Liten fundering om lindor..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sandra S
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 3 286
Sv: Liten fundering om lindor..

Reykur skrev:
Köper hästarna för att leka med? hmm.. ja ok att det förekommer, men inte i den utsträckning du påstår. jag tycker jag sett mycket mer i ridhästvärlden människor som verkligen bryr sig om sina hästar, och inte bara ser till att de är penningmaskiner.
men det var inte min fråga, min fråga var hur du annser att ridhästmänniskor lindar benen fel, vilket du tidigare påstog
jag vet att det finns väldigt kompetenta ridmänniskor åxå, men saken var den att någon påstod att travmänniskor inte hade någon aning om hur man lindade benen för att vi inte har paddar under bandagen under gamscherna i tävling - men det skall vara så!
och självklart finns det ju ridmänniskor som verkligen bryr sig om sin häst och tar hand om den på bästa sätt, annars hade det ju inte funnits så pass många fina ridhästar som det finns...

Senast ändrad:

öh...handalde inte den här tråden om lindor?
skapa en egen tråd om ni vill tjafsa travhäst vs ridhäst!

hästsko skrev:
klart att han har en poäng i det han säger, han grundar det ju på erfarenheter. men vissa saker kan man faktiskt göra på sitt eget sätt utan att det behöver skada hästen...

aysha skrev:
öh...handalde inte den här tråden om lindor?
skapa en egen tråd om ni vill tjafsa travhäst vs ridhäst!

Ja, jag är själv oxå trött på diskussionen. Då lucillehornline drar upp ovesentliga saker... som jag tänkte att jag kunnde försöka förklara eller säga att min åsikt inte är den samma.

lucillehornline skrev:
jag menar att man utsätte inte en värdefull häst för ngt som kan skada den! de borde ju du förstå..

Jag har arbetat i samma stall som en landslagsryttare i dressyr och vet mycket väl att man gör vad som hellst för att "skydda" sina hästar både på gott och ont...

lucillehornline skrev:
ursäkta, jag pengakåt???

vet du föresten vad min häst kostat mig?? totalt ca 800 000kr och hon har sprungit in 250 000, så jag skulle inte kalla det pengakåt!!!!! kankse kåt på att förlora pengar på något jag älskar att hålla på med isåfall!!!!

Läs det du skrev.
Varför köper du en så dyr häst om du inte är intresserad av att vinna pengar? La du ut 800 000:- enbart för att du gillade hästen så mycket?
En topp åring kan du får för 1 mille i sverige och jag vet ungefär vilka som har råd att lägga ut den summan på en häst som inte gjort något knappt hanterad... Det är inte en vanlig svensson iaf...

lucillehornline skrev:
. en travhästskötare = den som sköter hästen, tar hand om sina 10 hästar för att den älskar dom - h*n tjänar väl inga pengar på att hästens ägare skulle bli rik på den???

Det är ju ägaren som betalar hästskötaren för att H*n utför ett jobb. Så är det ju överallt. Skulle inte ägaren betala ut lön har h*n inte heller kompetent personal om någon överhuvudtaget.
Självklart arbetar man med hästar pga kärleken till den.

"eller så slaktas dom - vilket jag tycker i vissa fall är ännubättre!!!! "

Påminn mig om att jag inte vill vara travhäst i mitt nästa liv - vilket isåfall förmodligen kommer bli kort;)

Centaur skrev:
Du får ju sätta det på BENEN iaf, om du nu inte kryper omkring på alla fyra.... :p

Haha, ja vet..:p Joo du vet, ja e fyrbent ;) :rofl:

Kan inte tråden återgå till det den var till för från början?

Qyenn97 skrev:
"eller så slaktas dom - vilket jag tycker i vissa fall är ännubättre!!!! "

Påminn mig om att jag inte vill vara travhäst i mitt nästa liv - vilket isåfall förmodligen kommer bli kort;)

det ja menade var att jag tycker att det är bättre att dom slaktas än flyttas runt hos flera människor, och om dom inte håller för att bli ridna så e det väl bättre att dom får avsluta sina dagar än att bara bli bortglömd i en hage???

EmmaJo skrev:
Läs det du skrev.
Varför köper du en så dyr häst om du inte är intresserad av att vinna pengar? La du ut 800 000:- enbart för att du gillade hästen så mycket?
En topp åring kan du får för 1 mille i sverige och jag vet ungefär vilka som har råd att lägga ut den summan på en häst som inte gjort något knappt hanterad... Det är inte en vanlig svensson iaf...
saken är den att jag köpte min häst för 300 000 för att ha en bra grund häst att starta min karrär med - du komer inte så långt med en häst utan förutsättningar. vill du ha en bra häst med bra kapacitet och förutsättningar så kommer dom upp i dem prisklasserna. sen var hon billig jämfört med mååång andra hästar!!
men sen är det ju så att det är att hålla hästen som kostar - det är inte gratis att hålla hästen efter att du köpt den!

jag tycker åxå att vi skiter i det jag å emmajo håller på snackar om nu och återgår till lindorna... detta leder ingen vart och har egentligen ingenting med tråden att göra!! :D

lucillehornline skrev:
men ursäkta... det är faktiskt såhär att travhästarna har sina lindor på i ca 10 min under loppet och det för att dom inte ska få skav av skydden eller för att dom slår igenom skydden! det är lite skillnad från er ridfolk som dels inte kan linda benen rätt och sen att ni harvar runt i ett ridhus i över en timma med dem på, det är LIIIITE skillnad!!!!!

Ja ja jag har inte sagt nåt om det. Jag står själv med en travare och den jag red tidigare fick gå med lindorna under sina skydd. Just på grund av att hon slog upp sig annars. Jag tycker bara att det inte är det bästa sättet att linda sin häst.

Och att ta upp en diskution travfolk vs ridfolk är dumt. Vi har att lära av varandra...

//Lillan

Liknande trådar

N
Hästvård Jag lindar min häst väldigt ofta, nästan varje gång jag rider. Oftast bara med fleecelinder eftersom jag gillar dom bäst men ibland... 2 3
Svar
44
· Visningar
6 901
Senast: Madick
·
L
Utrustning Är lite nyfiken på vad du använder? Om benskydd, vad för några? Om Benlindor, elastiska eller fleece (eller om det finns något mer?)...
Svar
18
· Visningar
1 766
Senast: loveratte
·
Utrustning har köpt ett par sådana där fleece/acryl-lindor från hööks och de är som de står 3,5 meter långa. dock är fleecen jättekort enligt mig...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: alice
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 342
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka