under täcket. Ett lätt täcke som u ett ofodrat är, pressar inte ner håren till den grad att det är någon kris vad jag nånsin märkt i praktiken, - värme bildas ändå mellan häst och täcke, i och med att den hålls torr och skyddad från blåst....är det kallare och man har en känslig häst kan det givetvis vara en annan sak.

Om du vill kan jag maila dig en studie från strömsholm om täcken, den är mycket utförlig och illustrerar hur hästar fungerar och när det lönar sig/finns logik i att täcka och när det inte finns det.

pma mig din mail address i såfall så skickar jag.

Senast ändrad:

Men det är väl ändå inte vinter förrän det blivit några minusgrader??

Vart bor du... ;) i mellansverige är det runt nollan mest hela vintrarna av och till.... spelar ingen roll om det är november eller februari ;)
För övrigt handlar väl inte tråden om vilken temperatur som anses vara vinter? halva Buke täckar ju dessutom sina hästar fr.om augusti/september som det verkar. det gör inte jag :)

hur klipper du då? Min häst som det är mkt fullblod i fryser Nu med ofodrat täcke... Han skulle dö om jag klippte honom och sen ställde ut honom med vad som i princip är inget täcke alls (bara skydd mot regn och vind)... :crazy:

Trådskaparen frågade ju om vi tyckte att hon skulle täcka på vintern ;) jag tänkte på att din häst gick med ofodrat ner till några minusgrader och det är ju inte så speciellt. Men är det runt 20 minusgrader bör man ju ha ett ordentligt fodrat täcke om man ska ha nåt då hästarna får svårt att använda sin päls och sätta ordentligt om den går med ofodrat då. Men jag förstår din teori!! Bara lite olika bgrepp om vad som är varmt/kallt och när det är vinter eller inte. Bor i Umeå ;)

mackan skrev:
Vart bor du... ;) i mellansverige är det runt nollan mest hela vintrarna av och till.... spelar ingen roll om det är november eller februari ;)

Ursäkta, men jag bara Måste. ;)
Mellansverige torde vara Här; Jämtland. Iaf om man tittar på en karta. hehe. Och här är det då rakt inte runt nollan mest hela vintern...
Tänkte bara upplysa om det. Att mitten faktiskt är här! :D

misan skrev:
Ursäkta, men jag bara Måste. ;)
Mellansverige torde vara Här; Jämtland. Iaf om man tittar på en karta. hehe. Och här är det då rakt inte runt nollan mest hela vintern...
Tänkte bara upplysa om det. Att mitten faktiskt är här! :D

Och jags om bor i norra uppland (på gränsen till Gästrikland typ) måste också protestera mot kring nollan hela vintrarna. ICKE! Det är både tio, femton och 30 minus vintertid.

Däremot när jag bodde strax söder om Stockholm var det betydligt mildare vintrar. Men fan kallare, iaf vad det kändes ;P

Centaur skrev:
hur klipper du då? Min häst som det är mkt fullblod i fryser Nu med ofodrat täcke... Han skulle dö om jag klippte honom och sen ställde ut honom med vad som i princip är inget täcke alls (bara skydd mot regn och vind)... :crazy:

Klipper halva halsen plus halva magen och låren såhär:

JennieochGossen3.jpg

Mitt fullblod är inte ett endaste dugg frusen av sig, har inte svårt med hullet heller, så jag har kanske tur.... :crazy: han går som sagt inte i mycket foder, länge i enbart regntäcke, sedan endast i fleece fodrat ute täcke... Håller sig varm och go i det, tills det drar sig ner mot en -15, då kan jag lägga på något tjockare, men inte annars....en häst har en temperatur marginal mot kyla/värme på 20 grader.... dvs att hålla på med en jättestor täckes kollektion för en temperatur skillnad på 5 grader osv är meningslöst och obefogat...
men givetvis varierar det ju till individen, hur frusen den är.

Men jag lever efter principen att inte lägga på mer foder utan att ha befog för det, dvs konkreta bevis på att hästen behöver det och fryser.

Senast ändrad:

Nora skrev:
Trådskaparen frågade ju om vi tyckte att hon skulle täcka på vintern ;) jag tänkte på att din häst gick med ofodrat ner till några minusgrader och det är ju inte så speciellt. Men är det runt 20 minusgrader bör man ju ha ett ordentligt fodrat täcke om man ska ha nåt då hästarna får svårt att använda sin päls och sätta ordentligt om den går med ofodrat då. Men jag förstår din teori!! Bara lite olika bgrepp om vad som är varmt/kallt och när det är vinter eller inte. Bor i Umeå ;)

:rofl: Jadå! Jag tror vi är ganska överrens trots de geografiska skillanderna. ;) Samma med Alexandras kommentarer: mina grundar sig i att jag definierar "vinter" som lite mildare temperaturer än ni norrlandsbor...! så pratar vi era temperaturer har ni mycket rätt...!

Senast ändrad:

Vinter är det inte förrän det är ihållande snö! Och då går termometern aldrig över nollan ;)

Men tänkte bara, man täckar ju inte alltid för att hästen fryser utan för att slippa ordentlig pälssättning tex och därför kommer täcken på långt innan det är risk för frysning. Fast nu var ju hullet frågan i denna tråd... :D

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
972
Senast: Sonic76
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 487
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Vad har ni på er när det är varmt? För att inte dö värmedöden alltså, och inte svettas floder? Jag är varm som tusan av mig och har så... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 231
Senast: mamman
·
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Vi som letar häst II
  • WE-tråden
Tillbaka