Liten fundering om lindor..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sandra S
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 3 286
S

Sandra S

Hej!
Jag har en liten fundering om lindor och hästens ben. Brukar linda med fleecelindor då jag tränar dressyr, annars skydd.
Provade igår att linda min egen arm med elastisk linda, fleecelinda och acryllinda, alla utan padd (anv. dock aldrig elastisk linda på hästen utan padd..). Kom fram till att min hand blev väldigt röd blå med elastisk linda (alltså dålig blodgenomströmning), mittemellan med fleece och nästan ingen skilldnad med acryllinda eller utan. Provade även benskydd, vilka var betydligt bekvämare, med resårknäppning.
Men nu till saken, kan man verkligen jämföra hästens ben med ens arm?:confused: Jag menar, om man provar att trycka runt vår arm så har ju vi mer "kött" än vad hästen har på sina ben, är det därför jag upplever "dålig blodgenomströmning" med linda på, eller upplever hästen också det så?
Jag vet, väldigt "lustig" fundering, men de kan ju vara värt att fråga :p

Sv: Liten fundering om lindor..

nej, det kan man inte eftersom att det inte sitter speciellt mycket muskler på hästens ben där man lindar.. lindar du på din armmuskel är det som att linda på hästens överarm eller lår.. för att du ska känna samma sak som hästen bör du alltså enbart linda över fot/handleden och någon dm upp mot knä/armbåge..

och jag brukar ofta linda handlederna, det är medgaskönt med stöd..

Okey, det var ungefär så jag också tänkte. Precis som du säger så har ju inte hästen så mkt annat än senan, leder, hud och ben över benet, medans vi har mkt mer "mjukt", dvs muskler m.m.. Men det var en liten kul fundering bara. Tack för svar! :d
NI ANDRA SOM LÄSER DETTA, SVARA GÄRNA HUR NI ANSER ATT DET ÄR, VAD NI TYCKER!

Jag säger bara ANVÄND ALDRIG ELASTISK linda utan padd. bara för att då sitter det för hårt och hästen får till slut svårt att röra sig och mycket varma ben. runt en arm också det vet jag faktiskt inte om det funkar att känna en häst är ju uppbyggd på ett annat sätt. men man tycker ju att det skulle kunna gå men jag tror inte det. skydd anser jag vara bäst

Rätt som du säger med hårdheten på benen och mjukheten på armen...
Det gäller att linda lagon hårt med alla typer av lindor, när jag gick hästhållning på gymn. fick vi lära oss att man skulle få ner ca 2 fingrar mellan lindan och benet för att blodcirkulationen ska fungera.
Vill oxå säga att vi lindade hästarna varje gång vi red dressyr (nästan varje vardag) vid hoppning och uteritt använde vi naturligtvis skydd.
Tycker att elastiska/acryl lindor är snyggast men fleece går snabbare och lättare att linda med, och att skydd är fulast! (tycker jag)

Mvh Emma

Bumbiiii skrev:
Jag säger bara ANVÄND ALDRIG ELASTISK linda utan padd. bara för att då sitter det för hårt och hästen får till slut svårt att röra sig och mycket varma ben. runt en arm också det vet jag faktiskt inte om det funkar att känna en häst är ju uppbyggd på ett annat sätt. men man tycker ju att det skulle kunna gå men jag tror inte det. skydd anser jag vara bäst

Jag håller faktiskt med dig. Dessutom har en elastisk linda utan pad en förmåga att ge brännsår.

Tyvärr går många travare med elastiska lindor (utan pad) under sina skydd.

//Lillan

Endel travmänniskor allså, vad ska man säga?

Lillan_tuff skrev:
Jag håller faktiskt med dig. Dessutom har en elastisk linda utan pad en förmåga att ge brännsår.

Tyvärr går många travare med elastiska lindor (utan pad) under sina skydd.

//Lillan

men ursäkta... det är faktiskt såhär att travhästarna har sina lindor på i ca 10 min under loppet och det för att dom inte ska få skav av skydden eller för att dom slår igenom skydden! det är lite skillnad från er ridfolk som dels inte kan linda benen rätt och sen att ni harvar runt i ett ridhus i över en timma med dem på, det är LIIIITE skillnad!!!!!

EmmaJo skrev:
Endel travmänniskor allså, vad ska man säga?

får jag fråga på vilket underliget sätt du anser dig vara bättre än en travmänniska?? jag tycker fanimej att travhästarna blir bättre skötta och mår betydligt bättre än ridhästar för att det är så mycket ridfolk som inte kan nått alls om hästar så allt blir helt galet!! usch.... har du föresten en aning om varför travhästarna har sina lindor utan paddar???????? om du hade det så skulle du aldrig uttala dig, se till å vara lite mer påläst nästa gång:crazy:

jag var lite skeptiskt till att rida med fleece lindor eftersom jag tyckte att de var med gjorda för bruk i stallet. Men jag måste få erkänna att jag för första gången använde ett par elastiska/fleece (hälften elastik hälften fleece) lindor där man inte behöver padd som jag fick av min kära mormor. Och min lilla polles ben kändes mycket bättre efteråt än när jag har ridit med elastisk linda med padd.....

GinTonic skrev:
jag var lite skeptiskt till att rida med fleece lindor eftersom jag tyckte att de var med gjorda för bruk i stallet. Men jag måste få erkänna att jag för första gången använde ett par elastiska/fleece (hälften elastik hälften fleece) lindor där man inte behöver padd som jag fick av min kära mormor. Och min lilla polles ben kändes mycket bättre efteråt än när jag har ridit med elastisk linda med padd.....

Tyvärr måste jag såga med kommentaren att jag anser fleece lindor med elastiskt hälft ändå ska ha padd. Jag vet att de säljs som "allt i ett, nu behöver du inte padd", men syftet med padden är ju att fördela trycket jämt, och det gör du inte när du lindar utan, det blir skarvar och ojämt tryck hur du än gör.

Gör bara inte som jag när jag var 6 år och skulle linda för första gången, lindade elastiska lindor jämnt och fint UTAN paddar, vilken jä--a fart det blev när mitt russ började tycka det var obehagligt... Behöver väl inte ens förklara att jag åkte av...

Är idag en förespråkare av s.k. bandagetter, lätta och smidiga, inte mycket stöd men mot slag osv är dom kanon.

lucillehornline skrev:
får jag fråga på vilket underliget sätt du anser dig vara bättre än en travmänniska?? jag tycker fanimej att travhästarna blir bättre skötta och mår betydligt bättre än ridhästar för att det är så mycket ridfolk som inte kan nått alls om hästar så allt blir helt galet!! usch.... har du föresten en aning om varför travhästarna har sina lindor utan paddar???????? om du hade det så skulle du aldrig uttala dig, se till å vara lite mer påläst nästa gång:crazy:
Ja, vad säger man :smirk: man får ju verkligen inte nån bra bild av travmänniskor såsom du uttrycker dig :devil: om du nu är travmänníska vill säga....

lucillehornline skrev:
men ursäkta... det är faktiskt såhär att travhästarna har sina lindor på i ca 10 min under loppet och det för att dom inte ska få skav av skydden eller för att dom slår igenom skydden! det är lite skillnad från er ridfolk som dels inte kan linda benen rätt och sen att ni harvar runt i ett ridhus i över en timma med dem på, det är LIIIITE skillnad!!!!!

jag tkr du ska tagga ner ! ;)

Ser att jag väcker kännslor bland er...

jag menade aldrig något om att ridfolk på något sätt är bättre än travmänniskor,
Tycker det är konstigt att man ska linda med en elastisk linda utan padd, men om ni vet det så berätta gärna. Jag vill alltid lära mig mer!

lucillehornline skrev:

Men nu är det väl så att hästen är väl klar en bra stund innan loppet oxå? eller tar hästsköttaren och lindar på efter uppvärmningen? sen tar det väl ett tag och få av utrustningen efter ett lopp? eller tar hästsköttaren och lindar av hästen precis efter loppet oxå?
Låt oss leka med tanken att det är som jag säger det betyder att hästen har på sig lindorna UTAN padd i ca.45 min på en tråkig rundbanna i samma varv...? En ridhäst ca 1timma med padd i ett ridhus (många önskar iaf att de hade ett att tillgå) med ett varierat arbete i båda varv...
Jag skulle hellre vilja vara en ridhäst än en travhäst om situationen ser ut som ovan.

Det här med att ridfolk inte kan linda så finns det säkert sånna exempel. Men jag tror att de flesta har läst någon form av litteratur som tar upp ämnet tex. Mats Mellbergs bok "Hästhållning i praktiken".
Låt mig citera:
"Det säger sig självt att påfrestningen och kravet på bandaget är betydligt större i ett travlopp, steeplechase eller fälttävlans uthållighetsprov"

"Man får aldrig använda en elastisk linda på ett ben utan padd"

Nu är ju inte Mats Mellberg en gud som alla måste lyda, men han har en poäng i det han säger.

EmmaJo skrev:
Ser att jag väcker kännslor bland er...

jag menade aldrig något om att ridfolk på något sätt är bättre än travmänniskor,
Tycker det är konstigt att man ska linda med en elastisk linda utan padd, men om ni vet det så berätta gärna. Jag vill alltid lära mig mer!

alltså man lindar benen på hästarna under skydden för att de ska få stöd, skydda mot hårda slag eller skydda mot skav. och då är det så att en padd får inte plats under gamascherna, det blir för klumpgt å då sitter inte skyddet som det skall. kan då snurra, låssna eller halka ner. och det vill man inte 200m kvar av loppet om hästen har chans å vinna - det stör ofta hästan till galopp. sen så gör det inget att man har lindorna utan paddarna för att dom sitter en sån kort stund.. sen om man bara lindar utan gamascher så har man en tjock stöttålig padd under som skall ta emot ev slag.

Liknande trådar

N
Hästvård Jag lindar min häst väldigt ofta, nästan varje gång jag rider. Oftast bara med fleecelinder eftersom jag gillar dom bäst men ibland... 2 3
Svar
44
· Visningar
6 901
Senast: Madick
·
L
Utrustning Är lite nyfiken på vad du använder? Om benskydd, vad för några? Om Benlindor, elastiska eller fleece (eller om det finns något mer?)...
Svar
18
· Visningar
1 766
Senast: loveratte
·
Utrustning har köpt ett par sådana där fleece/acryl-lindor från hööks och de är som de står 3,5 meter långa. dock är fleecen jättekort enligt mig...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: alice
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 341
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka