Livmoderinflamation

Ela

Trådstartare
För exakt en vecka sedan akut opererades mammas tik för livmoderinflamation. Hon är en ganska exakt 8 månader gammal jack russel.

Men hur lång tid brukar det ta innan de blir sig själva igen efter operationen?

Tycker hon är väldigt trött och sover mycket men det kanske är normalt efter en såpass stor operation. Han har iaf ingen feber eller så.
 
Sv: Livmoderinflamation

En kastrering av tik är ett ganska stort ingrepp, det är ju ett bukingrepp. Att man är trött och hängig efteråt är inte konstigt, särskilt inte om man är opererad pga sjukdom.
Efter en vecka tycker jag nog att man borde se någon skillnad. Har hunden fått smärtstillande? Har ni kontaktat veterinär igen och berättat hur hon mår?
 
Sv: Livmoderinflamation

Oj, 8 månader bara? Jag har nog nästan läst endast om tikar som varit åtminstone 2 år eller äldre. Nu blir jag ju nervös... *sneglar på tikvalpen* :crazy:
 
Sv: Livmoderinflamation

Min tik var 18 månader när vi upptäckte att livmodern var inflamerad. Hon var pigg dagen efter operation, men det kanske har med att göra att vi upptäckte inflamationen så snabbt att hon ej hann bli särskilt allmän påverkad överhuvudtaget?

Hoppas allt går bra för eran hund!
 
Sv: Livmoderinflamation

kl

Enligt veterinären på kliniken var det väldigt ovanligt att en så ung tik drabbades men på UL såg man tydligt den infamerade livmodern.

Vi har haft kontakt med veterinäen och troligtvis ska hon in i mogon för kontroll. Hon sover mycket och vill hela tiden vara i knät vilket inte är riktigt likt henne. När vi går på promenad sätter hon sig efter ett tag och vill inte gå längre. (frågan är om hon är trött, orkeslös eller om mamma skämt bort henne)
 
Sv: Livmoderinflamation

Det kan ju finnas en risk att såret har blivit inflammerat, det blev det på en av våra tikar. Bra att ni åker in och kollar, bättre en gång för mycket.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
721
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
198
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 307
Kropp & Själ Jag har ju nyligen genomgått vad som blev en större bukoperation där en (förhoppningsvis) godartad, stor tumör togs bort. Att det rörde...
Svar
12
· Visningar
880
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp