Lite Tips PÅ Het HÄst

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare carro845
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 209
C

carro845

:)halloj! TÄnkte HÖra Efter Lite HÄr Med NÅgon Som Kan Mig Mig Lite RÅd! Rider En SvÅriden HÄst Just Nu Han Springer GÄrna IfrÅn Arbetet, NÅgon Med Samma Problem?. NÅgra FrÅgor Hur Ni GÖr PÅ BÄsta SÄtt:)
1. Hur GÖr Ni Era Halvhalter???
2. Hur GÖr Ni Era Galoppombyten???
3. Hur GÖr Ni Era Öppna Och Slutna???
4. Hur GÖr Ni Era SkÄnkelvikningar???

Tacksam PÅ Tipa , GÄrna Grundliga Tips! Tack! // Carro

Sv: Lite Tips PÅ Het HÄst

Snälla, skippa de stora bokstäverna i början av varje ord, man orkar inte läsa.

Förövrigt väntar jag på tips då jag har en likadan polle verkar det som.

Svårriden häst som springer ifrån arbetet? Pja, jag UTGÅR ifrån att hästen inte är halt, inte har några problem med munnen och att utrustningen passar.

Ris övergångar mellan skritt och halt. Volter, åttvolter, böj om, räta ut, ny böjning. Flytta bakdelen utåt i bågarna om hästen vill springa, det gör dem avslappnade och lugna om man gör rätt. GE FAN i att bromsa med tyglarna konstant, rid inte trav och galopp innan skritten fungerar...
Tränsbett, inget annat behövs i skrittarbete. Ridkapson eller sidepull (ej hackamore) kan vara vettigt att prova.

Att förklara hur jag rider skolorna är eg ganska meningslöst, ytterst få hästar som är att rida som min, och om hästen inte kan vänta på hjälper så är det ganska meningslöst att försöka sig på galoppombyten och skolor.

Halvhalt gör jag genom att spänna magmusklerna lite extra någon halvsekund. Eller genom att lyfta tåspetsarna någon sekund.

Galoppombytena sitter inte helt ännu, men jag ställer om och sitter ner ytter sittben ngt mer.

Öppna, vrider bak inner axel. Sluta, släpper ner ytter sittben ngt (tänker lång ytterskänkel, inte bakåt utan neråt).

Skänkelvikning, tittar dit jag ska och tänker som sluta.

Tja... när jag rider en häst som gärna springer ifrån arbetet så brukar jag "bromsa" faktiskt. Funkar jättebra... det går ut på att man liksom drar lite i snörena som sitter fast i metallgrejjen hästen har i munnen, skitcoolt för hästen springer långsammare då. Testa!

fem steg halt, fem steg halt tills hästen lyssnar, i samtliga gångarter, inte värt att fortsätta förens det fungerar tycker jag :)

Hej! Här kommer lite tips:)
När jag rider en het häst brukar jag göra många övergångar, eftersom den inte "väntar" på dig. först mellan skritt och halt och sen när det funkar gör jag mellan skritt och trav osv. Tempoväxlingar är också bra att göra, det går ju lixom inte bromsa förän gasen funkar! Därefter kan jag göra sidvärtsrörelser och annat eftersom hästen då är lydigare och lyssnar bättre.

Mina halvhalter gör jag genom att spänna magen, och sitta till samt krama på yttertygeln. Men det funkar ju inte för alla kanske.

Bytena gör jag genom att först samla lite för att lägga mer vikt på bakbenen och därefter ladda på lite och sedan göra galoppombytet.

Öppnan rider jag så jag tänker att jag ska "börja rida en volt" för det är ju precis vad det är. Jag tar in framdelen från spåret och låter baken gå kvar, har innerskänkeln långt fram för att få böjning och tar ner inner sittben lite mer och ytterskänkeln i normal läge.

I slutan så "avslutar jag en volt" och tar baken innanför spåret och framdelen på spåret.

I skänkelvikningen tänker jag alltid på att ha en Rak häst framför mig, ingen bog eller hals som får "sticka ut", man tappar hästen så lätt då, fast den ska ju fortfarande vara ställd vid ganaschen.
Sedan kollar jag vart jag ska och flyttar hästen dit.

Hoppas detta gjorde ngn klokare;)

het häst? övergångar, övergångar o åter övergångar!

1. sitter emot och släpper fram
2. upptagning, stöd på ytter, skjuter fram den nya höften.
3. öppna - vrider mina axlar o min höft. inner skänkel mot yttertygel.
sluta - spänner inner skinka. stöd på ytter tygeln
4. flyttar mitt säte i varje steg åt de håll jag vill att pållen skall gå åt.

kortfattat!

Tja... när jag rider en häst som gärna springer ifrån arbetet så brukar jag "bromsa" faktiskt. Funkar jättebra... det går ut på att man liksom drar lite i snörena som sitter fast i metallgrejjen hästen har i munnen, skitcoolt för hästen springer långsammare då. Testa!

hahaha, det där var rätt roligt :D:D:D

:)halloj! TÄnkte HÖra Efter Lite HÄr Med NÅgon Som Kan Mig Mig Lite RÅd! Rider En SvÅriden HÄst Just Nu Han Springer GÄrna IfrÅn Arbetet, NÅgon Med Samma Problem?. NÅgra FrÅgor Hur Ni GÖr PÅ BÄsta SÄtt:)

Tacksam PÅ Tipa , GÄrna Grundliga Tips! Tack! // Carro

Hej!

Min häst är och var mycket het, innan jag började träna dressyr för en riktig tränare. Det vi började med var att göra mycket övergångar i traven till skritt.. så när hon började dra i väg och slutade lyssna gör man en övergång till skritt, skrittar 4-5 steg sen igång i trav igen! nu 1 och ett halvt år senare kan hon gå lungt och samlat i trav men i galopp går det fort fortfarande.

Halvhalter gör man på vanlit sätt, fast du behöver kanske göra det oftare i varje hörna och när hästen blir het.

Skulle skippa skolorna lite och i såfall göra det i skritt.. tills du har mer kontroll på hästen och känner att det är du som bestämmer.

När du menar att man inte ska bromsa? menar du konstant man måste ju ta en förhållning om det går för fort..

jag har tyvärr fortfarande en tendens att sitta och smyghålla för att det inte ska gå för fort fast jag inte behöver det längre.

Javisst, ta en förhållning, men oftast är detb enklare att bryta mönstret med att hästen springer på genom att GÖRA något, vänd vänster - volt tillbaka, bakdelen ut och så en volt å andra hållet t ex. Att alltid sitta med handbromsen mer eller mindre i gör att man aldrig kan komma till ett korrekt arbete, man har ju bromsat upp energin, som att knipa runt ett sugrör. Försök få energin dit du vill ha den istället.

Jag tror nog hon menade att tråden i sig skulle vara ett skämt... :angel:

precis det min tränare sa att när hon är så pigg så skulle jag inte bromsa utan rida mer frammåt istället! och nu är hon ju mycket bättre!

Håller med om att du borde hitta på en massa övningar - lätta sådana tills att "gasen och bromsen" fungerar korrekt - såsom volter, åttor, övergångar (MASSOR!!) både inom gångarten och mellan gångarterna o.s.v.
Håll hästen sysselsatt och se till att hon lyssnar, blir lösgjord(både psykiskt och fysiskt) - då lugnar hon ner sig och ni kan börja jobba på riktigt.
Börja inte med de högre övningarna förräns hästen lyssnar på dej, den verkar ju redan stressad så att kräva en massa i ett högt tempo är ohållbart.
Lycka till!

Övergångar i alla väder! Hästen ska inte hinna tänka att han ska springa ifrån arbetet innan det händer något igen! Träna övergångar så hästen blir lyhörd på dina hjälper både fram och tillbaka!

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 244
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 669
Senast: Gunnar
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
901
Senast: Oknytt
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 689
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka