Liten ryttare och stor häst *bildtråd*

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Jag och min medryttarhäst är verkligen "liten och stor" tillsammans haha.

Jag är bara ca. 160 cm lång (med väldigt korta ben!) och min medryttarhäst är ca. 165 cm i mankhöjd, vilket gör att ja...Det ser roligt ut :p

Finns det några fler där ute som är "små" och har stora hästar?
Hur stor är du och din häst?
Hur tycker du att det fungerar i ridning och hantering?
Glöm nu inte; In med bilder också :D

Och bara för att illustrera hur det ser ut:
954857_358609427595729_456082049_n.jpg
 
Sv: Liten ryttare och stor häst *bildtråd*

Jag tycker inte att du ser så liten ut :)

Det här är min 2-åriga dotter Mathilde på en av mina ponnyer (145 cm mkh) :
1069192_10152016207921102_953621425_n.jpg


Här borstar hon en av mina andra ponnyer (143 cm mkh) :
181490_10151862214151102_1259869958_n.jpg


Mathilde kan leda ponnyerna i princip själv. Åtminstone den gula av dessa. När hon går med den bruna håller vi i grimskaftet båda två. Unghingsten. inte med på bild, får hon inte hantera hur som helst.
Hon får hålla tillgodo med dessa ponnyer, som egentligen är för stora för henne, tills jag vet om hon är intresserad på riktigt. Hon älskar hästarna (och alla andra djur i hela världen) så jag har hopp om det :p Den gula är min halvpensionär och världens mest stabila individ. Förutom storleken så är hon perfekt för unga fröken :D
 
Sv: Liten ryttare och stor häst *bildtråd*

:heart Åh, skruttan! Ser ut att bli en redig ryttare om några år!

Fast borde hon inte ha hjälm när hon hanterar hästarna från marken? Även om hästarna är stabila så händer en olycka så himla lätt och jag blir alldeles nervös när jag ser det ömtåliga lilla huvudet så nära stora hästhovar! (Förlåt för OT!)

TS: Tycker inte att det ser heltokigt ut alls! Väldigt normalt, snarare.
 
Sv: Liten ryttare och stor häst *bildtråd*

Oj vad tiden går fort och vad söt hon ser ut på ponnyn :)
 
Sv: Liten ryttare och stor häst *bildtråd*

Ser inte så komstigt ut :)

Jag är 162cm och min förra häst var 174cm




Han var riden av män hela sitt liv och mycket på graman, var elva när jag köpte honom. Var stark och kunde vara ganska tungriden, tog tid för mig att rida igenom honom. Men han var väldigt snäll.
Men visst föredrar jag mindre hästar där benen hamnar på rätt ställe sas.
 
Sv: Liten ryttare och stor häst *bildtråd*

Men du ser ju alldeles normal ut? 5 cm större häst är ju ingenting?
 
Sv: Liten ryttare och stor häst *bildtråd*

Jag tycker inte alls att det där ser konstigt ut, trots att jag är 164 cm och rider d-ponny...;) Du ser väl helt lagom ut?
 
Sv: Liten ryttare och stor häst *bildtråd*

Håller med de andra som har svarat... Mina hästar är 12 och 15 cm högre över manken än vad jag är lång... Jag är 151 och grabbarna är 163 o 166cm... Lite jobbigt att bprsta högst upp på breda rumpor och står på pall när jag tvättar dem men ridningen funkar finfint ändå!"
 
Sv: Liten ryttare och stor häst *bildtråd*

Visst har tiden bara svischat förbi! Hon är ju stora tjejen nu. (Säger hon själv åtminstone :p )
 
Sv: Liten ryttare och stor häst *bildtråd*

:heart Åh, skruttan! Ser ut att bli en redig ryttare om några år!

Fast borde hon inte ha hjälm när hon hanterar hästarna från marken? Även om hästarna är stabila så händer en olycka så himla lätt och jag blir alldeles nervös när jag ser det ömtåliga lilla huvudet så nära stora hästhovar! (Förlåt för OT!)

Jo, egentligen vore det bra. Du har så rätt så. Blir det mer "seriöst" stallande och ridande i höst så ska jag försöka leta upp en tillräckligt liten ridhjälm åt henne. Helst ska den inte vara babyrosa eller -blå heller.
 
Sv: Liten ryttare och stor häst *bildtråd*

På vilket sätt ser hon stor ut menar du?O_o

Jag tycker hon ser ut som de flesta storhästryttare, men hon ser inte heller för stor ut för att rida en mindre häst. Så att säga.
 
Sv: Liten ryttare och stor häst *bildtråd*

På vilket sätt ser hon stor ut menar du?O_o

Jag tycker hon ser ut som de flesta storhästryttare, men hon ser inte heller för stor ut för att rida en mindre häst. Så att säga.

Jag menade att hon absolut inte ser liten ut på hästen, inte att hon ser stor ut.
Viss skillnad och därav mitt normal/stor ;)
 
Sv: Liten ryttare och stor häst *bildtråd*

Ser ju helt proportionerligt ut - jag väntade mig en clydesdale...

Jag har ett halvblod på 170 och är 157 själv, inga problem alls. Jag tävlade en annan häst tidigare som var 174, inga problem det heller. Det handlar bara om bålstabilitet, och tydlighet i hjälperna. Man kan inte fuskrida lika mycket som på en nätt liten ponny. ;)

Tips i all vänlighet, släpp ned knäna. Då kommer skänkeln ngt längre bak och du kan inverka enklare. :)
 
Sv: Liten ryttare och stor häst *bildtråd*

Min häst (tre år) är 157-158cm och jag är exakt lika lång själv och jag tycker jag ser lite liten ut :D
img_8188_51e2dff8ddf2b35f21ec4b38.jpg

1363963137341_51e2dfd49606ee0edfc9d165.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Liten ryttare och stor häst *bildtråd*

Nej, det kanske inte ser konstigt ut nu när jag tänker efter ;)

På ridskolan där jag rider brukar jag dock ganska ofta rida C-ponnyer, vilket ser ut såhär:
7798_353616031428402_1443998811_n.jpg

Så i jämförelse med det så är ju min medryttarhäst ganska stor haha

Bäst trivs jag dock på hästar runt 155-160 cm, vilket ser ut såhär:
578194_323628361093836_504981755_n.jpg

Just detta är också min favorithäst på ridskolan, så henne trivs jag ju då extra bra på :D Hon är runt 157-159 cm kan tilläggas.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 302
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2
Svar
20
· Visningar
545
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp