Livmoderinflammation

Red_Chili

Trådstartare
Jag blir bara mer och mer skrämd för varje dag som går.
Det känns som om man hela tiden hör om hundar som fått livmoderinflammation och det var inte heller länge sedan en av mina älsklingshundar dog pga en sådan.

MEN, jag har aldrig lyckats förstå hur tusan man upptäcker livmoderinflammation innan hunden är så dålig att det är stor risk att den inte klarar sig. :crazy:

Så, hur upptäcker man det?
Hur vanligt är det att tikar får det?
Är det mycket vanligare på äldre tikar än på yngre?
Finns det någonting man kan göra för att förebygga? (annat än kastrering?)

Med två tikar här hemma så går jag nu runt och är nästan konstant orolig för att de ska vara drabbade av det ena eller det andra... Jag har tyvärr oturen att ha hundar som nästan alltid är skadade eller annat som "ställer till det" och det känns som om en livmoderinflammation snart är det enda som "saknas"...
 
Sv: Livmoderinflammation

Jag kan trösta dig med att jag under alla mina hundår aldrig haft en tik som fått livmoderinflammation.

Utöver kastering finns inget man kan göra i förebyggande syfte som har bevisad effekt vad jag vet. Det som gäller är att veta om symptomen ch ha bra koll på tiken. Fångas det upp tidigt räcker det ofta med antibiotika för att det ska gå över, men med tanke på den risk som finns att det kommer igen tycker jag att man ska kastrera en tik som fått livmoderinflammation, men det är ju min personliga uppfattning det.
 
Sv: Livmoderinflammation

Tack!
Fast, nu är jag ännu mer skrämd :crazy:
Det är nu 3 månader sen gammeltiken här löpte senast. (vilket enligt agria var ungefär när de "brukar bli" sjuka)
och så står det "Andra vanliga symptom är feber eller undertemperatur, ökade hjärt- och andningsfrekvenser, ökad törst, ökad urinering, sänkt allmäntillstånd, slöhet, ont i buken, minskad aptit, kräkningar eller diarré."
och gammeltiken spydde i morse trots att hon inte brukar göra det. I övrigt är hon visserligen piggare och gladare än någonsin, men ändå.. Hon har dessutom haft juvertumör förut och har en liten knöl en bit ned på benet under höftknölen där det inte ska vara någon knöl... Tänk om hon får/har livmoderinflammation!?
Jag har visserligen inte läst hela texten på hemsidan än, jag har tyvärr svårt att koncentrera mig på längre texter och det blir värre nu på kvällen när jag är trött.. Kanske det står någonting där som lugnar mig.


Gnist: Det känns bra att du inte haft någon hund med livmoderinflammation, du har ju trots allt haft en hel del hundar..
Om någon av mina tikar skulle få inflammation någon gång så lovar jag att det kommer bli kastrering på en gång.. Jag vågar inte chansa när det handlar om mina hundars hälsa och framförallt inte när det rör någonting som då och då har dödlig utgång.. :crazy:
 
Sv: Livmoderinflammation

Herregud vad jag älskar att ha köpt hund av bra uppfödare i sådana här lägen!
Jag ringde till min uppfödare nu vid kl 23. Jag tror inte att alla skulle uppskatta samtal då, men vi pratade glatt på i en halvtimme.
Jag har iaf fått veta att de under de 24 år de fött upp hundar - aldrig haft någon tik med livmoderinflammation och när vi pratade om min gammeltik så sa vi att jag nog kan andas ut och att hon faktiskt har ett underbart liv hos mig. Men tja, jag fortsätter hålla koll. Jag är så rädd att det ska hända något med mina hundar...



Se inte det här som något stopp i diskussionen - har ni något att tillägga får ni mer än gärna göra det. Jag ville bara meddela att jag inte går runt och är livrädd längre :p
 
Sv: Livmoderinflammation

MEN, jag har aldrig lyckats förstå hur tusan man upptäcker livmoderinflammation innan hunden är så dålig att det är stor risk att den inte klarar sig.

när min tik fick livmoderinflammation så gick det mycket snabbt. hon var som vanligt på morgonen och vi tränade lite tricks och så. på eftermiddagen var hon själv en liten stund och på två timmar hade magen liksom sjunkit ner och då upptäckte jag att hon lämnade efter sig en lite rosa flytningar. då åkte vi in akut. hon kunde fortfarande röra sig relativt normalt fast man såg att hon hade lite ont. hos vet visade det sig att hon inte hade någon feber, men när hon röntgades var livmodern enorm och hon opererades samma kväll. egentligen ville de ha kvar henne i två dygn för observation men lilla skruttan hade nog uppfört sig illa mot personalen, för dagen efter ringde de och sa att hon "saknade mig" :D. min tik var 11 år när hon opererades och hon återhämtade sig på en vecka.

jag tror inte att du behöver vara så orolig. det är inte alla tikar som drabbas, och gör de det är veterinärerna vana vid ingreppet, de har gjort det massor av gånger förut.
 
Sv: Livmoderinflammation

Jag har haft 2 st tikar som fått livmoder inflammation.
De törstar dricker gör mycke. .Blir slöa , Får ofta hög feber.
Äter mycket dåligt.
Jag har fått mina hundar opererade direkt , De har repat sig snabbt. ras rotteiler
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 181
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
859
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: geting
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 693
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp