Livförsäkring?

Shaggy

Trådstartare
Jaha så har då årets roligaste brev kommit, försäkringspremien :crazy:. Det är ju rent hutlöst dyrt att ha hästen försäkrad och frågan är är det någon vits med att ha livförsäkringsdelen? Veterinärvårdsförsäkringen ska jag givetvis ha.
Om det värsta skulle hända så är frågan om jag överhuvudtaget skulle orka bråka med ett försäkringsbolag om pengar och dessutom så har jag sett fall där hästen fått vänta in absurdum pga att försäkringsbolaget inte går med på utdömningen.
Är det någon här som kan hjälpa mig att komma på lite för och emot argument så vore jag tacksam.
 
Sv: Livförsäkring?

Om man vill ha en livförsäkring, ja det är ju upp till var och en. Själv resonerar jag som så, om jag i händelse av olycka eller sjukdom kanske vill jag köpa en likvärdig häst efter ett tag. Så för mig är det självklart med livförsäkring, men visst kostar det på och då har jag en ras som har låga premier i det fallet. Dock blir dom inte så låga när man har 3 st försäkrade, så för mig gäller x 3. Men det finns säkert dom som har det värre. :crazy:

När det gäller utdömning, jag blir inte alls förvånad över vad du skriver. Därför att tidigare verkade det mera vara lag på att döma ut hästen när något gick snett, ägaren vill ej heller vänta ut åkomman utan dömer snabbt ut hästen för att sen köpa sig en ny häst. Det här har försäkringsbolagen upptäckt, men bäst vore ju naturligtvis om man kunde hitta en bra väg genom denna djungel för dessa hästars skull om inte annat.
 
Sv: Livförsäkring?

Jag var lite otydlig där med utdömningen. Givetvis kan man ju välja att ta bort hästen ändå men jag har sett hur giriga folk blir i den situationen. Troligen skulle jag inte bli girig men det kan ju hända ändå.
Jag kan dessutom säga som så att jag idag kontant skulle kunna köpa en häst i samma prisklass (vet man ju inte om det gäller när det väl gäller) men sen skulle jag nog ha svårt att hitta en häst som är knäpp på rätt sätt för att jag ska trivas med den :D.
Någon som vet om försäkringsbolagen blir grinigare på vet vård delen om hästen inte är livförsäkrad?
 
Sv: Livförsäkring?

Det är ju upp till en själv att göra en riskanalys, det finns ju flera olika alternativ att ta till. Lite olika scenarior, och hur jag skulle resonera där:

* Om inköpspriset för hästen inte varit så högt, man har t ex köpt den som unghäst och sedan utbildat och tävlat den, kanske man kan ta att förlora den insats man gjorde vid köpet och därmed strunta i livförsäkringen. Man kan visserligen inte köpa en ny häst som är "lika bra" som den gamla var när man fick ta bort den, men å andra sidan har man ju sparat in en del på de livförsäkringspremier man sluppit. Får man behålla hästen i många år så kan det ju bli en ansenlig summa, skulle man däremot bli tvungen att ta bort hästen efter bara ett/några år så är det ju tråkigare rent ekonomiskt.
* Föder man själv upp hästar kan det kanske vara lönt att åtminstone lägga en liten summa i livförsäkring på fölen/unghästarna om man ska sälja dem vidare sedan, om man har ett bolag som erbjuder skydd mot dolt fel om hästen försäkras in tidigt och sdan hålls obrutet försäkrad i den försäkringsformen.
* Har man en häst som börjar närma sig åldern där man inte får nyteckna/förbättra försäkringen längre, och inte bergsäkert vet att man kommer att behålla hästen för alltid, kan det vara lönt att ha kvar livförsäkringen så att en eventuell ny ägare kan välja att ha den säkerheten.
* Har man en häst som börjar närma sig åldern där man inte får nyteckna/förbättra försäkringen längre, och redan har stått och betalt för livförsäkringen i många år, kanske man har intresse i att ha kvar livdelen för att inte bli "bli av" med sina ackumulerade livpremier - man har ju redan satsat rätt mycket (å andra sidan, lever hästen kvar så länge att den helt förlorar sitt livförsäkringsbelopp innebär ju detta tankesätt att man bara kastat bort pengar ännu fler år)
* Tycker man att livpremien är för dyr, kan man ju också välja att sänka livbeloppet och/eller dela upp det i olika fösäkringsfomer, om man ändå vill ha någon typ av skydd.

Sedan kan man ju resonera lite olika beroende på vilken premiegrupp ens egna hästar ligger i, liksom Boj har jag en rätt billig ras, och i och med att jag köpte hästen i vuxen ålder och det inte är så fruktansvärt långt kvar (nåja, några år är det allt) tills att jag inte kan förändra försäkringen mer, har jag valt att ha livförsäkring - dock uppdelad på olika försäkringsformer. När jag får tid har jag tänkt mig att jag ska sätta mig ner och räkna på hur mycket jag skulle kunna höja A1:an och ligga kvar på bibehållen premie om jag tar bort A2:an, och fundra på om det vore ett alternativ. Tänk vad mycket lättare det vore om man visste vad hästen tänkte dö av, det dagen det nu är dags ;).
 
Sv: Livförsäkring?

Novan är en korsning halvblod/arab och räknas alltså som halvblod i försäkringssammanhang. Hon är försäkrad både i A1 och A2 med en något större del i A1. Jag har funderat i olika banor. Förra året funderade jag på att ta bort A2 försäkringen men det gav ingen större vinst varpå allt fick löpa som tidigare. Sen har jag funderat på att ta bort A1 men ha kvar A2 vilket ju skulle ge en större "vinst". Nu är jag inne på att ta bort alltsammans, alla möjliga kombinationer imellan detta har också varit i tankarna.
 
Sv: Livförsäkring?

Jag skulle rekomendera dig att lägga allt i A1.
Då får du ersättning om hästen dör eller måste avlivas.

Det finns olika undantag men ring ditt bolag och kolla.



/Frasse
 
Sv: Livförsäkring?

Jo det vet jag men det är inte det som är frågan utan det jag funderar på är att ta bort alltsammans. Är det egentligen lönsamt för mig som har en hobbyhäst modell halvknäpp :love: att ha henne livförsäkrad. Jag menar hästen får ja ju inte tillbaka och en annan häst modell knäpp har jag, iallafall idag, råd att köpa.
 
Sv: Livförsäkring?

Då gör du absolut rätt!

Själv resonerar jag så här:

Min guldklimp :love: köpte jag för 20000 som tvååring.
Han är nu fem och värd avsevärt mycket mer.

OM det värsta skulle hända är det bra om jag får igen vad jag köpte honom för så jag kan köpa en ny baby.
Inte skulle jag köpa en utbildad.

Jag kommer ändra min försäkring nu när jag har huvudförfallodag
eftersom mitt bolag har kommit med en ännu bättre veterinärvårdsförsäkring - den vill jag ha!

Hellre satsar jag på den bästa veterinärvårdsförsäkringen som finns än på en A1:a, jag kommer därför sänka A mer och lägga över mer på A2. Har haft 50/50 tills nu.


/Frasse
 
Sv: Livförsäkring?

Jag har bara agrias vetvård optimal ( tror jag det kallas) och ingen livförsäkring. Tycker inte att det behövs på mina två billaga hästar. Båda två köpte jag för under 10000 kr. ( nordiskorsningne för 8000 kr när han var ett föl och shettisen förra året för 2500 kr )
 
Sv: Livförsäkring?

A2 har jag valt bort eftersom det ska till så helt vansinniga saker för att den ska lösa ut.
Föra hästen avlivades med extremt svåra birkelandsfrakturer och här var lilla jag som hade betalt a1 och a2 i flera år och jag fick ut endast från a1.
Det är i princip endast ond bråd död som gör att a2 löser ut och då har jag valt att höja värdet på min häst i a1 för så mycket som a2 hade kostat mig per år. a1 löser alltid ut

Apo
 
Sv: Livförsäkring?

Jag vet att A2 inte gäller för i princip någonting utom om hästen hittas stendöd i hagen. Det är fortfarande inte det jag är ute efter utan snarare folk som bara har vet vårdsförsäkring och deras erfarenheter.
Det lutar åt att jag tar bort livförsäkringen då det känns som om jag kan lägga dom pengarna på något bättre.
 
Sv: Livförsäkring?

Jag tror att du måste ha livförsäkring om du ska ha vetvård, men det räcker med 5000 i liv...så har jag....A2 el A6 som jag har travarna i innefattar ju ganska mycket på vetvården(utom hältor..eller det beror ju på vad det är för hälta)..A6 kan du även få som at du kan döma ut hästen och få 90% av livsumman
 
A2

Hej igen!

Jag vill bara påpeka att villkoren för A2 skiljer sig mellan bolagen.

Vissa bolag kräver att hästen 1) är död 2) avlivas omedelbart.

I ett annat bolag får hästen sas en andra chans.
Man får tid på sig att försäka läka ut problemet.

I bolaget jag har hästen försäkrad gäller A2 inte för andra
hältor än: fraktur eller fissur av ben, avskuren sena eller akut sårskada. Det räcker för mig.

/Frasse
 
Sv: Livförsäkring?

Tack det var sånt jag undrade över.
Jag ska givetvis ringa och dikutera med försäkringsbolaget men vill ha lite på fötterna innan jag ringer så att jag inte blir bortkollrad av fint prat
 
Sv: Livförsäkring?

Man behöver inte ha någon livförsäkring för att få veterinärvårdsförsäkra.
 
Sv: Livförsäkring?

Hej!

Vill bara påpeka återigen att det är olika mellan olika bolag.
Vissa bolag kräver att man har en livförsäkring för att få
teckna vetvård.

Det räcker med A2 och ett mycket lågt belopp.

/Frasse
 
Sv: Livförsäkring?

Jag har en gamling (-87) där jag funderar på att ev. säga upp livförsäkringen. Jag har haft den mest pga att det inte ska kosta mig något den dag jag måste avliva.

Men nu när hästen passerat 16 år och försäkringsbeloppet börjat sjunka börjar jag också fundera på att ta bort den.
 
Sv: Livförsäkring?

Det måste vara olika ja, för jag betalar minsann inte för livförsäkring, har endast vetvård.
 
Sv: Livförsäkring?

Jag är glad att jag har livförsäkring på mina 10 hästar. Förra året så fick vi ta bort 1 ponny och ena fölet hitttades död i hagen. Då var jag mkt tacksam att det fanns en försäkring som kunde möjliggöra att köpa ny ponny till barnen och dessutom få in pengar på fölet som redan var tingat :smirk: Jag har valt att betala månadsvis då blir det itne så farligt. I mitt fall så är det 1800 i månaden :cool:
 
Sv: Livförsäkring?

Jag hade en häst icke liv-försäkrad eftersom jag resonerade som du. Jag skull elägg aundan de pengarna istället tänkte jag. Efter 7 månader går hästfan och bryter benet i hagen. Det var ju bara att ta ut nödslakten och sedan stå där med lång näsa och 40.000 i förlorade pengar :crazy:
Nästa efter det var livförsäkrad så länge jag hade honom och förolyckades tyvärr 6 år efter jag köpt honom - jag fick ut pengar, han var dock något underförsäkrad men det var ju mitt eget fel som inte höjt upp försäkringen.

Utan de förs. pengarna hade jag aldrig haft råd att köpa min nuvarande häst.
 

Liknande trådar

K
Ekonomi & Juridik Med tanke på att jag noterat ett par trådar om just livvärden och försäkringsbolag på sistone tänkte jag kolla upp vad som gäller...
2
Svar
21
· Visningar
2 467
Senast: Kirre
·
L
Hästmänniskan för ca 8 år sedan så fick jag en häst som jag skulle ha som min egen. ett outbildat halvblod från irland. vid brevkontat med ägarna som...
2
Svar
37
· Visningar
3 114
Senast: crazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Har ditt hushåll (minst) en Smart TV?
Tillbaka
Upp