Liten markering häst

kaninälskare

Trådstartare
Hej! Ska försöka vara kortfattad.
Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5 år. Vet rek att rida på som vanligt. Regelbundet kollad av vet varje år sedan dess, kroppen genomgången osv.
I höstas vart hon halt. Vet fick då ultraljud och såg att det blivit en kronisk knäledsinflammation och ville inte ens behandla. Hon tyckte det var för trasigt. Jag valde att ge henne en sommar (vart ohalt i skritt efter metacam). Såg helt otalt ut i hagen. Sprang som aldrig förr och såg själv ingenting .
Tog ut en annan vet för ett sista utlåtande för att vara säker. Hon var då ohalt i trav rakt fram, men 2 grader halt i det benet i longering samt efter böjprov. Hon var också väldigt gullig i knäet, inte alls konstigt.
Hon behandlades med kortison. Återbesök 3 v senare, efter vila och sedan promenader.
Hon var då ohalt både på volt och efter böj. Vet tyckte att man ser en mini markering om man vet om problemet som varit, men absolut inte halt och att markeringen nog alltid kommer finnas.
Nu efter 2 månader av skritt så travar vi även. Gjorde ännu en vet check för 2v sen och ohalt på allt, med samma kommentar om markering. Rekommenderad med mycket skritt jobb och stärka upp just bakknät.

Jag vet att såklart ett nytt utlåtande om hästens prognos är det allra visaste. Nuvarande vet rekommenderar att köra på,försitkigt såklart.
Jag har aldrig varit med om att hästen " kanske alltid kommer ha en liten markering". Stirrar mig blind på när hon rids och på videos. Absolut inte halt. Men jag som vet, ser en liten markering. Kan sådant förbättras med rätt muskulatur? Det kanske behövs ytterligare en behandling? Vi behandlade ju bara en gång, men en så pass stor inflammation borde ju kanske behöva ännu en omgång? Kanske längre fram i igångsättningen?
Detta är ingen häst som skulle trivas med ett liv som skogsmulle eller sällskapshäst kan tilläggas.
 
Rent generellt så blir ju aldrig artros bra finns den kan bara bli sämre. Att röra och använda leden är det bästa så länge det går. Men det kommer att komma inflammationer då och då, det bara är så det är med artros.
Det mest troliga är att hästen nu är så bra som den kan bli. Eftersom som den har en typ av markering så känner den av det men det är hanterbart så att säga.
Artros kan också påverkas av vädret. Kallt och fuktigt kan förvärra och varmt och tort förbättra.
Tro mig jag har själv artros i ett finger efter skada. Det går lite i vågor om det gör ont och hur mycket det går att använda fingret. Tänker jag efter så känner jag alltid av det. Men det är ändå inte värre än att jag helt kan ignorera det. Vilket jag gör nittionio procent av tiden.
 
Rent generellt så blir ju aldrig artros bra finns den kan bara bli sämre. Att röra och använda leden är det bästa så länge det går. Men det kommer att komma inflammationer då och då, det bara är så det är med artros.
Det mest troliga är att hästen nu är så bra som den kan bli. Eftersom som den har en typ av markering så känner den av det men det är hanterbart så att säga.
Artros kan också påverkas av vädret. Kallt och fuktigt kan förvärra och varmt och tort förbättra.
Tro mig jag har själv artros i ett finger efter skada. Det går lite i vågor om det gör ont och hur mycket det går att använda fingret. Tänker jag efter så känner jag alltid av det. Men det är ändå inte värre än att jag helt kan ignorera det. Vilket jag gör nittionio procent av tiden.
Tack för svar! Ja vi märkte tydligt nu under igångsättningen så hade hon stått med ett lite tunt täcke, kom in kall och det syntes i det onda benet!
VI ska testa rida igång henne och hålla det på en jämn nivå och se så det håller sig bra. Tråkigt med bakslag men man måste ju se.
 
Jag har inte riktigt samma historia med min, men kort sagt kan man säga att hon har haft inflammation i ett bakknä ett par gånger som behandlades med kortison och blev bra. Men när det kom tillbaka gjordes en artroskopi, man rensade upp lite och efter uppföljande behandlingar och lång vila var hon ohalt. Även hon var som sagt ohalt enligt veterinären, men man kunde se en liten asymmetri (var gränsen mellan hälta och asymmetri går vet jag inte - jag lyssnar bara på veterinären). Jag har nu jobbat med en legitimerad sjukgymnast för häst för att just stärka upp knät och det har synts tydlig skillnad och blivit bättre (men vi är inte i mål igen utan fortsätter kontinuerligt jobba med detta). Så ja, muskler kan säkert hjälpa och för min del är det en stor hjälp med sjukgymnasten (hade dock inte litat på någon equiterapeut som kan ha vilken utbildning som helst), har även fått tex kinesotejp av henne.

Min veterinär har även sagt att vi får se om knät kommer behöva behandlas någon gång igen i framtiden, det är tydligen inte ovanligt när det kommer till just bakknän. Hon hade en häst som de fick behandla var sjätte månad, vilket var långt ifrån optimalt men det var inte mycket att göra något åt. Och när det inte funkar längre så funkar det inte längre…
 
Min ena har lite historik med sina bakknän men är röntgad ua. Det som dock är väldigt tydligt är att han blir sämre av vila. Han behandlades i slutet av sommaren, vilade rätt mycket i samband med det och sattes igång mycket försiktigt. Var ren på bp efter behandling först men sen sämre efter igångsättning. I samråd med veterinären satte jag igång honom mer på metacam först och nu efter två månader gjorde vi ny koll. Ren på bp! Så för hans bakknän ska hållas i skick behöver han vara i arbete. Nu jobbar jag honom varannan dag så att han alltid får ordentlig återhämtning och att lederna får vila mellan belastningen.

Det kan även vara så att din häst kan fungera utmärkt om den behandlas regelbundet. Fungerar inte för alltid, men garanterat ett antal år. Det bästa är att ha en bra veterinär som du kan ha bra kommunikation med om din häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 625
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
411
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 236
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 518
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp