Ljummet vatten!

Sv: Ljummet vatten!

milly skrev:
Ja, kallt, men inte sådär ISKALLT som det blir i Sverige på vintern ganska ofta...
Men huvudsaken är väl ATT de dricker! Så du har alldeles rätt i att man först och främst ska ha koll på ATT de dricker TILLRÄCKLIGT och inte dricker MINDRE än vanligt.

Vill bara hjälpa andra att förebygga kolik :smirk:

VAR tror du instinkten att med hoven krossa is för att komma åt vatten att dricka kommer ifrån? Inte är det något tamhästpåfund inte...

(Det har btw visat sig att även hästar som levt i varma klimat hela livet, instinktivt förstår hur de ska krossa is för att nå vatten när de tas till kallare klimat. Utan att ha haft någon annan häst att apa efter).

Sen, självklart ska man erbjuda dem tempererat vatten om det går, och ffa hålla koll på att de dricker. Men de flesta hästar som är vana med isigt vatten och inte går i hårt arbete (dvs svettas eller på annat sätt får ökad vätskeförlust) klarar sitt vattenbehov utmärkt även när det enda som finns att tillgå är isigt vatten, så man ska inte överdriva faran heller.

/Alexandra - soms ervererar tempererat vatten, men när det under natten eller dagen fryser får de vackert slå hål på det själv och dricka isvatten.

Har kollat lite på vad som skrivits. Givetvis är det ljummet som är bäst så här i vintertider. En sak som man kan tänka på. Hur skulle din/vår mage reagera efter ett hårt träningspass med ett par liter kallt vatten???
Finns en tjej som säljer temperenade vattenbaljor till hela Sverige. Värms upp med ström. Finns i olika storlekar!!

Sv: Tror att det är en gammal myt

Lånar knapp..

Det där med kallt vatten tror jag får mest utslag om hästen är TÖRSTIG. Om den kommer in från hagen och är törstig, så vill den dricka i stora, djupa klunkar. Och isigt vatten då är antagligen inte lika behagligt att dricka mycket av fort?

Mina dricker lika mycket oavsett isigt vatten (med isbitar i som flyter runt) eller ljummet vatten, men de dricker FORTARE om de får ljummet. Men i slutändan är mängden densamma, det är bara tiden det tar att få i sig den som skiljer.

Sen, ang kolik vintertid pga för lite vätska tror jag en STOR del av svaret är hästar som står i hagar utan vatten och mat, som kommer in huuungriga och kastar i sig en massa mat, innan de tar sig tid att dricka..

Varför "givetvis"??

Vad grundar du ditt "givetvis" på?

Jag hänvisar till amerikansk forskning som visar att hästar dricker mest om de får just iskallt vatten, och att de inte får kolik av det.

Grundar du ditt "givetvis" på någon forskning eller på "det har jag alltid hört"?

Man ska inte jämföra sin egen fysik med hästens!

JAG t ex kan inte anstränga mig hårt i sträng kyla - för då får jag "kall-astma". Men HÄSTAR klarar mycket hård ansträngning i hård kyla för luften hinner värmas upp på väg ner i lungorna. I travet har man ju en gräns på -20 tror jag, är det kallare än så så ställs loppen in. Men det är för KUSKARNAS skull - inte för hästarnas.

Så - bara för att DU inte mår bra av att dricka iskallt vatten när du är varm, så mår inte hästen dåligt av det.

Sv: Varför "givetvis"??

Det finns även forskning som visar att hästar dricker mer om de får ljummet vatten.
Det kan vara helt beroende av försöksupplägget.
PL

Ja jag håller med dig. Alltså att de dricker "lika mycket" fast inte lika fort.

För att kolla upp också hur mycket vatten hästen dricker är det också väldigt bra att ge dem vatten i just hink, då VET man hur mycket de får i sig under natten (dagen kan ju vara svårt om de får vatten i hagen, men de borde ju dricka om de är törstiga).
Och inte bara vintertid kan vattenkopp vara mindre bra, väldigt många vattenkoppar (för att komma in på mer om vattenförbrukning å häst) "spolar ut" för lite vatten, det går alltså för långsamt och många hästar dricker alltså lite för lite, de "orkar" in stå och hålla på så länge det behövs för att få i sig den mängden de får i hink på samma tid.
Å andra sidan kan vattnet i hinken ta slut när ingen är där och kan fylla på....
dilemma.
Men jag skulle i alla fall rekomendera folk att använda hink i den mån det går, för att kolla att de får i sig det de ska!

Tokmaja skrev:
Ja jag håller med dig. Alltså att de dricker "lika mycket" fast inte lika fort.

För att kolla upp också hur mycket vatten hästen dricker är det också väldigt bra att ge dem vatten i just hink, då VET man hur mycket de får i sig under natten (dagen kan ju vara svårt om de får vatten i hagen, men de borde ju dricka om de är törstiga).
Och inte bara vintertid kan vattenkopp vara mindre bra, väldigt många vattenkoppar (för att komma in på mer om vattenförbrukning å häst) "spolar ut" för lite vatten, det går alltså för långsamt och många hästar dricker alltså lite för lite, de "orkar" in stå och hålla på så länge det behövs för att få i sig den mängden de får i hink på samma tid.
Å andra sidan kan vattnet i hinken ta slut när ingen är där och kan fylla på....
dilemma.
Men jag skulle i alla fall rekomendera folk att använda hink i den mån det går, för att kolla att de får i sig det de ska!

Jag har hink, och jag vill INTE ha vattenkoppar (däremot skulle jag vilja ha hinkar med flottör, dvs hink men automatisk påfyllning). Just för jag vill veta hur mkt de dricker, och för det där att det finns forskning på att de inte alltid dricker som de ska ur vattenkopp (dock har jag för mig att försöket gällde FLOTTÖRKOPPAR, och att de där de ska trycka på en ventil för att få vatten är okej OM flödet är över X liter per minut?).

Ett sätt att gardera sig är ju att ha hink OCH vattenkopp, då kan de välja, och tar hinken slut har de koppen som reserv?

men jag föredrar som sagt hink, men drömmer om flottörhinkar..

peter_lundin skrev:
Nog tycker jag att det var väldigt mkt "måste" i ditt påstående.
PL

Då får du väl tycka det då! Jag tycker att jag skrev "TÄNK PÅ" och sådär...

Jag ville liksom bara uppmärksamma andra på detta! vad är det för fel med det?

Mina två föredrar kallt vatten jag har erbjudit dom ljummet ,men de väntar tills de kommer ut i hagen där det kalla vattnet finns.
Hur ska man tolka det ? Ja antar att de gillar det kalla vattnet och som en tidigare skrev ," de slår gärna sönder isen med hoven "

En liten fundering; Jag tänker på hur jag själv föredrar att dricka.
Torde det inte vara så att hästen föredrar lite varmare vatten när det är kallare ute eftersom det inte "stjäl" lika mycket värme.
Och iskallt vatten när det är varmt ute dels för att det är fräschare, dels för att det kyler en aning? Men det är väl en smaksak...

Sedan är det säkert så att man bör servera ljummet vatten om hästen förväntas dricka mycket på en gång, det känns liksom logiskt.

Senast ändrad av en moderator:

*lånar*
Min häst går på lösdrift och får vatten ur badkar. Jag häller i varmt vatten varje dag men jag jobbar nio timmar om dagen och hiner inte fixa m vattnet på morgnarna. En stor del av dagen får de alltså dricka iskallt vatten och jag HAR jättedåligt samvete över det. Men hur som helst så har ingen av dem fått kolik eller ngt annat, och dricker så de klarar sig gör de alldeles uppenbart. Stoet har dessutom kvickdrag men det verkar inte försämras av kallt vatten. Jag önskar verkligen att jag kunde erbjuda dem tempererat vatten jämt men har inte lyckats lösa detta riktigt än.

Jag ger alltid ljummet vatten så ofta det går dagtid men de äter för det mesta snö.
Jag har eluppvärmda vattenledningar i stallet så de har tillgång till ljummet vatten hela natten.

Man har provat med högpresterande hästar som ansträngt sig hårt i sommarhettan - och de som drack mest och fick tillbaka bäst blodvolym och vätskenivå var de som serverades "iskallt" vatten. OCH som sagt - de får INTE kolik av kallt vatten. De som serverades ljummet vatten drack inte lika mycket, och inte heller de hästar som fick stå en stund innan de serverades vatten.

Det kan säkert stämma under de förhållanden som rådde under försöket. Har man ansträngt sig hårt i sommarvärme behöver kroppen (förutom vatten och salt att kompensera vätskeförlusten med) kylas ner.
Vintertid kan man rimligtvis misstänka att resultatet skulle bli annorlunda. En skillnad kan också finnas mellan om hästen är varm efter ansträngning, eller kall efter en dag i hagen?

Man ska förvisso inte jämföra oss med djuren rakt av, men vissa saker är ganska logiska: jag dricker också gärna iskalla drycker när det är varmt ute, vintertid vill jag ha varma.

Jag har också märkt att hästarna föredrar åtminstone tempererat vatten vintertid, och dricker mer av det än de gör av det vanliga kalla. Vilket är bra om man vill träna och hästen då kommer att svettas mer än den rimligen skulle gjort som vildhäst om vintern.
Märker f ö även på våra utekaniner att de föredrar ljummet till varmt vatten på vintern - de fullkomligt lapar i sig, så det stänker om det. Så ser jag dem aldrig dricka sommartid.

Som generellt inlägg vill jag säga att jag tycker vi ska vara försiktiga med alltför mycket "vildhästar-tål-minsann" jämförelser. De har faktiskt inget val, och rätt många av dem slås ut om de inte klarar förhållandena. Det vill vi inte utsätta tamdjuren för. Dessutom kan vi hävda samma sak om oss själva i många fall: vi är gjorda för ett bra mycket mindre bekvämt liv än det vi lever - men skulle vi välja att leva så, och framförallt, skulle vi må bättre av det? Hur hög var medellivslängden för några hundra år sedan? För tusen år sedan?

Denna tråden börjar bli lite tjatig!! var och en tar ansvar för sina djur, och ser till att de får i sig rätt mängd av både foder och vatten, om det så är varmt,ljummet eller iskallt!!! upp till varje individ!!! :banana:

Vi har tempererat vatten i vattenkopparna både ute och inne och hästarna dricker väldigt bra nu under vintern. Skönt att veta att hästarna inte undviker vattnet för att det är isande kallt, och att det inte fryser.

:bow: :bow: :bow:

Jag håller fullständigt med dig! Du verkar vettig du.
Det är precis vad jag tycker också...

Det har blivit liv i min gamla tråd här, alltså... intressant... :smirk:

peter_lundin skrev:
Jag köpte en eluppvärmd balja från Bole i början på vintern o är väldigt nöjd.
PL

Jag har också kolat på sånna från ett ställe som hette Thermobar...
Men har ju inget eget stall så det blir svårt. kanske kan föreslå till stallägaren men jag kommer ändå att flytta från det stallet inom snar framtid....

Liknande trådar

L
Foder & Strö Jag har precis flyttat till ett nytt stall. Där har de inte vattenkopp utan bara vatten hink. Min häst har annars haft vattenhink och...
Svar
9
· Visningar
1 306
Senast: zalmiac
·
Hästvård Mest en fundering. Men jag stog idag hos min häst och mockade medan han avslutade em-höet. Han gick som vanligt till vattenkoppen...
Svar
1
· Visningar
761
Senast: mysko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II