Re: \"Litet\" sto, hur stor hingst?
Jag instämmer med båda föregående skrivare nästan helt.
Enligt veterinärerna på seminstationen "jag tillhör" så innebär sällan betäckningen några problem, jämför med människor, där ena partern kan vara liten till kroppsväxt och den andra stor, allting anpassa efter rådande situation, fick förfrågan om ett sto på 128 cm och hingsten är 150cm, det var inga problem ansåg båda jag och inblandade veterinärer men stoägaren var rädd och backade. och det respekterar jag.
Fölet är ju inget direkt att skryta med så länge det är i magen, det är först när den kommit ut som den börjar växa och bredda och "bli större än mamman".
MEN - om man känner sig osäker på om hingsten är för stor eller om man tycker att snoppen nu är väldigt grov så fick jag ett kul tips från en seminvet. som kan vara värt att spridas:
precis innan betäckning - alltså när båda sto och hingst är på plats och hingsten fått erektion - var snabb och sätt på en sån där blå simring som barn har runt armarna, så där uppblåsta på två sidor och platt på en, och sätt på hingsten så långt in på snoppen det går med platta sidan mot magen, det hindrar honom från att gå för djupt och göra stoet skada.
Dock! vissa hingstar kan bli irriterade när man grejar med dom och tappa intresset för betäckning, andra kan bli aggresiva och vissa blir en fara för dig i en situation där man måste vara snabb som katten. Används inte på hingstar som betäcker sin första eller andra säsong.
Lycka till!