Bukefalos 28 år!

LIV-rädd häst

Q

QueenChaos

En häst i det stallet jag har häst är väldigt rädd att gå utanför stallplan.. han reser sig och bockar och försöker få av en eller vända ner till stallet och dom som rider honom slår honom med piskan så hårt dom kan..jag har aldrig ridit honom men dom andra berättar + att jag har sett dom flyga och fara! I paddocken är han snäll iaf! han är 14 år så inga unghästfasoner..
jag tror att han inte alls menar att vara elak utan att han bara är väldigt väldigt rädd!
Den stora grejen är att några i stallet har planerat att tömköra honom till ett ridhus som ligger nån kilometer bort.. På vägen ska dom dra om kull honom så att han gör illa sig sen i ridhuset ska dom piska honom varje steg han tar! Tydligen tycker dom att detta ska hjälpa dom att han ska få respekt och att han ska va rädd för dom!
ARG :mad: (grovt djurplågeri enligt mig men)
Han är redan rädd! Dom vill tydligen göra honom LIVrädd!
Vad ska man göra och om man får hjälpa till med honom PÅ ETT ANNAT SÄTT, vad ska man då ta sig till? Jag tycker att horsemanship är den bästa metoden för allt men vad ska man göra för träning för att detta ska upphöra.. Han måste få förtroende för oss människor ju!
Den här fina hästen som inte var såhär när han kom är absolut värd en chans åtminstone.. Människan har svikit honom totalt!
ps. Han är väldigt tillgiven i boxen och snäll annars.. problemet är när dom ska rida ut!
Hjälp!!!!!! :(
 
Det här du beskriver låter garanterat helt sjukt, men det är i första hand MÄNNISKORNA man måste skola om, och först sen kan man få en chans att ta sig an hästen.

Vet inte riktigt vad du KAN göra eftersom det antagligen inte är din häst, och att lära ut NH över en natt är garanterat helt omöjligt. I bästa fall kan du övertyga ägarna att tänka om lite, och ta hjälp av någon mer kunnig person som verkar mer vettig i sitt handlande gentemot hästar.
 
Det var det värsta, så kan man inte få en häst att fungera. Planerad omkulldragning och piskning! Att återskapa den hästens förtroende efter en sån behandling kan ta flera år. Det går säkert, men det behövs helt andra människor runt omkring, stackarn. Här får man nog börja på ruta ett, hantering från mark, små framsteg, sakta bygga upp fortroendet. Skapa nyfikenhet hos hästen, få honom att våga vara nyfiken. Få honom att våga nåt alls till att börja med. Det går fort att förstöra nåt bra, det tar lång tid att reparera sedan.
 
Jo det låter väldigt bra det du säger och jag håller definitivt med på allt!
Fruktansvärt det dom planerar och jag ska göra allt för att stoppa det! Det är ju ändå grovt djurplågeri och olagligt dessutom..
Tack för ditt svar! det var givande :)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 205
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 772
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 970
Senast: Grazing
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 947
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Valp 2024
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp