Liten hovspricka..

Gabriol

Trådstartare
Pållen har fått en liten hovspricka på ena bakbenet.

Den är inte särsklit stor, bara så att man precis kan se att där är en lite rand men den går långt upp.

Han har inte ont där, haltar inte och är inte varm.

Är det något att oroa sej för?
Vad kan jag göra så att det inte ska bli värre?
 
Hur är sprickan? Är den vågrät eller lodrät? Om den är vågrät behöver du inte oroa dig. Om den är lodrät får du passa så att den inte blir större, men om den inte blir större behöver du nog inte oroa dig. Hovarna spricker på grund av brist på fuktighet, så om jag var du skulle jag stoppa ner hans hovar i vattenhinkar alternativt lindat in dom i våta trasor så att han får stå med hovarna i blöt en stund varje dag.
Var inte orolig! :)
 
om sprickan går uppåt så kan du stoppa den genon att ta en fil och göra en repa vågrätt längs upp vid srickan. Svårt att förklara hoppas du fattar :d
 
Eftersom hästen inte har ont, inte haltar eller är varm (och inte heller blöder, förutsätter jag...) så behöver du inte känna någon större panik.
Däremot bör du be din hovslagre titta lite extra noga på den vid nästa tillfälle. :)
 
min häst har en spricka fram. bara som ett sreck men nu när han blivit barfotahäst fläks hornet bort i nederkanten pga sprickan. Jag fick också rådet att fila ett jack horisontellt precis där sprickan slutar och kan efter 1,5 månad konstatera att sprickan inte blivit en millimeter längre så detta kan jag rekommendera, har dock bara provat på en häst. Ett extra plus är ju att man har koll på om sprickan växer.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 059
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Jag rider en appaloosa-korsning på 7 år, valack, import från Spanien. Bor på västkusten där det varit väldigt varmt ett tag och han...
Svar
7
· Visningar
1 215
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
891
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp