Liten ryttare och stor häst *bildtråd*

Sv: Liten ryttare och stor häst *bildtråd*

KL

Samma ponny, 2 olika barn.
cimg3901_50b237049606ee2e4dd6faa0.jpg

imag1889_5049c3acddf2b37b6f0004f0.jpg

579785_10150980706088352_574178351_12088260_1532153348_n_204001366.jpg

554847_10150980709398352_537398702_n_204001345.jpg
 
Sv: Liten ryttare och stor häst *bildtråd*

Tycker ni ser ytterst lagom stora ut för varandra :)
Däremot borde du länga stiglädrena och träna på att länga ner benen.


*halv kl

Jag är 163 cm (med ganska korta ben), har ännu inte suttit på en häst som jag känt mig för liten på för att kunna rida ordentligt. Största hästarna jag ridit är dock "bara" 173 cm höga. Kan dock tänka mig att det blir svårare om man sitter på en stor OCH tungriden häst, men det beror ju på att den är just tungriden, inte mankhöjden.

165+ cm är dock min smärtgräns för vad som känns okej från marken, det är ju omöjligt att nå ordentligt när hästen är högre än så :eek:
 
Sv: Liten ryttare och stor häst *bildtråd*

Just ja! Jag kan ju bidra till den här tråden! Med en liten modifikation.

"Normalstor ryttare på huge häst!"

Jag red ju lite sporadiskt på en jättefin ardenner som hette Atlas för några år sedan. Han dog tyvärr för några år sedan. Han var väldigt rar. Pigg och arbetsvillig. RIP Underbara Atlas. Jag var 167 cm och vägde ca 64 kilo vid det tillfället.

images
 
Sv: Liten ryttare och stor häst *bildtråd*

Jag är blott 159 och min medryttarhäst är en stor herre på ungefär 176! :) Hanteringsmässigt ser jag inte några större problem om en pall är inblandad när det behövs ;) Rent ridmässigt så trivs jag bra på såväl små ponnysar som en större häst, det kan ju dock vara lite knivigt att hoppa upp på en bjässe precis efter man ridit en mindre ponny, då blir skillnaden påtaglig. Visst har man mer "gratis" när man automatiskt når om hästen och det blir enklare att komma åt den. Men det handlar ju egentligen mer om hästen är bygd, en häst som är lång i kroppen och mer tungriden är mer problematisk när man inte har fördelen att vara lagom lång men är hästen lätt för hjälperna så blir storlekskillnaden inte lika påtaglig.

Finns nog inte en enda bild på mig och hästen, men för sakens skull så bifogar jag en gammal bild på en tidigare medryttarhäst som var 173. Den kunde det dock bli jobbigare att rida ihop, för han var så lång i kroppen.

SDC10758.jpg
 
Sv: Liten ryttare och stor häst *bildtråd*

Jag har sett schabrak i stl "shettis", minns tyvärr inte märket men det kan ha varit Three Horses. På Hööks finns ju iaf "pony" men jag antar att det är såna du har ^^
 
Sv: Liten ryttare och stor häst *bildtråd*

Ojojoj, vilken stor häst!! Det ser dock väldigt härligt ut att sitta där uppe :)



KL

Jag är också av den mindre varianten sett till storleken på min häst (dock inte i närheten av Kosmostanten, men ändå mindre än standardryttaren kanske) :p

Min dam är ca 167cm i mkh och jag är ca 155 cm lång. Förr fick jag ofta kommentarer att jag såg liten ut men jag känner mig ganska lagom.

Ridmässigt har vi haft en del strul och visst hade det varit lättare med längre ben, men allt går om man bara vill! Hanteringsmässigt är det inga problem med min dam, men ett tag red jag en pålle på 175+ och då hade jag svårt att få på sadeln... Som tur finns det många snälla i stallet som kan hjälpa till ;)

ctr1-13_50e7502de087c30a5778ac2f.jpg
 
Sv: Liten ryttare och stor häst *bildtråd*

Jag har sett schabrak i stl "shettis", minns tyvärr inte märket men det kan ha varit Three Horses. På Hööks finns ju iaf "pony" men jag antar att det är såna du har ^^

Det med hjärtan är shettis, övriga ponny. SÅ behöver mindre.
 
Sv: Liten ryttare och stor häst *bildtråd*

*kl*
Min tvååriga dotter (ca 90 cm lång) brukar promenadrida min 23åriga swb-valack (ca 174 cm hög) :love:
DSC_0118.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
Svar
17
· Visningar
532
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp