Livrädd för Fång !

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Vetgirig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 293
V

Vetgirig

Vad är Fång och varför får hästarna detta.
För mycket kraftfoder eller för mycket hö/enslilage?
Vore tacksam för svar på hur man kan undvika detta hemska.

Sv: Livrädd för Fång !

Finns fler anledningar, men det vanliga är tvära foderomställningar eller möjligen för mkt stärkelserik mat, typ havre.

Sök på FÅNG i forumet hästvård och foder så hittar du nog massor!

Vetgirig skrev:
En viktig och rätt så lätt förebyggande åtgärd är att se till att hästen inte står utan grovfoder för länge. Hästen är gjord för att äta mest hela tiden vilket gör att magen blir "stressad" om den blir tom. Som jag har fattat det så börjar mikroorganismerna i mage/tarm försvinna om magen varit tom mer än fyra timmar. För mkt mat (kraftfoder) och för lite motion är inte heller så bra...

Vetgirig skrev:

Det beror på hur känslig hästen är. Min fd häst fick minimalt med kraftfoder, "lagom" mängd hö. Hon fick fång mitt i vintern ändå. Det fanns ingen förklaring... Lyckligtvis är de flesta hästar inte så här känsliga dock!

Vi har några isisar i stallet som lätt får det om man gör övergångar mellan silage till hö alltför snabbt.

Hästar med benägenhet för fång, reagerar ofta när de äter fruset gräs (det bildas mer fruktos i gräset när det fryser).

Gräset behöver inte vara fruset. Det räcker med en period av kalla nätter och varma, soliga dagar så ökar halten av fruktaner explosionsartat i gräset...
//marti

Det stämmer! Våran lilla ponny som haft fång får numera gå i gräsfri hage under vinterhalvåret, däremot fungerar det konstigt nog jättebra att ha henne på bete på sommaren, om man bara vänjer in henne försiktigt (men det är INGET ATT REKOMMENDERA FÖR ANDRA FÅNGHÄSTAR då de flesta reagerar vid betessläpp och på betet). Kanske har det att göra med att hon är ovanligt svårfödd för att vara ponny - håller sig i normalhull på beten där våra halvblod blir jättetjocka. Hon har haft tre fånganfall med ca 1 års mellanrum, alla i dec-feb.

Min ponny fick fång på vintern(massor av snö så det fanns inget fruset gräs.) av att han fick prova ensilage. altså har du ponny mata inte med ensilage.

Fång behöver inte bero på just ensilage, jag har en häst som fått fång på bara hö, så man kanske inte ska ge det heller?

Hästar kan få reaktioner när man byter foder, och ensilage gjorde så att han fick en rektion. Ensilage är oftast kraftigare än vanligt hö.

vad jag tror om ditt fall är att höet var för kraftigt ("nyttigt") med mycket protein mm.. på en ganska nyodlad åker..?

jag matar min ponny helst med fjolårs-hö eller från en gammal lägda som inte blivit odlad/plöjd på flera år.

Ger man hästen hö så måste man vara mycket noga med den hygieniska kvaliteten. Ofta kan det finnas mögel utan att det syns (gäller även "torrt" hösilage). Och det kan räcka för en känslig häst, vet flera hästar som fått fång pga "ej märkbart" men ändå mögligt hö. Höets hygieniska kvalitet försämras ofta under lagring.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 142
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 395
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken ras passar mig?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka