Livscykel kattens maskar

Cattis_E

Trådstartare
En av mina katter är en riktig jägare..
Oklart hur mycket råttor och sorkar hon äter egentligen. Men nyss åt hon två möss på en timme..

Hon har ofta mask (utan fler symptom än maskar/maskbitar) i rumpan.
Har sett både band- och spolmask tycker jag.

Har hittills avmaska när jag sett mask, men nu tycker jag att det går mindre tid emellan. Senaste avmaskning på sensommaren, augusti om jag minns rätt.
Förut har var 3-5e månad räckt men nu tycker jag att jag avmaskar oftare.

Avmaskat med millbemax.
Med facit i hand har hon nog haft mask minst några veckor nu, tycker att jag sett henne tvätta rumpan lite mer än normalt ett tag men inte sett mask,så inte tänkt så mycket på det. Hon är ju inne mer nu när det börjat bli kallare.

Hur ofta är normalt att behöva avmaska en duktig jägare?

Har kattens maskar någon livscykel som innebär att jag borde följa något schema på henne istället med återavmaskning efter en viss tid sedan första avmaskning. Tex alltid Avmaska två gånger med x antal veckors mellanrum?
 
Katten blir återsmittad direkt. Avmaska bara om katten tappar vikt eller blir påverkad på annat sätt.
 
Nej, om katten ändå fångar möss och fåglar så går den ut och får i sig ny mask direkt. Fast blir det mycket så ser man på katten att det är dags, man lär sig sin katt helt enkelt.
 
Nej, om katten ändå fångar möss och fåglar så går den ut och får i sig ny mask direkt. Fast blir det mycket så ser man på katten att det är dags, man lär sig sin katt helt enkelt.
Okej. Tack. Då behöver jag inte oroa mig så länge jag inte ser symptom i fortsättningen heller. 😆. En av de andra ser man det på pälsen. Och när hon samtidigt blir ovanligt kontaktsökande.

Den jag pratar ovan är det inte lika tydligt på.
 
En veterinär sa till mig att det är bra att byta medel mellan gångerna. Men även att det är bättre att avvakta som madick säger.
 
Okej. Tack. Då behöver jag inte oroa mig så länge jag inte ser symptom i fortsättningen heller. 😆. En av de andra ser man det på pälsen. Och när hon samtidigt blir ovanligt kontaktsökande.

Den jag pratar ovan är det inte lika tydligt på.

Det finns ett annat vanligt avmaskningsmedel som är bara för bandmask och det heter Droncit. Det tar alla arter av bandmask. Jag gör som dig och avmaskar då jag ser maskbitar i rumpan på Spezzi. Hon är också en duktig jägare.
 
Å
Det finns ett annat vanligt avmaskningsmedel som är bara för bandmask och det heter Droncit. Det tar alla arter av bandmask. Jag gör som dig och avmaskar då jag ser maskbitar i rumpan på Spezzi. Hon är också en duktig jägare.
Har det också hemma 😇.
Tagit det någon gång 😁
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
301
Senast: Jeps
·
Katthälsa Jag har en ute/innekatt (ute på dagarna och sover inne på natten) som är en fenomenal jägare, och äter således en hel del sork, möss...
Svar
11
· Visningar
1 777
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 234
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp