Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Någon här som har erfarenhet av litiumbehandling, speciellt mot djupa återkommande depressioner?
Orkar inte med det här längre helt enkelt, även om jag inte är akut suicidal så hägrar det vid horisonten.
Vad jobbigt du har det
Hur gammal är du, om jag får fråga?
Du skriver att ingen törs rodda riktigt i medicinen och jag kan väl kanske motvilligt instämma för det kan ju få ganska stora konsekvenser för måendet om det inte blir bra. Om den mix du har just nu håller dig uppe någorlunda kanske man inte ska göra några stora ändringar om du inte har en bra läkare med i båten under tiden. Det kan ju bli lite guppigt.
Har du provat ECT?
Vill hålla upp hoppets flagga, för även om du lidit länge av dina sjukdomar så är det ett väldigt stort medicinskt utvecklingsområde och nya landvinningar kommer hela tiden. För 20 år sedan fanns inte de preparat som hjälper dig idag. Vem vet vad som finns runt hörnet?
Återkommande depressioner finns på nära håll i min familj och det jag har sett är att det ofta blir bättre med åren. Dipparna kommer kanske men man lär sig hantera dem. Personerna i min familj jobbar och klarar sina liv, de som har familj har klarat den biten och att ha fritidsintressen, göra resor och annat som räknas till "ett bra liv" vad det nu är. Jag tänker att din sjukdom inte ska få stoppa dig från att våga drömma och på sikt realisera dina drömmar. Du är mer än din depression.
Du är lika festlig som mig, fast mina grannar spionerar inte, däremot så glor alla och ibland vet dom vad jag tänker
Hur mkt lamotrigin/lamictal har du?
Vad jag tror är att sjukvårdens rädsla för att vi ska dra iväg uppåt ibland gör att vi hamnar i sån här sits. Jag uppfattar det som att.... Drar jag iväg neråt, har dom inga problem att ta det lugnt (om det inte är suicidrisk)... Men jäklar anamma om jag blir glad och energisk och tror jag är gudomlig, då tar det trekvart...
Det är oerhört jobbigt att inte ha fast läkare spec om det ska justeras i mediciner...
Nu ska jag säga vad jag tror skulle hjälpa dig... Svag dos av tex concerta el ritalin. Som jag förstår det har du inte ens fått testa?
Du skriver om ADD och AS, hur pass mkt är vardagen påverkad av dessa?
Du är lika festlig som mig, fast mina grannar spionerar inte, däremot så glor alla och ibland vet dom vad jag tänker
Hur mkt lamotrigin/lamictal har du?
Vad jag tror är att sjukvårdens rädsla för att vi ska dra iväg uppåt ibland gör att vi hamnar i sån här sits. Jag uppfattar det som att.... Drar jag iväg neråt, har dom inga problem att ta det lugnt (om det inte är suicidrisk)... Men jäklar anamma om jag blir glad och energisk och tror jag är gudomlig, då tar det trekvart...
Det är oerhört jobbigt att inte ha fast läkare spec om det ska justeras i mediciner...
Nu ska jag säga vad jag tror skulle hjälpa dig... Svag dos av tex concerta el ritalin. Som jag förstår det har du inte ens fått testa?
Du skriver om ADD och AS, hur pass mkt är vardagen påverkad av dessa?
Förstod det som att du tar concerta/ritalin?
Vill du berätta vilken skillnad medicinen gjort för dig?
Läkaren nämnde det som en sista utväg för mig igår på vårat samtal.
Har alla diagnoser man kan ha typså antar den skulle vara för allihopa.
Jag tar 250 mg Lamictal, höjde för några veckor sedan från 200. Jag tycker ju att jag kunde fått 300 mg men det tyckte inte läkaren.
Har tyvärr provat Concerta med psykos som resultat. Min förra psykiatriker vågade inte testa igen då hon uttryckte sig som att jag "knackar på dörren till en psykos" och det är min absolut värsta skräck, att bli psykotisk igen. Aldrig mer!
Det är svårt att veta hur mycket just ADDn och AS påverkar för allt är ju en enda röra men främst är det nog att jag är så förbaskat trögstartad och inte har någon ork (vilket inte blir bättre av depression givetvis) och svårigheter att strukturera mig.
Blev sjukpensionär för snart ett år sedan vilket var en jättelättnad. Har boendestöd sedan januari(?) men det sista har jag inte orkat ta emot dem heller vilket ju egentligen inte är bra för då ser det förjävligt ut här hemma vilket jag mår sämre av...