Liten eller stor sadel?

Bukefalos 30 år!

Grunka

Trådstartare
Hej!

Jag har ett dilemma, jag har en D-ponny som har relativt kort rygg. Eller det är snarare en vän till mig som tycker det.

Hon hävdar att jag skulle ha behövt köpa en ny sadel då de sadlar jag har nu (17") är för stora för hennes rygg. Men jag anser inte alls detta då sadlarna inte ligger på de sista revbenen, möjligtvis på gränsen men det ser inte heller ut att vara för stor.

Jag är av den uppfattning att även om sadeln kan vara "på gränsen" så är det bättre att rida i en större sadel än att rida i en för liten sadel där man måste "baksitta" sadeln... Då hamnar ju trycket baktill än att det fördelas som i en större sadel.

Vi ska förhoppningsvis få upp en sadelprovare hit (bor i norra Sveriges inland), men det vet jag inte när det blir.

Vill gärna ha svar från någon med vetenskaplig kunskap (massörer, equiterapi, sadelutprovare etc) om hur det verkligen ligger till!

Sv: Liten eller stor sadel?

Självklart ska inte sadlar vara för långa men de måste ju passa ryttaren lika mycket som den måste passa hästen för annars blir det ju inte bra. En 17" sadel kan ju vara både lång och kort helt beroende på märke och du har helt rätt i att en sadel aldrig får baksittas. Det finns ju hästar med kort sadelläge som behöver 17" sadlar och visst kan man behöva leta lite men de sadlarna finns. Min häst har ett sadelläge på 35-36 cm och jag behöver en 17,5" sadel men det gick att ordna det också.
Har du mätt hur långt sadelläge din häst har? Har du mätt sadeln?
Du får gärna lägga in en bild ifrån sidan på sadlad häst, en närbild där man ser hela hästen så är det enklare att hjälpa dig.

Sv: Liten eller stor sadel?

Självklart ska inte sadlar vara för långa men de måste ju passa ryttaren lika mycket som den måste passa hästen för annars blir det ju inte bra. En 17" sadel kan ju vara både lång och kort helt beroende på märke och du har helt rätt i att en sadel aldrig får baksittas. Det finns ju hästar med kort sadelläge som behöver 17" sadlar och visst kan man behöva leta lite men de sadlarna finns. Min häst har ett sadelläge på 35-36 cm och jag behöver en 17,5" sadel men det gick att ordna det också.
Har du mätt hur långt sadelläge din häst har? Har du mätt sadeln?
Du får gärna lägga in en bild ifrån sidan på sadlad häst, en närbild där man ser hela hästen så är det enklare att hjälpa dig.

Jag har inte mätat sadelläget, men jag kan göra det ikväll!

Liknande trådar

• Totaldissad sadel
  • Dressyr sadel colbert brothers Flo
  • Får ONT i vanliga bomsadlar
  • Sadel för långa ben

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat