Lite Tips PÅ Het HÄst

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare carro845
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 209
Sv: Lite Tips PÅ Het HÄst

Tja... när jag rider en häst som gärna springer ifrån arbetet så brukar jag "bromsa" faktiskt. Funkar jättebra... det går ut på att man liksom drar lite i snörena som sitter fast i metallgrejjen hästen har i munnen, skitcoolt för hästen springer långsammare då. Testa!

:crazy: :confused: Seriöst??? :banana:

Har du en häst som springer ifrån arbetet går det ju inte att dra i snörena! Det gäller ju att driva ännu mera och fånga upp... går inte att dra i tyglarna bakåt utan man måste få dom att börja jobba. De fattar du la?? :angel:

Hade en tävling med skolan för ett tag sen utbytestävling och jag red ett fullblod som var en het liten sak... det var bara rida den jätte mtk med sitsen driva som fn rent ut sagt och halvhalt på halvhalt! Jag var som spagetti efteråt men vi vann dressyrtävlingen på ca: 71% och dom sa dom aldrig sett hästen gå bättre (lite skryt men va fan ibland får man det:angel:)
Fick också kommentaren: Mycket välridet på spänd häst!!! Du är fantastiskt talangfull! :banana:

Senast ändrad:
Sv: Lite Tips PÅ Het HÄst

fem steg halt, fem steg halt tills hästen lyssnar, i samtliga gångarter, inte värt att fortsätta förens det fungerar tycker jag :)

oh, precis mitt tips!

på en stark häst kan det vara svårt att gå från galopp till halt dock :smirk:, jag vill tillägga (till TS) att det går bra att börja övningen med skitt-halt-skritt-halt osv, övergå till t ex skritt - halt mitt på långsidan - skitt - trav genom hörnet - skritt - trav genom görnet - skritt - halt... osv.

försök också att använda annan broms än tyglarna. kanske går dt att göra halt från skritt bara genom att använda sits, överkropp och att krama om med låren? testa gärna att andas ut när du sakta in, slappna av - du blir tyngre och hästen känner att du är lugn.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 242
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 669
Senast: Gunnar
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
901
Senast: Oknytt
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 689
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka