Bukefalos 28 år!

Ljusa psylliumfrön (loppfrön)

N

Nina83

Ja dessa var de enda jag kunde få tag på, fanns inga mörka- som jag alltid trott att man ska ge. Dock läste jag här förut att det var ngn som gav de ljusa, men möjligen skulle de ha lite sämre effekt?

Kan nån bringa lite klarhet i detta?

Jag undrar även vad som är bäst, fukta psylliumfröna precis innan fodring och hälla över övr. mat (lucern hack, havre o krafftpellets). Eller blanda ner dem torrt i maten och sedan ha över vatten på maten. Min häst måste ha maten lite fuktad då hon är hosthäst..
Eller ska jag blöta dem och ha dem i blöt en stund (15-30 min?) innan jag ger?

Slemmet ska visst bildas för tidigt om man lägger dem i blöt? Hmm.. Sen undrar jag om fröna skulle kunna ha ngn dålig effekt när det tar med sig "skräp" genom tarmarna- så att det blir stopp nånstans? Det är väl snarare tvärtom, det kan inte bli stopp om gelen tar med sig skräpet, eller hur?

Fröna ska väl ges hela va? Hur mkt ska jag ge till ett fullblod på ca 425 kg? 1/2 dl? I hur många dagar? Hon har haft liiite rinn innan/efter hon bajsar(bajset ser helt normalt ut), och jag misstänker att hon får i sig en del lera då hagarna är VÄLDIGT leriga, och de får höet direkt på leran. Så.. vad tror ni?

Tacksam för snabba svar!

MVH Nina
 
Min häst har varit lite konstigt i magen rätt länge och jag provar ljusa Psylliumfrön just nu, har gett det sedan i fredags. Jag strör ca en halv dl frön direkt på min fuktade vetekli både morgon och kväll (jag delar alltså den halva dl på två givor). Jag tycker att det har gett effekt.

mvh Jessica
 
Ok tack så mkt för svaret! Om jag ser "rinn" innan bajset idag så ska hon få lite frön.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Förlåt men jag orkar inte leta i alla inlägg om loppfrön, kanske någon vill vara snäll och svara ändå. Jag har en häst, relativt...
Svar
8
· Visningar
2 698
Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 281
Senast: Fibusen
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 984
Foder & Strö Under foder eller hästvård,Mod får flytta om den hamnade fel :) Har bestämt mig för att testa loppfrö till min 4 åriga valack. Han...
Svar
4
· Visningar
2 609
Senast: BiMi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp