liten blödning

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Thindra

Idag har jag en liten blödning! Har inte ont i magen överhuvudtaget. Eftersom att jag är övertygad om att alla får minst ett missfall :crazy: (i mitt huvud), så är jag inte ens förvånad.

Det är fredag eftermiddag och mödravårdcentralen är stängd, måste jag åka till akuten? Eller kan jag hoppa det och bara åka in om det börjar göra ont? Jag känner som sagt ingenting. I min grav. handbok (tack för den :bow: ) står det att det inte är ovanligt med små blödningar. Börjar det dock blöda mycket och man får ont, låter det som att MF är på väg att ske.

Vad jag vill fråga kan jag avvakta till måndag om det INTE börjar göra ont?

Någon här som haft "ofarlig" blödning tidigt?
 
Sv: liten blödning

Ring sjukvårdsupplysningen och hör efter vad de har för förslag. Det är ju hemskt att sitta och fundera en hel helg.
 
Sv: liten blödning

Jag har haft småblödningar i början som varit helt ofarliga. Som du redan skrivit så ska man uppsöka läkare om man blöder mkt eller har ont. Jag fick rekommendationen att avvakta, gick det inte över på några dar så skulle jag åka in för kontroll. Det behöver inte alls vara missfall, i mitt fall berodde det på lättblödande slemhinnor. Hoppas att det går bra.
 
Sv: liten blödning

Jag hade det båda gångerna. Denna gången kom det en blödning efter det att jag hade haft ont i magen när jag gick på toaletten. Jag skulle visa min fölunge så det fick jag hoppa över, ringde en kompis som sprang med henne då jag var säker på att det var ett missfall. Men det var ingen fara alls, jag åkte in på måndagen och kollade och fostret var kvar och allt var bra (och nu är han ju född och verkar må alldeles utmärkt!). Läkaren sa att man kan inte själv påverka missfall. Antingen får man det pga fel på fostret eller så kan man göra allt i sin makt för att försöka bli av med det men om det är friskt sitter det kvar.
Jag tycker inte att du ska oroa dig!! Tror inte att du behöver åka in till akuten om du mår bra, utan kolla upp det på gyn på måndag om du inte blir sämre. Det är trots allt ganska vanligt med småblödningar i början.
 
Sv: liten blödning

Om du är orolig tycker jag du ska åka in och kolla upp det. Det kan vara jobbigt att gå runt och ora sig till på måndag... :crazy:

Jag fick missfall i vecka 12 och det började med en liten blödning, mindre än mens, men ingen som helst smärta! :(
 
Sv: liten blödning

Med andra barnet fick jag en blödning tidigt i graviditeten, kommer inte ihåg exakt vilken vecka men omkring v 12 tror jag det var. Vi åkte in akut till KK och under tiden vi var där slutade det blöda. De gjorde ett vaginalt ultraljud och allt var bra med fostret.

När min dotter sedan föddes fanns det en stor mörk fläck på fosterhinnorna från denna blödning. Min dotter föddes 9 dagar över tiden helt frisk och perfekt :love: .

Heléne
 
Sv: liten blödning

Jag hade en liten blödning i början av min förra graviditet. Och det var ingen fara...
Det är ganska vanligt att små blodkärl brister och ger en liten blödning.
Hade jag varit i dina skor så hade jag avvaktat lite och sett hur det utvecklat sig. Slutar det blöda så är det nog ingen fara, men fortsätter det så är det kanske ett missfall.
Dock gör man nog ändå inget åt ett så tidigt missfall, OM det nu skulle vara det, för dessa brukar bero på att det är något fel på fostret´(t.ex att det inte är livsdugligt, helt enkelt..).
Så egentligen är det nog bara att vänta och se, oavsett vad skälet till blödningen är.

Lycka till!
 
Sv: liten blödning

Jag tänker också så, att om det är ett MF så är det ett foster det troligast är fel på. Då är ju ett MF bra, även om det kännslomässigt är ledsamt.

Min blödning är inget färskt rött blod, utan mer som två dagar innan mens. Väldigt tunt och lite brunaktigt, mer som en lätt färgad flytning, förstår ni :crazy: ? Det rinner knappt ut heller inte ens när jag går på toa, bara en liten droppe.

Men det kan ju vara början på något.

Tack alla ni som lämnat egna erfarenheter, man behöver läsa sådant!!
 
Sv: liten blödning

jag hade sådana "blödningar" först i tre veckor mellan v.3-6. Sedan fick jag en till liten i v.11, ringde mvc och de sa att det var ingen fara....
Så det är nog normalt... men oroar du dig så ring sjukvårdsupplysningen eller ring mvc direkt på måndag!
 
Sv: liten blödning

Tokmaja skrev:
jag hade sådana "blödningar" först i tre veckor mellan v.3-6. Sedan fick jag en till liten i v.11, ringde mvc och de sa att det var ingen fara....
Så det är nog normalt... men oroar du dig så ring sjukvårdsupplysningen eller ring mvc direkt på måndag!

Jag har kommit på att en brunaktigflytning är en mer korrekt term. Den började som sagt i fredags, fick dock aldrig ont i magen. Igår (Lördag) ringde jag sjukvårdsupplysningen och pratade med en jättegullig sjuksköterska, hon tyckte jag kunde avvakta tills det börjar göra ont eller att det börjar blöda mer.

I dag söndag så har det slutat. Det blev inte mer och det började aldrig göra ont. Tycker du(ni) att jag ska ringa MVC när de öppnar imorgon måndag ändå?

Jag har ju inte berättat om min graviditet för någon ännu (mer är ni och sambo), sedan har ju sambo läkare i familjen då kan man panikfråga dem om man oroar sig.
 
Sv: liten blödning

Har det inte blivit mer än så, så är det nog inget att oroa sig alls för.
JAG hade inte kontaktat mvc för det i alla fall. Skulle det bli mer så hamnar det dock i annat läge.

Lycka till!
 
Sv: liten blödning

hej!
Jag tycker att du ska prata med MVC på måndag så att du slipper oroa dig.
 
Sv: liten blödning

En brunaktig flytning tyder på att det är gammalt blod. Det är vanligt med det i början av graviditeten, det kan spricka några små blodkärl när allt ska vidgas därinne. Jag hade brunaktiga flytningar mellan v.5-v.8 utan att det var några problem med barnen (på vul v. 8 visade det sig att det var tvillingar). Jag tror inte alls att du behöver oroa dig. Börjar det komma färskt (ljusrött/rött) blod som ökar i kvantitet är det antagligen ett mf på gång men även där vet jag gravida dom har haft rena störtbllödningar och ändå klarat barnet. Lycka till med fortsättningen av din graviditet!
 
Sv: liten blödning

Sar skrev:
Jag hade brunaktiga flytningar mellan v.5-v.8 utan att det var några problem med barnen (på vul v. 8 visade det sig att det var tvillingar).

*ojoj*, ska ni ha tvillingar :eek: :bump: !!
 
Sv: liten blödning

Jag ser att du bor i Göteborg...så jag hoppas det finns någon vettig person som kan svara på dina frågor, för här verkar dom inte riktigt klok i huvudet. Min kompis ska ha barn, en dag fick hon blödningar/flytningar, ganska mycket. När hon ringde fick hon bara till svar: Det är missfall, inget att göra åt. Men jag vill komma upp sa hon, -Vi kan inte göra något sa dom, gå och lägg dig och vila :confused: Flytningarna sa dom var fostervatten......Hon var helt förstörd och började ställa in sig på att hon skulle tappa barnet...Nästa dag fick hon komma upp efter mycket tjat...och inte tusan var det missfall inte. Närå, hon hade ett sår på moderkakan som blödde....flytningarna var bara vanligt sekret. Detta hade dom kunnat kolla dagen före OM dom bara låtit henne åka in...Detta hade sparat henne mycket ångest och tårar. Jag ger inte ett ruttet skit för sjukvården i Göteborg. Detta hände under påskhelgen, så hon antog att dom hade fullt upp. Hon var ju lixom inte döende. Detta sa hon när hon kom dit. Jag kan förstå ni haft fullt upp nu under storhelgen, så det var väl därför jag inte fick komma in..menar att: jag är ju trots allt inte döende. NÄ SA DOM..vi har nästan inte haft något att göra nu under påslken. Varför i hela friden inte låta henne bara kommit upp..Skit samma om dom inte kunnat göra något, men hennes psyke hade ju mått lite bättre istället för att våndas en hel natt och bara vänta...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 335
Senast: Viva
·
Hundhälsa För 2 dagar sen började vår Staffe Iris att skaka och så småningom även hässja kraftigt. Vi avvaktade nån timme men beslöt snart att åka...
Svar
7
· Visningar
1 365
Senast: Rugge
·
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
74 201
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Jag lägger tråden här istället för på Allmänt då jag misstänker att fler som gjort hssg läser i denna kategori. Moderator får flytta den...
Svar
4
· Visningar
1 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp