Litium mot depression?

Hej @Lona och kram på dig!

Jag kan Berätta attt jag fick diagnos(er) efter 5 min (!!!!) en gång (överste överläkaren) och det visade sig att hen hade rätt. (Jag var otroligt skeptisk dock). Hen sa: bipolär, adhd, social fobi, GAD och autistiska drag. (Min reaktion: hahahaha va?!?) Men läkare jag träffat efteråt och utredningarna som sen gjorts har sagt samma sak. (Dock är adhd och bipolär diagnoserna, resten symptom)

Du kan inte relatera till Borderline?

De jag känner med borderline-diagnos har haft typ samma medicinering som mig med bipolär sjukdom, men mer ångestdämpande att ta vid behov. De har även gått 1 års behandling (inte kbt, minns inte vad det heter... Dbt?)... Och blivit väldigt hjälpta där.

Jag har utretts för borderline och även schizofreni, har du fått göra personlighetsstörnings-test öht?

Jag tycker det är viktigt att hitta huvudproblematiken, tex ångest och fobier är ju oftast vad jag förstått SYMPTOM på ngt annat, tex border, bipolär etc.... Så att få behandling mot huvudsjukdomen är a och o.

Hur tänker du om tex bipolär sjukdom då? Eller ADHD? Osv. Osv osv.

Finns det ngt du känner igen dig i bortsett från att du nu är depressiv?

(Sorry allt jidder, spånar bara lite utifrån egna erfarenheter).

För mig blir det inte lithium, utan jag ska byta till Orfiril (liknande ergenyl)... Haft det tidigare men minns inte hur jag mådde då, i journal står det att jag var stabil?! Nåja det lär ju märkas...

Fick förklarat ang lithium att det mest är förebyggande och bör sättas i när patienten är stabil ("normal") alt akut manisk. För mig är det tydligen no-no när jag är... Instabil/depp.

Hoppas du kommer bemötas på ett sätt som känns bättre för dig. Våga ifrågasätta, du har all rätt att vara 100% delaktig i din vård.
 
En liten uppdatering: Jag är hemma igen efter tre veckor på sjukhuset.
Det blev inte lättare av att jag fick träffa ännu en (över)läkare och sedan läkare nr 1 igen, blandat med hennes ST-läkare. Men, borderline-diagnosen tyckte ingen annan heller stämde så den kan vi nog radera.

De har tagit bort Voxra och Abilify och höjt Lamictalen, med eventuell ytterligare höjning av den och Anafranilen. Fick dessutom Theralen och Propavan till kvällen.
Läkare nr 3 tyckte nämligen att jag funkar ju hyfsat på Anafranil och Lamictal i vanliga fall och åt inga jättedoser så det fanns utrymme för att höja.
Det blev ett genombrott när de fick läsa min blogg, i synnerhet så tycker jag att jag äntligen fick bra kontakt med ST-läkaren och upptäckte dessutom att han hade humor ;).
"Min" överläkare tyckte att jag var alldeles för snäll, eftersom jag inte gapade och skrek som de flesta andra var det svårt att ta mig på allvar...? Man tycker ju att de är proffs och skall kunna se igenom en något glättig attityd, i synnerhet när patienten själv - och tidigare journal stödjer det - säger att hen mår urdåligt.
Men men, jag lyckades tydligen göra mig hörd skriftligen i stället, synd bara att det tog flera veckor :crazy:.

Dock är jag rätt missnöjd med att man skickas ut från slutenvården med hälsningen att de inte kan göra mer (men att jag är välkommen tillbaks via akuten) utan det är öppenvårdens sak - och öppenvården hade inte tid på nästan fyra veckor och säger sig heller inte kunna göra så mycket, jag får åka till akuten i så fall. Så nu hänger jag lite i limbo men fick en återbudstid lite tidigare till min vanliga psyktant.
Bara att hoppas på att de fått en läkare till teamet och att vederbörande inte rör runt alltihop igen.
 
Hej @Lona och kram på dig!

Jag kan Berätta attt jag fick diagnos(er) efter 5 min (!!!!) en gång (överste överläkaren) och det visade sig att hen hade rätt. (Jag var otroligt skeptisk dock). Hen sa: bipolär, adhd, social fobi, GAD och autistiska drag. (Min reaktion: hahahaha va?!?) Men läkare jag träffat efteråt och utredningarna som sen gjorts har sagt samma sak. (Dock är adhd och bipolär diagnoserna, resten symptom)

Du kan inte relatera till Borderline?

De jag känner med borderline-diagnos har haft typ samma medicinering som mig med bipolär sjukdom, men mer ångestdämpande att ta vid behov. De har även gått 1 års behandling (inte kbt, minns inte vad det heter... Dbt?)... Och blivit väldigt hjälpta där.

Jag har utretts för borderline och även schizofreni, har du fått göra personlighetsstörnings-test öht?

Jag tycker det är viktigt att hitta huvudproblematiken, tex ångest och fobier är ju oftast vad jag förstått SYMPTOM på ngt annat, tex border, bipolär etc.... Så att få behandling mot huvudsjukdomen är a och o.

Hur tänker du om tex bipolär sjukdom då? Eller ADHD? Osv. Osv osv.

Finns det ngt du känner igen dig i bortsett från att du nu är depressiv?

(Sorry allt jidder, spånar bara lite utifrån egna erfarenheter).

För mig blir det inte lithium, utan jag ska byta till Orfiril (liknande ergenyl)... Haft det tidigare men minns inte hur jag mådde då, i journal står det att jag var stabil?! Nåja det lär ju märkas...

Fick förklarat ang lithium att det mest är förebyggande och bör sättas i när patienten är stabil ("normal") alt akut manisk. För mig är det tydligen no-no när jag är... Instabil/depp.

Hoppas du kommer bemötas på ett sätt som känns bättre för dig. Våga ifrågasätta, du har all rätt att vara 100% delaktig i din vård.
Jag vet faktiskt inte riktigt skillnaden på symtom och diagnos om jag skall vara ärlig :o. Det de brukar rapa upp är i alla fall recidiverande/kronisk depression, drag av ADD och Aspergers, Social fobi, GAD och paranoida tendenser.
När jag läser om olika psykiska sjukdomar så är det mycket som stämmer lite varstans, många diagnoser går ju också i varandra. Men nej, borderline kände jag mig inte särskilt hemma med, däremot när jag tittar i diverse gamla papper så har jag ju en luddig personlighetsstörning, dock inte borderline.

Som jag skrev i inlägget innan så hänger jag just nu i limbo men hoppas att öppenvården kan följa upp det här på ett bra sätt. Men psykiatrin i Göteborg ger jag inte så värst mycket för - frågan är bara om den är bättre någon annanstans?
 
Jag vet faktiskt inte riktigt skillnaden på symtom och diagnos om jag skall vara ärlig :o. Det de brukar rapa upp är i alla fall recidiverande/kronisk depression, drag av ADD och Aspergers, Social fobi, GAD och paranoida tendenser.
När jag läser om olika psykiska sjukdomar så är det mycket som stämmer lite varstans, många diagnoser går ju också i varandra. Men nej, borderline kände jag mig inte särskilt hemma med, däremot när jag tittar i diverse gamla papper så har jag ju en luddig personlighetsstörning, dock inte borderline.

Som jag skrev i inlägget innan så hänger jag just nu i limbo men hoppas att öppenvården kan följa upp det här på ett bra sätt. Men psykiatrin i Göteborg ger jag inte så värst mycket för - frågan är bara om den är bättre någon annanstans?

Så där rörigt är det nog vanligt att det är.

Du äter stämningsstabiliserande och behandlas som en bipolär patient som jag förstår det. Men det pratas inte om bipolaritet? Blir snurrig av alla trådar jag skriver i :o

Ibland är det en massa väntande, speciellt när det ändras och justeras i mediciner...

Känner du pos skillnad av att 'bli av med' abilifyen?
 
Nej, jag har fattat det som att jag inte är bipo utan äter stämningsstabiliserande mot just depression. Annars skulle den depressiva delen av bipo passa in rätt bra men jag är aldrig manisk eller ens hypomanisk.
Har å andra sidan ätit psykosmedicin utan att vara psykotisk heller.
Märker ingen skillnad utan Abilify, inte än i alla fall. Å andra sidan märkte jag ingen skillnad när de satte in den heller...

Det verkar som om höjningen av Lamictalen har hjälpt lite i alla fall, det är en lång väg tillbaks men jag är inte lika uppgiven längre även om jag fortfarande mår dåligt, har svårt att sova och har ångest.
Orkar fortfarande inte vara i stallet mer än någon enstaka gång för att ta en fika vilket känns som ett svek mot de som äger mina medryttarhästar men just nu går det inte, jag har fullt upp med att inte sjunka under ytan nu när jag väl fått näsan över kanten.

Tack för ombry! Kram!
 
Korkad tes, enligt min mening. Jag mådde dåligt fastän jag åt Venlafaxin, som ju också ska vara effektiv men inte togs min depressionsdiagnos bort för det, det är faktiskt inte alltid som antidep hjälper.
Anfranil är Venlafaxin gånger tio ungefär, så viss skillnad.
 
Jag ska kanske också få Litium mot min depression (har återkommande depressioner då jag är bipolär och har även hypomana skov men är oftare deprimerad), är det någon här som haft det och som gått upp i vikt av den? Eller någon som haft den och inte gått upp i vikt? Jag har anorexi också så jag är jätte rädd för att gå upp i vikt av en ny medicin. Vad jag förstått kan man gå upp i vikt både av ökad hunger och av att sköldkörteln påverkas och man får lägre ämnesomsättning. Jag är inte så rädd för ökad hunger för jag vet att jag har stenkoll på vad jag stoppar i mig, det jag oroar mig för är att dra på mig vätska eller att jag får lägre ämnesomsättning och därför går upp av att äta som jag gör nu. Hur lång tid tar det innan man märker av biverkningar som viktuppgång? Börjar det direkt när man börjar äta medicinen så att man kan stoppa det innan det går för långt? Blir sköldkörteln normal igen när man slutar med Litium?

Och till sist, hur lång tid tar det innan man märker resultat om man är deprimerad och börjar med Litium?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 718
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag är missmodig i min depression. Vad har hjälpt er eller vänner till er? Blir man frisk? Det verkar ju återkomma. Är privat psykolog...
2
Svar
29
· Visningar
1 925
Senast: tråkmåns
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
749
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 526
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp