Livsfarlig mellanvägg??!!

stallhult

Trådstartare
Har precis köpt ett begagnat boj och är jättenöjd.
Dock saknas den mjuka delen på mellanväggen så jag tänkte helt enkelt beställa en ny sån del på en firma som säljer boj grejer.
Då min mellanvägg är mjuk bara den sista halvmetern och inte en hel meter som de på hemsidan ringde jag och frågade om de hade kortare. Fick då svaret att jag fick köpa den långa och klippa av i önskad längd men att han själv aldrig skulle köra en häst i ett sånt släp och att det var livsfarligt för hästen kunde bryta benen med en sån mellanvägg.
Han menade att det bara gjorts ca 10 såna släp och nu verkar jag ha fått tag på ett sånt.
Vad hade ni gjort? Har ni hört talas om att de skulle vara livsfarliga?

Sv: Livsfarlig mellanvägg??!!

Köp en ny mellanvägg. Antingen en med mjuk vägg eller hård. Jag gillar inte de som är 50/50 alls.

Jag vet inte. Aldrig gillat de som är delade just för haft ett sto som gärna breddade sig rejält och sedan gled omkull i rondeller för hon lätt somnade i transporten. Ville inte att hon skulle fasta under väggen. Så jag personligen har fast mellanvägg i mitt Boj. Det räddade situationen fint när hon somnade senaste gången. Och hennes föl som stod på andra sidan slapp på mamma glida in under till henne. Stoet tog stöd mot mellanvägggen med benen, ryggen mot ytterväggen och upp igen. Satt och såg på i kameran hur hon åkte på sidan men upp igen. Hade vi haft mjuk vägg hade hon legat ner och sparkat fölet.

Jag tänker att de kan skada sig rätt rejält om de ramlar och fastnar under väggen.
Inget jag vill ha iaf.

Men många nyare umevagnar har tydligt såna väggar? Är det någon som hört om olycker pga dessa väggar?

En häst som somnar under färd hade jag icke transporterat mer än i yttersta nödfall. Låter dock mycket märkligt.

Jag har "halv" mellanvägg. Ser ingen säkerhetsskillnad alls. Sker en olycka är det nog pest eller kolera om den fastnar i sin lilla fålla eller kan ligga på sidan.
Fixa hellre kamera då så att du har koll, TS!

Hon åkte inte mer än när hon var tvungen och bara korta sträckor. Var dock inte varje gång hon somnade.

Kameran hjälper inte mycket. Fastnar hästen är den fast innan du hinner stanna, ut ur bilen och in i släpet. Det går fort.
Men kamera rekommenderar jag ändå åt alla för är otroligt skönt ha koll på hästens allmäntillstånd under resan.

Fast om det bara händer i rondeller så är det ju rätt lätt att undvika. Du får helt enkelt krypköra i rondeller. Det gör jag alltid ändå, det är rejäla G-krafter därbak, och hästen ser ju inte vart man är på väg heller, och kan därmed inte parera upp sig.

Eh.. tror du jag gör annat? Jag sniglade genom rondellerna och försöker svänga så lite som möjligt.
Varför diskuterar vi ens det? Har inte den hästen längre och min nuvarande har inga problem med stå upp, vara vaken eller rondeller :p

Jag tycker mjuk mellanväg verkar vara superbra, om du kör singel dvs en häst så kan den välja/bredda utefter tycke.

Däremot skulle jag aldrig köra två hästar i ett släp med mjuk mellanvägg då risken känns för stor att de kommer åt varandras "bås" med benen under färd.

En mellanvägg som är 50/50 kan vara bra att ha om man har en häst som gärna står brett i bak. Min förra häst fick panik om hon inte kunde stå bredare i bak, säkert för att hon inte kunde hålla balansen annars. En mjuk mellanvägg är annars att föredra enligt mig :)

kl

Jag har helmjuk mellanvägg och det är tack vare det jag kan köra min häst med mellanvägg öht, skulle aldrig funka att bara ha längre bom och flytta mellanväggen bak då min vill bredda fram. Sitter den mjuka mellanväggen fast nästan ändå ner ser jag inget problem, däremot skulle jag inte vilja köra två hästar med mjuk mellanvägg.

kl
Åh jag vet inte hur jag ska göra, kör antingen en stor häst ensam eller två b-ponnyer. Har kamera så jag får väl kanske köra lite och se hur det verkar?

Mitt ena släp har 50/50 vägg och mina ponnyer har iaf sina ben där de ska vara.

Har kört två hästar med mjuk mellanvägg (vi har både mjuk och hård mellanvägg till Bojen). Däremot beror det ju på vilka två hästar jag ska köra. Trots allt satte jag in vår märriga slåkula med sällskap i släpet, hon uppförde sig som en ängel. Så länge inte hästen går fullständigt bärsärk är den tunga plasten otroligt dämpande.

Och så himla lätt är det inte att få in en hov och trampa på grannen, plasten sitter fast långt ner i ramen så det är inte så himla många cm det handlar om i tillskansad golvyta.

Min häst har ramlat under den mjuka mellanväggen två gånger. Måste ha halkat eller liknande men nu vägrar jag köra med sån vägg igen. Ena gången fläkte han upp halva rumpan och båda gångerna har bommen böjts rejält. :(

Det är väl bara att,sätta en hel skiva utanpå den andra. Jag har hel mellanvägg (boj) och vill inte ha ngt annat. kör bara en häst och har 3/4 Trane-bom m snabblås som vi satt i. Gott om plats o jag kan lasta saker säkert i den tomma spiltan.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 627
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 754
Senast: mackan
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började... 2 3
Svar
46
· Visningar
9 903
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter förra lektionen på ridskolan så hade ridläraren sagt att hon skulle meddela den som sätter hästarna att jag behöver rida några...
Svar
0
· Visningar
429
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31